همایش «سلامت‌پژوهی در قرآن‌» در کرمانشاه برگزار می‌شود
کد خبر: 3791966
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
سال ۹۸؛

همایش «سلامت‌پژوهی در قرآن‌» در کرمانشاه برگزار می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت به برگزاری همایش سلامت‌پژوهی در قرآن‌ کریم در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: نگاه محورهای همایش به صورت تعریف شده است و این همایش با ادبیات میان‌رشته‌ای و ادبیات روشمند شکل می‌گیرد.

حسام‌الدین علامه، قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، با اشاره به محورهای بحث و بررسی شده در اولین کارگاه مطالعات اسلام و سلامت در کرمانشاه گفت: می‌توان از آموزه‌های وحیانی و دینی در عرصه‌های علمی و اجتماعی در زندگی روزمره هم استفاده کنیم، منظور استفاده موردی نیست بلکه مرجعیت و جایگاه بنیادی است. آموزه‌های اصلی قرآن مخصوصاً در بحث‌های جهان‌بینی و معرفت‌شناسی و اصول ورود به مباحث علمی از قرآن که باید از آن استقبال کرد.
وی افزود: بحث اسلام و سلامت هم همین گونه است در کشور ما نگاه‌های مختلفی در بحث سلامت داریم از نگاه افراطی که می‌گوید در بحث سلامت باید تمام نکات را از مباحث اسلامی گرفت تا کسانی که فکر می‌کنند سلامت هیچ ربطی به مسائل دینی و معنوی ندارد اما نگاه ما در بحث سلامت این است که انسان علاوه بر جسم بعد روانی، محیطی، اجتماعی، معنوی و روحی دارد بنابراین عوامل تعیین‌کننده و مؤلفه‌هایی که از دین در این ابعاد چهارگانه انسان وجود دارد باید بتواند جهت‌دهی ما و خواستگاه این مؤلفه‌ها را در موردش توضیح بدهد و حرف داشته باشد.
علامه تصریح کرد: بنابراین وزارت بهداشت بدنبال این است که به صورت روشمند و علمی حداکثر استفاده مفید را از آموزه‌های دینی در حوزه سلامت داشته باشد.
وی به همایش برگزار شده در کرمانشاه نیز اشاره و عنوان کرد: این یک همایش مقدماتی برای آشنایی با جنبه‌های مختلف مطالعات بین رشته‌ای حوزه اسلام و سلامت ویژه اعضا هیئت علمی شرکت‌کننده در همایش بود.
قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت اظهار کرد: در حقیقت این همایش به عبارتی به بحث‌های در حقیقت مبنایی این مطالعات می‌پردازد تا ببینیم چگونه می‌توان در بحث مبانی سلامت با مبانی دین زبان‌های اتصالی را به وجود آورد.
علامه افزود: در بحث‌های روشی اگر نظریه‌پردازی صورت گرفت باید دید با کدام مبنای روشی و با چه فلسفه تحقیق می‌توان ورود پیدا کرد اگر محتوایی می‌خواهد تولید شود با توجه به علم روز و پیشرفت‌های روز چه گذاره‌هایی، چون گذاره‌هایی هست که هم قابلیت برداشت از دین به صورت روشمند وجود داشته باشد و هم این گذاره‌ها مورد تأیید علم روز باشد.
وی گفت: بنابراین همایش برگزار شده در کرمانشاه برای آشنایی و در حقیقت ویژه بررسی دو گروه مرتبط با این مطالعات بین رشته‌ای از نقشه جامع مطالعات از فضای کلی تعاملات بین اسلام و دین بود تا کمک کند فضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که می‌خواهند سراغ دین و قرآن در مباحث پژوهشی بیایند با یک نگاه روشمند و بینش عمیق‌تر ورود کنند ضمن اینکه این همایش شروعی بر سلسله نشست‌های مقدماتی است که پیش از همایش سال آینده در نیمه دوم سال در کرمانشاه تحت عنوان سلامت‌پژوهی در قرآن‌کریم برگزار خواهد شد بنابراین این نشست برای زبان مشترک و فهم مشترک از محورهای همایش سال آینده در کرمانشاه است.
