اردبیل در حوزه قرآنی با استان‌های موفق کشور رقابت می‌کند
کد خبر: 3791880
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱

اردبیل در حوزه قرآنی با استان‌های موفق کشور رقابت می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: در حوزه قرآنی به مدت ٥ سال است که این استان رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کرده و با استان‌های موفقی از جمله اصفهان و سیستان و بلوچستان رقابت می‌کند.

در حوزه قرآنی با استان‌های موفق کشور رقابت می‌کنیمبه گزارش ایکنا از اردبیل، سیدناصر اسحاقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، روز گذشته، ۳۰ بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران گفت: در حوزه قرآنی به مدت ٥ سال است که اردبیل رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کرده و با استان‌های موفقی از جمله اصفهان و سیستان و بلوچستان رقابت می‌کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: در این استان رویداد‌های مختلف قرآنی در طول سال برگزار می‌شود که می‌توان به برگزاری آزمون سراسری قرآن کریم در تاریخ ٨ و ٩ اسفندماه سال جاری در ١٢ رشته اشاره کرد و در واقع فعالیت‌های قرآنی اردبیل جزو فعالیت‌های برتر کشور است.
اسحاقی به حضور موفق اداره‌کل ارشاد اسلامی استان در شورای فرهنگ عمومی و دبیری آن اشاره کرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی فرابخشی است و اداره‌کل تلاش کرده تا مصوبات متعددی در حوزه فرهنگ و هنر استان به تصویب برسد و در ادامه دستگاه‌های اجرایی نیز با مشارکت نسبت به اجرا اقدام کنند که نمونه آن را می‌توان تجلیل از مفاخر استان مثال زد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به پویایی فضای رسانه‌ای استان اردبیل نیز اشاره کرد و افزود: بنده دو رویکرد گفتمان اساسنامه بر اساس قانون و استقلال صنفی جامعه مطبوعاتی را ضروری می‌دانم و به‌دلیل اهمیت این موضوع تلاش اداره‌کل بر این بوده تا انتخابات خانه مطبوعات استان به شکل مطلوب برگزار شود.
اسحاقی با تأکید به اینکه در برگزاری انتخابات دخالت نداشته و در انتخابات پیش رو نیز اعمال نظری نخواهد داشت، تصریح کرد: موضوع پالایش جامعه مطبوعاتی نیز باید از طریق خود جامعه صنفی انجام شده و در اساسنامه ضرورت‌ها اعمال شود.
وی اظهار کرد: بنده به خبرنگاران استان اعتقاد راسخ دارم و معتقدم خبرنگاران می‌توانند هم خود و هم جامعه را مدیریت کنند و وظیفه دستگاه‌ها این است که موانع فعالیت خبرنگاران برداشته شود و باید تأکید کنم اصحاب رسانه به مانند رسولان برانگیخته هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اذعان به اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی صدا و سیما بزرگ‌ترین رسانه بوده و در کنار آن ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی اصلی و قانونی فرهنگ و هنر کشور و متولی فرهنگ‌سازی و فرهنگ‌پردازی است، تصریح کرد: در عین حال نهاد‌های فرهنگی دیگری از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج اقشار یا حوزه هنری داریم که مشاهده می‌شود در این دستگاه‌ها تعریف از فرهنگ نیز سیال است.
اسحاقی با ذکر مثالی به وضعیت تخصیص اعتبارات این حوزه اشاره کرد و گفت: در سال جاری ١١ هزار میلیارد تومان اعتبار فرهنگی در نظر گرفته شده بود که از این میزان ٦٧٠ میلیارد تومان به وزارت ارشاد سپرده شده؛ سهم استان اردبیل از این مبلغ حدود یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان بود که در واقع اعتبار اختصاصی به برنامه‌ها است.
