بحران‌های کشور با تلاوت قرآن حل می‌شود/ شرکت بیش از ۱۵ هزار نفر در مسابقات قرآن قوه قضائیه
کد خبر: 3791994
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶

بحران‌های کشور با تلاوت قرآن حل می‌شود/ شرکت بیش از ۱۵ هزار نفر در مسابقات قرآن قوه قضائیه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ ششمین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان و خانواده‌های کارکنان قوه قضائیه‌ امروز، اول اسفندماه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار و در آن بیان شد: بحران‌ها را می‌توان با تلاوت قرآن حل کرد، اگر امروز جامعه ما ناآرام است تنها راه‌حل، رجوع به قرآن است.

بحران‌های کشور با تلاوت قرآن حل می‌شود/ شرکت بیش از 15 هزار نفر در مسابقاتبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین عبدالمجید یزدی، معاون فرهنگی دادگستری استان قم، امروز، اول اسفند‌ماه در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه در سخنانی گفت: بحث توجه به قرآن و مسابقات از شاخص‌ترین برنامه‌های فرهنگی در قوه قضائیه است.

یزدی افزود: قرآن معجزه‌ای فرازمانی و فرامکانی است زیرا قرار بود که بعد از نبی مکرم(ص)، پیامبری نیاید بنابراین اگر در دوره مسیح(ع)، طب و در دوره موسی(ع)، سحر در اوج بود معجزات آنان نیز از این سنخ بود و در دوره پیامبر نیز خدا معجزه‌ای آورد که اعجاز آن تا قیامت برای بشر وجود دارد و این اعجاز هم بیانی، طریقی و صرفی است لذا همه عالم هم تلاش کنند یک آیه مانند آن نمی‌توانند بیاورند.

معاون فرهنگی دادگستری قم ادامه داد: در روایات وظائف متعددی از تکریم و احترام به آن، نگاه به قرآن برای افراد بی‌سواد، گوش دادن به قرآن و سکوت در محضر کلام الهی گرفته تا تعلیم و تعلم و قرائت و عمل به آن بر دوش ما گذاشته شده است‌.

وی با بیان اینکه تدبر در قرآن و وصول به حقائق قرآن از مهمترین اهداف است، گفت: هدف اول تبرک‌جویی از قرآن است که نمونه آن ثواب‌هایی است که برای خواندن سور و از جمله آیت‌الکرسی ذکرشده است.

یزدی با بیان اینکه عرصه دیگر بهره بردن از قرآن، بهره علمی است، اظهار کرد: بسیاری از اندیشمندان غیر‌مسلمان هم از قرآن بهره علمی برده و می‌برند ولی مهمترین عرصه که بالاترین هدف قرآن است استفاده عملی از مفاهیم قرآن است همان طور که‌ رهبری فرمودند حفظ و تلاوت و تدبر مقدمه برای نشستن پای سفره عمل به قرآن و تخلق به اخلاق قرآنی است.

وی افزود: سراسر قرآن موعظه است اما امام(ره) می‌فرمود که خدا فرموده من تنها یک موعظه برای شما دارم یعنی ارزش این موعظه به اندازه همه مواعظ است و آن این است که برای خدا قیام کنید اگر مثنی و فرادی باشید.

بحران‌های کشور با قرآن حل می‌شود
همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمسعود معصومی، معاون فرهنگ دینی معاونت فرهنگی قوه قضائیه در سخنانی با اشاره به تفاوت‌های این دوره از مسابقات با سال گذشته گفت: امسال برگزاری مسابقات از عدالت بیشتری برخوردار بود زیرا مسئله داوری  به صورت متمرکز در مرکز انجام و در بخش کتبی نیز سؤالات واحدی برای همه درنظر گرفته شد.

وی ادامه داد: در عرصه مسابقات مقدماتی هم با نظارت ستاد، مسابقات به صورت ضبط شده برگزار و مورد ارزیابی قرار گرفت و بیشترین منتخبان نیز از استان چهارمحال و بختیاری در بخش کتبی و شفاهی هستند.

