رسالت روشنفکران عمق‌بخشی به عزاداری امام حسین(ع) است
کد خبر: 3791755
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
غرقی:

رسالت روشنفکران عمق‌بخشی به عزاداری امام حسین(ع) است

گروه فرهنگی ــ کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در عزاداری امام حسین(ع) درگیر مسائل ظاهری و از محتوا غافل شدیم گفت: رسالت روشنفکران عمق‌بخشی به عزاداری امام حسین(ع) است.

رسالت روشنفکران عمق‌بخشی به عزاداری امام حسین(ع) استبه گزارش ایکنا از زنجان، مرتضی غرقی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی، عصر امروز، 30 بهمن در آیین اختتامیه چهارمین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان که در سالن اجتماعات حسینیه اعظم زنجان برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه مکتب عاشورا بیشتر از محتوا، روی شکل کار شده است و همه درگیر ظواهر شدند.
 وی خاطرنشان کرد: بعد از برگزاری یک دهه عزاداری در محرم، تغییری در رفتار مردم حاصل نمی‌شود که امیدواریم برگزاری این جشنواره‌ها بتواند بخش محتوایی مکتب عاشورا را بیشتر نمایان کند.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ، نتیجه تلاش یک انسان برای خلق چیزهای جدید است، بیان کرد: زبان کلام با زبان هنر متفاوت است. فرهنگ یک نوع زبان بین‌المللی و ارتباطی بوده و تاثیرگذاری هنر بر مخاطب بیش از کلام است.
غرقی هنر را اکسیر پویایی، تکامل و رشد انسان‌ها  دانست و گفت: اگر در جامعه‌ای به هنر توجه نشود، توانایی نخواهد داشت؛ مگر اینکه با اندیشه هوشمند گره بخورد.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۶۱ هجری‌قمری با حادثه‌ای روبه‌رو بودیم که از ماندگارترین رویدادهای تاریخ بشر است. عاشورا برخلاف اینکه چهره خشن و جنگی از آن ساخته‌اند اما صلح و دوستی در آن نهفته است و امام حسین (ع) صلح‌طلب بودند ولی راهی جز مقابله با ظالم نداشتند.
کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: اگر بخواهیم صحنه کربلا و اتفاقات آن را مورد بررسی و تحلیل فرهنگی قرار دهیم، درس‌های بزرگی برای جامعه بشریت از آن برداشت می‌شود که دارای جنگ و صلح، عشق و نفرت، وفاداری و خیانت بوده و این واقعه مرز بین حق و باطل و جهالت و آگاهی را مشخص کرد.
وی با اشاره به اینکه عاشورا درس زندگی است، افزود: اگر فرهنگ عاشورا در جامعه غالب شود، رفتار مردم متفاوت می‌شود. امروزه بخشی از نگاه عاشورایی از جمله شجاعت در بین سپاهیان وجود دارد. تمام دنیا جمع شدند تا انقلاب را به شکست بکشند اما با نگاه عاشورایی که در وجود مردم است، موفق به این توطئه شوم نشدند.
غرقی به نقش مدافعان حرم در پاسداری از ارزش‌های دینی اشاره کرد و گفت: داعشیان افراد معمولی نبودند، آن‌ها انسان‌های ایدئولوژیک هستند اما ایدئولوژی بسیجیان مبتنی بر ارزش‌های دینی است. در واقع بسیجیان طلای اصل هستند و داعشیان همچون سکه بدل. اگر مدافعان حرم نبودند، داعش تا مرزهای داخلی، کل منطقه را گرفته بود.
وی تصریح کرد: دشمنان از طریق تحریم اقتصادی، فشارها را بر جمهوری اسلامی تحمیل کردند تا ایران کشوری مستقل نباشد و به الگویی برای سایر کشورها تبدیل نشود. در واقع FATF و برجام بهانه‌ای برای مهار جمهوری اسلامی است.
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی تاکید کرد: برای اینکه توطئه‌های دشمنان را خنثی کنیم باید فرهنگ عاشورا را در وجود جوانان نهادینه کنیم. دشمنان اذعان کردند هر کجا بسیج و ولایت‌فقیه به میدان آمدند، توطئه‌ دشمنان با شکست مواجه شده است.
وی بیان کرد: باید مراقب بود جشنواره‌ها هالیوودی نشود، سلبریتی‌ها برای ارتقای فرهنگ عاشورایی چه کردند؟ آن‌ها دنبال بازی و منافع خودشان هستند. رسالت انسان‌های روشنفکر با انسان‌های عامی متفاوت است و باید تلاش کنیم به عزاداری امام حسین (ع) عمق ببخشیم.
وی با اشاره به اینکه زبان امام حسین(ع) در برقراری اتباط، زبانی بین‌المللی با نگاه به نسل‌های بشری و برای دنیا و آخرت است، یادآور شد: امام حسین(ع) بر ظلم‌ستیزی و دینداری و تنها بنده خدا بودن تأکید داشتند.
انتهای پیام
captcha