علامه تصریح کرد: این همایش با عنوان سلامت‌پژوهی در قرآن‌کریم و با رویکرد میان رشته‌ای باید از منظر دین و سلامت، همراهی و تعامل و یک گفت‌و‌گوی مشارکتی صورت بگیرید تا نظریه‌پردازی میان رشته‌ای اتفاق بیافتد و می‌توان گفت تفاوت همایش کرمانشاه با همایش سال‌های قبل در این موضوع است.
قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت افزود: نگاه محورها به صورتی تعریف شده‌اند که کاملا با ادبیات میان رشته‌ای و ادبیات روشمند همایش شکل می‌گیرد و بنابراین محور اول بحث آسیب‌شناسی و گونه‌شناسی مطالعات قبلی است. محورها را دسته‌بندی می‌کنیم که از نظر معرفت، روشی، محتوایی و کاربردی مطالعات قبلی در چه دسته‌ای قرار می‌گیرند و چه خلاء وجود دارد و این مطالعات در چه نقاطی پر رنگ و چه نقاطی کم رنگ می‌شوند و جریان‌شناسی از آن در می‌آید و مطالعات پوشش جریان‌ها و نحله‌های فکری وجود دارد و آسیب‌های آن به لحاظ فکری که وجود داشته چیست و در بحث دوم تعریف سلامت و ابعاد سلامت همچنین جایگاه آن در مطالعات و ضرورت فهم درست آن مشخص می‌شود.
وی گفت: محور دوم مؤلفه‌های معنای سلامت در قرآن، ماهیت سلامت در قرآن و ضرورت پرداختن به این موضوع را بررسی می‌کند همچنین محور سوم بحث شبکه معنایی سلامت و بیماری است که نگاه به صورت روشمند و با کمک مباحث زبان‌شناسی مداخل قرآنی مرتبط با سلامت با این روش زبان‌شناختی کشف بشود، تمام ارتباطاتی که بین واژه‌هایی که به نوعی با ابعاد چهارگانه سلامت مرتبط هستند در یک شبکه معنایی و در فضای گفتمانی در حقیقت بررسی می‌شود.
علامه تصریح کرد: در محور چهارم براساس این محتوا و داده‌ای که با نگاه معناشناسی حاصل شده ما به مطالعات بین رشته ای و چند رشته‌ای و فرا رشته‌ای بین حوزه سلامت و حوزه دین می‌پردازیم.
قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت پنجمین بحث همایش را آسیب‌شناسی جدی مطالعات تطبیقی و مباحث مربوط به امکان سنجی اعجاز علمی در قرآن دانست.
وی گفت: به هرحال می‌دانیم که نحله‌های مختلف فکری وجود دارد که آیا اساسا اعجاز علمی در قرآن وجود دارد یا نه و اگر وجود دارد آیا هر یافته جدید علمی را ما باید به یک روش و رابطه غیر روشمند متصل کنیم به قرآن و بگوییم این یافته چیزی نیست جز آنکه 1400 سال پیش در قرآن به آن اشاره شده و آیا باید روشی در رابطه باشد و اگر بعدا این یافته علمی غلط و متضاد باشد بازهم ما با یک نگاه غیر روشمند برویم سراغ قرآن و بگوییم این اعجاز علمی بوده و آیا اصولا اعجاز علمی ما در قرآن داریم و اگر داریم آیا این اعجاز علمی در زمان‌های مختلف متفاوت هست و امکان دارد امری در عصر پیامبر(ص) اعجاز علمی بوده باشد اما امروز دیگر نباشد و روشمندی در اینکه ما یک داده قرآن و یا یافته علمی را نشانگر اعجاز بدانیم شامل چه مواردی می‌شود و چه راهکارهایی باید در این زمینه ارائه کنیم.
علامه در پایان تصریح کرد: پنج محور به آن اشاره شده محورهای همایش بین رشته‌ای کرمانشاه هستند.
انتهای پیام

captcha