معصومی با بیان اینکه ما همه ساله در مسابقات شرکت می‌کنیم و در عمل این کار به یک فعالیت ترویجی ـ تبلیغی تبدیل شده است، تصریح کرد: این سؤال وجود دارد که شاید این همه بودجه و انرژی چه نیازی هست؟ ولی نگاه ما به مسابقات این است که قرائت و حفظ و مفاهیم میان کارکنان و خانواده ایشان رایج و فراگیر شود.

وی ادامه داد: دغدغه همیشگی من این بوده و هست و آن اینکه اگر فعالان قرآنی، معنا و مفاهیم قرآن را ندانند که عمده مخاطبان قرآن در جهان اسلام این طور هستند چه راهی باید برای آشنایی آنان پیدا کنیم.

وی افزود: کسانی که آشنایی یا روایات ندارند ولو اینکه ترجمه قرآن را هم بدانند چگونه باید قرآن را در کنار عترت مطالعه کنند؟ اگردسترسی روشمند به قرآن مختص به افراد متخصص است عموم مردم چگونه استفاده کنند؟.

معصومی تصریح کرد: اگر اعجاز قرآن را بخواهیم به جامعه معرفی کنیم می‌توانیم بگوئیم ذکر خدا قلوب را آرام می‌کند و قرآن هم ذکر است و آرامش بخش قلوب؛ از اعجاز قرآن این است که برای مفسر دریای از معانی، برای عارف مسیری برای سلوک، برای فیلسوف مبانی فلسفه، برای فقیه مشی فقیهانه و برای عموم نیز اثر آرامش‌بخشی دارد ولو اینکه ترجمه آن را هم نفهمند.

معصومی بیان کرد: بحران‌ها را می‌توان با تلاوت قرآن حل کرد؛ اگر امروز جامعه ما نا آرام است تنها راه‌حل، رجوع به قرآن است؛ اگر جامعه با قرآن مرتبط شد آرامش انسان‌ها و جامعه زیاد و دزدی کم می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز جامعه در چه کنم چه کنم‌ها گیر کرده است، افزود: بزرگان ما مدت‌ها محضر قرآن می‌رفتند و قرائت می‌کردند تا بتوانند تأثیرگذاری داشته باشند و تصمیمات مهم بگیرند؛ بنابراین چاره‌ای نیست که جامعه را با قرآن آشنا کنیم.

شرکت بیش از 15 هزار نفر مسابقات قوه قضائیه
معاون فرهنگ دینی ـ سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه بیش از 15 هزار نفر در مراحل مقدماتی ششمین دوره مسابقات ‌حضور داشتند و در مرحله نهایی 200 نفر در 11 رشته رقابت خواهند کرد، تصریح کرد: در سال 97، 14 هزار و 361 نفر بزرگسال در این مسابقات ثبت نام کردند در حالی که در سال قبل 6600 نفر داشتیم؛ همچنین هزار و 518 نفر از فرزندان نیز مشارکت کرده‌اند. سال قبل همکاران 5200 نفر بودند و 2300 نفر نیز از خانواده‌های ایشان؛ ولی امسال در بخش همکاران به بیش از 12 هزار نفر و خانواده‌ها نیز به بیش از سه هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در بخش کتبی در سال قبل بیش از چهار هزار نفر شرکت کردند و امسال 12 هزار و 600 نفر شرکت‌کننده داریم. در بخش شفاهی هم بیش از هشت هزار نفر شرکت کردند که در سال قبل دوهزار نفر شرکت‌کننده داشتیم.

وی با بیان اینکه 50 هزار نفر نیرو در دستگاه قضا وجود دارد که 16 هزار نفر در این فعالیت‌ فرهنگی و قرآنی حضور داشته‌اند، گفت: به نظرم این کار، کاری موفق بوده است و این نهاد ‌میان مسابقات نهادهای دیگر رتبه خوبی دارد لذا باید نسبت به برگزاری مسابقات بهتر در سال‌های آتی اهتمام بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha