تفاوت تعریف انسان از دید اسلام و فلاسفه/ تمجید و انتقاد از کتاب «الفائق»
کد خبر: 3791870
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
آیت‌الله سبحانی تشریح کرد:

تفاوت تعریف انسان از دید اسلام و فلاسفه/ تمجید و انتقاد از کتاب «الفائق»

گروه حوزه‌های علمیه ــ مرجع تقلید شیعیان جهان با اشاره به تعریف انسان از منظر فلاسفه و اسلام بیان کرد: فلاسفه تنها بر قوه مفکره انسان به عنوان وجه ممیزه او با حیوانات می‌نگرند ولی اسلام انسان را همزمان دارای عقل و فطرت و در عین حال غضب و شهوت معرفی کرده است.

تفاوت تعریف انسان از دید اسلام و فلاسفه/ تمجید و انتقاد از کتاب«الفائق»به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله جعفر سبحانی، اول اسفندماه در درس خارج خود با بیان اینکه فلاسفه انسان را به حیوان ناطق (مفکر) تعریف و تعبیر می‌کنند، گفت: حقیقت انسان همان تفکر و ناطقیت اوست، در حالی که از نظر اسلام، تفکر بخشی از واقعیت انسان است و بخش دیگر غرائز است.

وی افزود: غرائز پایین مانند شهوت و غضب و غرائز بالا مانند خداخواهی و نوع‌دوستی است؛ بنابراین انسان از منظر علمای اسلام حیوان ناطق و ذوغرائز است.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: به تصریح قرآن، خداوند غرائز خوب و پایین را در وجود انسان نهاده است و انسان کامل کسی است که دارای غرائز هست، ولی آن را توسط عقل رهبری و مدیریت می‌کند؛ غضب را در راه جهاد به کار می‌برد و شهوت را از طریق نکاح برطرف می‌کند؛ از این‌رو قرآن به بشر از دیدگاه بالا و اعم نگاه کرده است که برخلاف دیدگاه فلاسفه است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در اینجا عظمت مکتب اسلام که فوق فلاسفه و علمای اخلاق مطالب را بیان فرموده است، فهمیده می‌شود.

وی همچنین با اشاره به کتاب «الفائق» به تمجید از این اثر پرداخت و افزود: کتابی در قم نوشته‌اند به نام «الفائق» که کتاب بسیار خوبی است، ولی بنده به یک نکته آن انتقاد کرده‌ام و آن اینکه بنای عقلا در زمان ما کافی برای حجت نیست و باید با کتاب و سنت سنجیده شود، ولی در این کتاب گفته شده است که بنای عقلا هم اگر در زمان ما پیدا شود، خودش حجت است، چون اگر باطل بود. امام صادق (ع) می‌گفت، ولی عرض کردیم این مسئله امکان‌پذیر نبود، زیرا بدعت‌ها آن قدر زیاد بود که حضرت نمی‌توانست آن را تشریح و بنای عقلا را تبیین کند.

انتهای پیام

captcha