وی اظهار کرد: اداره کل تلاش کرده طی ٥ سال گذشته برنامه‌های حمایتی خود را در دو محور اصلاح نگرش‌ها و اصلاح زیرساخت‌ها متمرکز کند و به جرئت می‌توان گفت تحولاتی در حوزه‌های مختلف مشاهده می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به بخش کتاب گفت: به‌عنوان مثال امسال ٥٥٠ میلیون اعتبار برای نمایشگاه کتاب، خرید کتاب و حمایت از چاپ کتاب هزینه شد و ١٢٠ میلیون تومان صرف خرید کتب نویسندگان بومی شده است؛ در حالی که در سال ٩٢ میزان خرید کتاب نویسندگان بومی ٢٠ میلیون تومان بود و امروز هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند مدعی ممانعت ارشاد از خرید کتاب خود شود.
‌اسحاقی درخصوص اقدامات رشد و توسعه بخش سینمایی استان، افزود: در این حوزه تجهیز سینما‌ها به صورت جدی دنبال شده است؛ قبل از پیروزی اقلاب اسلامی ٤ سینما دایر بود و در سال ٩٢ تنها ٢ سینمای فعال داشتیم که با وجود اینکه سینما‌ها در مالکیت بخش خصوصی است، جهت تجهیز، دیجیتالی کردن، بازسازی و تعویض صندلی‌ها، ٤٠٠ میلیون تومان برای ٢ سینمای قدس و انقلاب از اعتبارات وزارت ارشاد تامین شد.
وی با بیان اینکه سینما حافظ اردبیل در نوبت بعدی تجهیز است و در سال آینده عملیات اجرایی انجام می‌شود، گفت: در‌خصوص سینما لاله نیز مذاکراتی صورت گرفته و با استاندار اردبیل رایزنی داشتیم؛ با تشکیل دو کارگروه مقرر شده تا به عنوان بهره‌بردار فضا‌های فرهنگی استان نسبت به تجهیز این مجموعه به عنوان پلاتو نمایش، سالن سینما و مرکز فرهنگی اقدام شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اعلام آمادگی تهیه کنندگان مختلف جهت تولید فیلم سینمایی شاه اسماعیل، اظهار کرد: چند سناریو در این خصوص بررسی شده و با تأمین اعتبار از سوی معاون رئیس جمهور آقای نوبخت ساخت سریال شیخ صفی و فیلم سینمایی شاه اسماعیل با هدف معرفی تاریخ و تمدن اردبیل در دوره صفویه در دستور کار است.
اسحاقی در‌خصوص وضعیت هنر‌های نمایشی استان نیز به رشد روزافزون تولیدات اشاره کرد و گفت: شاید کمک سالانه ما به تئاتر به‌دلیل محدودیت اعتبارات ٤٠ میلیون تومان باشد، اما در همین استان گروه تئاتری داریم که سالانه ١٥٠ میلیون تومان بلیط فروشی دارد و گردش مالی گیشه اردبیل در تئاتر بیش از ١٥٠ میلیون تومان است.
وی با اشاره به اینکه پلاتو استاد تجفلو در سالن فدک همواره در اختیار هنرمندان است، تصریح کرد: امسال جشنواره تئاتر فجر نیز همزمان با تهران به صورت موفق در اردبیل برگزار شد تا فرصتی برای ارتقا معلومات هنرمندان فراهم شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: زمانی در همین شهر تولیدات تئاتر به حدی اندک و همراه با ضعف کیفی بود که متجاوز از ١٠ الی ٢٠ نفر به تئاتر نمی‌رفتند، اما هنرمندان اردبیلی توانستند موجب آشتی مردم با تئاتر شوند و سالن‌های نمایش همواره مملو از جمعیت است.
‌اسحاقی با اشاره به فعال شدن گروه‌های مختلف موسیقی، اظهار کرد: ١٤ آموزشگاه موسیقی در کل استان دایر است و ١١ مورد نیز در حال ثبت هستند و هنرمندان این حوزه در مسیر رشد تولید اثر قرار گرفته‌اند و توانسته‌اند با مردم ارتباط خوبی برقرار کنند.
وی به برگزاری رویداد‌های مختلف موسیقی افزود: در استان اردبیل جشنواره موسیقی فجر نیز همزمان با سراسر کشور برگزار شد و سالن فدک مملو از جمعیت علاقه‌مند بود.
مدیرکل ارشاد اسلامی استان در خصوص وضعیت تالار شهر با هدف برگزاری کنسرت‌های موسیقی افزود: این مجموعه ٤٥ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به منظور تامین مالی آن رایزنی‌هایی صورت گرفته است.
انتهای پیام

captcha