ظرفیت روستاها برای کار و اشتغال به‌کار گرفته شود
کد خبر: 3791788
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷

ظرفیت روستاها برای کار و اشتغال به‌کار گرفته شود

گروه سیاست و اقتصاد ــ معاون نهاد ریاست جمهوری از آغاز مهاجرت معکوس در روستاها خبر داد و گفت: روستاها باید به اصل خود که تولید بوده برگردد و نباید از روستا به‌عنوان خوابگاه استفاده کرد بلکه باید از ظرفیت روستا برای محل کار، اشتغال و تلاش استفاده کرد.

استفاده از ظرفیت روستاها برای کار، اشتغال و تلاشبه گزارش ایکنا از لرستان، محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در نهاد ریاست جمهوری روز گذشته، 30 بهمن‌ماه در بازدید از روستای صاحب‌الزمان(عج) خرم‎آباد در جمع مردم این روستا با بیان این‌که با همکاری اهالی و مسئولان محلی مشکلات این روستا حل شود، افزود: این روستا به‌لحاظ ایثارگری‌ها زبانزد است.
وی بیان کرد: انقلاب اسلامی در روستاها خدمات گسترده‌ای داشته و این گستردگی خدمات به‌گونه‌ای بوده که حتی معاندان به این مهم اذعان دارند که نظام در روستاها خدمات گسترده‌ای انجام داده است.
امید با بیان این‌که ٣٠ سال قبل ۶٠ درصد جمعیت کشور روستایی بودند و الان به ٢۶ درصد رسیده است، اظهار کرد: ۶٢ هزار روستاها در کشور داریم که 38 هزار روستا جمعیت بالای ٢٠ خانوار هستند و ٨۵ درصد آن‌ها از خدمات راه، گاز و برق برخوردارند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در نهاد ریاست جمهوری با اشاره به این‌که به دستور مقام معظم رهبری ١.۵ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به اشتغال روستاییان و عشایر در قالب تسهیلات که معادل ١٨ هزار میلیارد تومان است اختصاص یافته است که این مهم برای اولین‌بار بوده و در چندسال گذشته چنین تسهیلاتی با این شرایط در کشور نداشتیم، عنوان کرد: این تسهیلات با نرخ ۴و۶ درصد و با بازپرداخت ٩ ساله بوده و فرصت خوبی است برای تثبیت روستاها و برای تحقق این مهم باید روستاها به سمت تولید، کار و فعالیت حرکت کنند.
امید تأکید کرد: روستاها باید به اصل خود که تولید بوده برگردد و نباید از روستا به‌عنوان خوابگاه استفاده کرد بلکه باید از ظرفیت روستا برای محل کار، اشتغال و تلاش استفاده کرد.
وی گفت: لرستان در آمار اشتغال روستایی جزو آمار تراز اول کشور است و تاکنون از مجموع٣٠٠ میلیارد تومان سهم استان توانسته بین ١٨٠ تا ١٩٠ میلیارد تومان آن را جذب کند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: همان‌طور که ما قرار است زیرساخت‌ها را در روستاها ایجاد کنیم مردم نیز همت عالی داشته و از این فرصت‌ها بهره‌مند شوند.
وی از آغاز مهاجرت معکوس در کشور با تسهیلات پرداختی اشتغالزایی خبرداد و گفت: این تسهیلات می‌تواند مهاجرت معکوس را هموار کند و در این راستا کمیته‌ای مشخص و زمینه‌ها فراهم شود تا مردم روستا از این فرصت استفاده کنند.
امید با بیان این‌که کمک‌های بلاعوض به روستاها خواهیم کرد اما این کمک‌ها محدود هستند، مطرح کرد: زمانی کاری ماندگار می‌ماند که برایش فعالیت و تلاشی انجام شود، در کشور چین جمعیت برخی روستاها به‌واسطه ایجاد اشنغال به بیش‌از ٣٠٠ برابر افزایش یافته است.

انتهای پیام

captcha