افتتاح جلسه قرآن «جعفر فردی» در محله منیریه + عکس و فیلم
کد خبر: 3791769
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹

افتتاح جلسه قرآن «جعفر فردی» در محله منیریه + عکس و فیلم

گروه جلسات و محافل – جعفر فردی، قاری بین‌المللی کشور، با راه‌اندازی جلسه آموزش قرائت قرآن درصدد در اختیار گذاشتن تجربیات خود با جوانان و علاقه‌مندان به هنر تلاوت قرآن است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در آخرین روز از بهمن‌ ماه 97 و در شامگاه سه‌شنبه، مصادف با وفات حضرت ام‌البنین(ع) دومین جلسه قرآن جعفر فردی، قاری بین‌المللی کشور، در حسینیه قمر منیر بنی‌هاشم(ع) تبریزی‌های مقیم تهران برگزار شد و در این جلسه قاریان ممتاز و بین‌المللی به تلاوت قرآن پرداختند.

در کوچه پس‌کوچه‌های محله منیریه، به‌دنبال حسینیه قمر منیربنی‌هاشم(ع) بودم، تا اینکه پیرمردی دوچرخه‌سوار با لهجه شیرین آذری، راهنمایم کرد، چند قدمی آمد و با دست سردر حسینیه را به من نشان داد. پرسید: هیئت است؟ گفتم: جلسه آموزش قرآن است، اگر دوست داری می‌توانی بیایی. لبخند بر لبان پیرمرد نقش بست، سری به نشانه تأیید تکان داد و گفت: با اینکه سواد ندارم، اما صوت قرآن را دوست دارم. به همراه پیرمردِ راهنما وارد حسینیه کوچک، اما باصفای تبریزی‌ها شدیم.

حسینیه قمربنی هاشم

فضایی شبیه یک خانه قدیمی که دیوارهایش مزین به نام و تمثال قمر بنی‌هاشم(ع) بود. چند نفری در حال چیدن رحل‌ها بودند، با دیدن ما، خوشحال شدند، از ما استقبال کردند و برای ما چای آوردند.

بین پیرمرد و اهالی حسینیه، صحبت‌هایی به زبان آذری صورت گرفت که من از آن سر در نمی‌آوردم، اما صحبت‌شان برایم شیرین و دل‌نشین بود، هرچند که پیرمرد بعد از صحبتش گفت: اعضای حسینیه از اینکه در این مکان جلسه قرآن برقرار می‌شود، بسیار خوشحالند. با جمع شدن جمعیت، برای نظم و تمرکز جلسه، یکی از پیشکسوتان حسینیه به‌ نام حاج‌آقای شایسته با تلاوت آیاتی از قرآن به سبک قاریان سنتی، فضا را برای شروع یک دورهمی معنوی آماده کرد.

حسینیه قمربنی هاشم

شایسته که در زمینه مداحی و سخنوری هم تجربیات خوبی دارد، بعد از تلاوتش، درباره اهمیت تنظیم نغمات قرآن مطابق معنای آیات گفت: مخاطب قرآن باید از طریق نغمات اجرا شده توسط قاری، به معنای آیات پی ببرد، به‌طور مثال اگر قاری با آیات عذاب، مواجه می‌شود، در لحنش باید غم و خشوع مشهود باشد و بالعکس، اگر آیات مربوطه درباره نعمات بهشتی است، می‌تواند از نغمات فرح‌بخش و شورانگیز بهره ببرد.

در این‌هنگام جعفر فردی‌، قاری بین‌المللی کشور که مدیریت این جلسه قرآن را برعهده دارد، همراه با حبیب صداقت و وحید خزائی، از دیگر قاریان بین‌المللی، وارد حسینیه شدند.

افتتاح جلسه قرآن

فردی، با سلام و صلوات حاضران در جایگاه خود مستقر شد و بلافاصله بعد از خوش‌آمدگویی و تسلیت به مناسبت ایام وفات حضرت ام‌البنین(س) از حبیب صداقت خواست تا اولین تلاوت رسمی جلسه را انجام دهد، صداقت نیز با تلاوت آیاتی از سوره فرقان تشویق حاضران را برانگیخت.

حبیب صداقت

در ادامه، فردی با معرفی امیرعلی ابوالفضلی، حافظ کل قرآن از مستمعان خواست تا با سؤالات خود، میزان محفوظات او را محک بزنند. ابوالفضلی نیز به هر سه پاسخی که از او صورت گرفت به خوبی پاسخ داد.

امیرعلی ابوالفضلی

فردی از نحوه ترتیل‌خوانی و چینش لحنی او، ابراز رضایت کرد و این نکته را گفت: حفاظی که می‌خواهند در مسابقات رتبه خوبی کسب کنند، جدا از حسن حفظ مطلوب، باید تجوید و لحن خوبی نیز ارائه کنند، که این موضوع در بین حافظان قرآن کمی کمرنگ است، اما الحمدلله مدتی است که حفاظ بر این موضوع اهتمام پیدا کرده‌اند.

جعفر فردی

سپس فردی بعد از ذکر این نکات، حسین بیات را برای اجرای تلاوت فراخواند. بیات که از جوانان خوشخوان شرق تهران است، آیاتی از سوره توبه را در مقام بیات اجرا کرد که تشویق حاضران را در پی داشت.

حسین بیات

حسن ختام این جلسه قرآن هفتگی، تلاوت وحید خزائی، نفر اول مسابقات بین‌المللی دانشجویان بود که بر معنویت این فضای قرآنی افزود.

در انتها، دعای ختم قرآن از سوی جعفر فردی قرائت شد و سپس تعدادی از مادحین آذری‌زبان، شروع به خواندن روضه و مرثیه به زبان آذری در رثای مادر حضرت ابوالفضل(ع) کردند، با اینکه معنای کلمات را متوجه نمی‌شدم، اما از اشک ریختن حاضران و نوای دلنشین نوحه‌های آذری که تداعی‌کننده مرثیه‌های مرحوم سلیم مؤذن‌زاده بود، در حال معنوی آن‌ها شریک شدم.

نگاهم به پیرمرد افتاد، هنوز در حسینیه بود و اشک‌هایش را با گوشه دستمال پارچه‌ای سفیدش پاک می‌کرد.

پس از مداحی، سفره اطعامی که از سوی بانیان این حسینیه در نظر گرفته شده بود برپا شد و همگی برای صرف غذای روضه حضرت ابوالفضل(ع) بر سر این سفره حاضر شدند.

گفتنی است، جلسات قرآن جعفر فردی، قاری بین‌المللی کشور هر هفته، سه‌شنبه‌ها از ساعت 20 الی 22 در حسینیه قمرمنیربنی‌هاشم(ع) واقع در خیابان ولیعصر(عج)، خیابان اسدی‌منش، کوچه سعادت برگزار خواهد شد.

در انتها قطعاتی از تلاوت‌های شب گذشته ارائه می‌شود:

حبیب صداقت
وحید خزائی
کد
حسین بیات

گزارش از محمدرضا رجبی

انتهای پیام

captcha