به گزارش خبرنگار
ایکنا؛ کارگاه آموزشی روشهای برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، عصر امروز سهشنبه 30 بهمنماه از سوی مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در سالن کنفرانس خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
زینب بهرامی، عضو سازمان نظام روانشناسی در این کارگاه ضمن تعریف نحوه ارتباط صحیح و سالم، اظهار کرد: هدف این کارگاه نوع برقراری ارتباط چشمی یا ارتباط قاطع نیست، بلکه هدف ارتقای هوش هیجانی است.
بهرامی تصریح کرد: در ارتباط به وجود دو نفر نیاز داریم که در یک بستر فرهنگی، پیامی را رد و بدل کنند. ارتباط یک نیاز است و با توجه به اینکه ما انسانها موجودات اجتماعی هستیم، در ارتباط با دیگران سعی داریم نیازهای خود را برآورده کنیم. بعد سالم و سازنده بودن ارتباط نیز به کمالگرایی انسان باز میگردد که همیشه میخواهد خود را ارتقاء دهد و خود را به کمال نزدیک کند.
این متخصص روانشناسی ادامه داد: هم شکل و هم محتوای یک ارتباط بسیار مهم است. از این نظر، کسی که شکل و محتوای ارتباطی مناسبی داشته باشد، دارای مهارت ارتباطی است. مهارت برقراری ارتباط یک مهارت اکتسابی است که قابل آموزش است و فردی که در پی آن است، باید این راه را رفته و هیچگاه از اشتباهات خود نترسد.
بهرامی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف این کارگاه، تشخیص ارتباط سالم از ناسالم و تبدیل ارتباط غیرسازنده به ارتباط سازنده است، گفت: به طور کلی در ارتباط گیری ذهن، افراد را در سه دسته طبقهبندی میکنند. اول اینکه دوستش دارم، دوم اینکه حسی ندارم و سوم اینکه دوستش ندارم. ذهن براساس متغیرهای زیادی شامل منافع، ویژگیهای شخصیتی یا جذابیتهای جسمی، افراد را در این گروهها طبقهبندی میکند. البته بر خلاف تصور ما، ذهن در اکثر این دستهبندیها دچار اشتباه و خطا میشود. ذهنی که دچار این خطاها بشود، ما را به این نتیجه میرساند که نمیتوان به یک ارتباط درست فکر کرد.
عضو سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه برای برقراری ارتباط صحیح و سازنده باید ذهن را شناخت و خطاها را جبران کرد، گفت: ما نیاز داریم پیامی را که از طرف فرستنده میآید، درست پردازش کنیم و پاسخ مناسبی را به آن بدهیم. یک ذهن دقیق به بافت و زمینه انتقال این پیام توجه داشته و اگر سالم باشد، پیام واضحی را میفرستد.
بهرامی در ادامه با بیان اینکه گاه انسان دچار ارتباط ناسالم و غیرسازنده میشود، گفت: عموماً افراد ریشه این ارتباط ناسالم را به اشتباه در فرد مقابل جستجو میکنند، اما باید گفت که گاه این خطا از سوی خود است که باید آن را در درون خود جستجو کرد و با شناسایی و تصحیح افکار اشتباه، شاهکلید یک ارتباط سالم و سازنده را خلق کرد. این توانایی که بتوانیم با تصحیح افکار اشتباه، یک ارتباط سالم را درست کنیم، هوش هیجانی است که اگر ارتقاء پیدا کند، تواناییهای انسان را در برقراری ارتباطهای مختلف افزایش میدهد.
وی تأکید کرد: هوش هیجانی یکی از عالیترین انواع هوش و نوعی مهارت اکتسابی است که شامل مؤلفههای مختلف مانند توانایی تفکیک افکار، هیجانات و رفتار؛ توانایی شناسایی افکار غلط و تصحیح آنها؛ شناسایی هیجانها و توانایی مدیریت کردن و رفتار کردن براساس ارزشها و توانایی شناسایی بافت و زمینه فرهنگی و سازگاری با محیط میشود.
بهرامی در ادامه به تشریح برخی از خطاهای ذهنی پرداخت و گفت: ما درگیر افکار، احساسات و رفتار میشویم و خود را با این سه ویژگی تعریف میکنیم، در حالی که اینگونه نیست و ما فراتر از هر فکر، احساس و رفتار هستیم. اگر بتوانیم خود را از این افکار، احساسات، رفتارها و هیجانات جدا کنیم، هوش هیجانی بالایی داریم.
وی تأکید کرد: هوش هیجانی توانایی رفتار کردن براساس ارزشها است، نه احساس و افکار و هیجان. ارزشها قابل دستیابی نیستند، اما میتوانند راهنماهای زندگی باشند.