بخش محتوایی فرهنگ عاشورا مغفول مانده است
کد خبر: 3791928
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
مرتضی غرقی:

بخش محتوایی فرهنگ عاشورا مغفول مانده است

گروه سیاست و اقتصاد ــ کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه بخش محتوایی فرهنگ عاشورا مغفول مانده است، گفت: عدم تربیت رسانه عاشورایی، عامل ضعف در برابر رقبا است در حالی که باید رسانه ما بر اساس معیارهای شیعه گام بردارد.

بخش محتوایی عاشورا مغفول مانده/عدم تربیت رسانه عاشورایی؛ عامل ضعف در برابر رقبابه گزارش ایکنا از زنجان، مرتضی غرقی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی رسانه، 30 بهمن‌ماه در حاشیه اختتامیه سوگواره میعادگاه عاشورایی دانشجویان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: رسانه مانند پل ارتباطی است که می‌تواند ارزش‌های انقلاب را با دیگر ملل جهان پیوند دهد.
کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی رسانه را ابزار تببین‌گر انقلاب دانست و گفت: بخشی از وظایف رسانه‌ها فعالیت‌های فرهنگی است که می‌تواند به تبیین، تحلیل و بررسی ارزش‌ها بپردازد. با گذشت زمان و در نتیجه همین تلاش‌ها نسل خوبی نیز در کشور تربیت شده است و البته تلاش رسانه برای گسترش انقلاب باید چند برابر باشد.
وی به تلاش بیشتر برای توسعه و تعمیق فرهنگ عاشورایی تأکید کرد و گفت: هر قدر بتوانیم فرهنگ عاشورایی را منتقل کنیم به پایداری آن کمک کرده‌ایم و یکی از عللی که رسانه‌ها نتوانسته‌اند با رقبای خود فعالیت کنند عدم تربیت رسانه بوده است، از طرفی نسل جدید از جنگ فاصله دارد، از همین رو بازماندگان نسل انقلاب باید ارزش‌های آن را به نحوی تحلیل کنند که نسل جدید آن را درک کند.
غرقی با اشاره به ارزش‌های پس از جنگ تحمیلی و پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: تحقق این امر تنها توسط خبرنگاران و رسانه‌ها ممکن نیست و باید مسئولان نیز در این زمینه همکاری کنند اما آنچه مسلم است متأسفانه مسئولان هنوز درنیافته‌اند که بدون رسانه کشور توسعه نخواهد یافت که البته در بعد ارزش‌های انقلابی نیز همین است.
کارشناس و تحلیل‌گر سیاسی، با تأکید بر تغییر نگاه مسئولان نسبت به رسانه یادآور شد: رسانه‌ها باید دست و بالشان باز باشد تا بتوانند ارزش‌های انقلاب را به نسل بعد منتقل کنند. مردم باید بدانند که رسانه بخش لاینفک جامعه است و اگر آن را درک کنند باید در راستای ارتقای آن تلاش کنند.
وی در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که در بحث عاشورا به آن توجه نشده است، محتوای عاشوراست که قطعاً اگر محتوای عاشورا در زندگی مردم رسوخ کند آن را متحول خواهد کرد، به همین دلیل باید از طریق رسانه تلاش کنیم این پیام را به مردم برسانیم که بقای عاشورا در حفظ ارزش‌ها بوده و اگر این نگاه در جامعه گنجانده شود، قطعاً زندگی مردم بهتر خواهد شد.
غرقی، دیدگاه حاکم بر غرب را لیبرالیسم دانست و بیان کرد: این دیدگاه به بن‌بست رسیده و الان می‌بینیم که کشتارهای متعددی در نقاط مختلف جهان رخ می‌دهد اما رسانه‌های غربی سکوت می‌کنند، در صورتی که اگر همین موضوع در ایران رخ داده بود، قطعا یک بزرگ‌نمایی از سوی رسانه‌های غربی رخ می‌داد.
وی با بیان اینکه اگر رسانه بتواند نقش یکپارچکی ملل را ایفاد کند، به نحو احسن به نقش خود عمل کرده است، اظهار کرد: رسانه ما باید بر اساس معیارهای شیعه گام بردارد ولی متاسفانه از رسانه تاکنون خوب استفاده نشده است، در صورتی که باید رسانه به جایگاه واقعی خود برسد.
کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین آفت‌هایی که نظام جمهوری اسلامی را از ابتدای انقلاب تاکنون فرا گرفته، سوء‌مدیریت بوده است، ما هر وقت درست انتخاب کردیم قطعاً کشور درست مدیریت شده است ولی در برخی مواقع انتخاب‌ها اصلح نبوده و گاها چون مدیریت‌ها تحمیلی بوده به این وضعیت دچار شده‌ایم. ما باید با حفظ اصول و ارزش‌ها انتخابی درست داشته باشیم.
انتهای پیام
captcha