مراد از تدبر قرآنی در تفاسیر شیعه چیست
کد خبر: 3792117
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷

مراد از تدبر قرآنی در تفاسیر شیعه چیست

گروه معارف - صاحبان تفاسیر قرآن در ضمن بیان و تفسیر آیت کلام الله به تشریح واژه و معنای تدبر در آیات قرآن پرداخته اند.

مراد از تدبر قرآنی در تفاسیر شیعه چیستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مفسران شیعه در آیات مختلفی از قرآن به تشریح واژه تدبر و مشتقات آن پرداخته‌اند و آراء مورد نظر در این زمینه را به روش‌های متفاوت استخراج کرده‌اند، بخشی از شرح آیات قرآنی در رابطه با تدبر در قسمت زیر ارائه می‌شود.
سوره نساء آیه 83

تفسير نمونه
تدبر يعنى بررسى نتائج و عواقب و پشت و روى چيزى مى‏باشد، و تفاوت آن با" تفكر"، اين است كه تفكر مربوط به بررسى علل و خصوصيات يك موجود است، اما "تدبر" مربوط به بررسى عواقب و نتائج آن است، از آيه فوق چند مطلب استفاده مى‏شود:

1- مردم موظفند كه درباره اصول دين و مسائلى همانند صدق دعوى پيامبر ص و حقانيت قرآن مطالعه و بررسى كنند و از تقليد و قضاوتهاى كور كورانه بپرهيزند.
2- قرآن- بر خلاف آنچه بعضى مى‏پندارند- براى همه قابل درك و فهم است زيرا اگر قابل درك و فهم نبود دستور به" تدبر" در آن داده نمى‏شد.
3- يكى از دلائل حقانيت قرآن و اينكه از طرف خدا نازل شده اين است كه در سراسر آن تضاد و اختلاف نيست‏

ترجمه تفسير مجمع البيان
برخى گويند: يعنى در باره آن دقت كنند تا بدانند كه چگونه بر انواع حكمتها احاطه دارد و به نيكى‏ها امر و از بديها نهى مى‏كند و دريابند كه قرآن، خبرى است كه مخبر آن راستگو است و انسانها را بسوى مكارم اخلاق فرا مى‏خواند و بر نيكى و زهد تشويق مى‏كند، الفاظ آن فصيح و نظم آن دلپسند و معناى آن درست است، بنا بر اين با توجه به اين مزايا در مى‏يابند كه اين كتاب مقدس، بر خلاف سخن بشر است.

ترجمه تفسير الميزان
كلمه" تدبر" كه فعل" يتدبرون" مشتق از آن است به معناى اين است كه چيزى را بعد از چيز ديگر بگيريم و در مورد آيه شريفه به معناى تامل در يك آيه بعد از آيه‏اى ديگر و يا تامل و دقت بعد از دقت ديگر در آيه است، ليكن از آنجا كه غرض آيه شريفه بيان اين جهت است كه در قرآن كريم اختلافى نيست و قهرا بود و نبود اختلاف در بيش از يك آيه تصور دارد، لذا احتمال اول يعنى تامل در يكا يك آيات منظور عمده است، هر چند كه اين معنا احتمال دوم را هم نفى نمى‏كند.
[پى بردن به حقانيت قرآن با تدبر در آن و نيافتن اختلاف و تفاوت در بيانات آن‏]
و مراد آيه اين است كه مخالفين قرآن را تشويق كند به دقت و تدبر در آيات قرآنى و اينكه در هر حكمى كه نازل مى‏شود و يا هر حكمتى كه بيان مى‏گردد و يا هر داستانى كه حكايت مى‏شود و يا هر موعظه و اندرزى كه نازل مى‏گردد، آن نازل شده جديد را به همه آياتى كه مربوط به آن است عرضه بدارند چه آيات مكى و چه مدنى، چه محكم و چه متشابه، آن گاه همه را پهلوى هم قرار دهند تا كاملا بر ايشان روشن گردد كه هيچ اختلافى بين آنها نيست.

سوره محمد آیه 24
مجمع البيان
اين آيه دلالت دارد بر بطلان اين سخن كه بعضى گفته‏اند:
جائز نيست كسى ظاهر قرآن را تفسير كند، مگر به وسيله خبرى كه از ائمه رسيده باشد و يا انسان خودش از امام چيزى شنيده باشد

تفسير نمونه
عامل بيچارگى آنها يكى از دو چيز است يا در قرآن، اين برنامه هدايت الهى و اين نسخه كامل شفابخش، تدبر نمى‏كنند، و يا اگر تدبر مى‏كنند بر اثر هواپرستى و اعمالى كه از قبل انجام داده‏اند قفلها بر دلهاى آنها است، به گونه‏اى كه هيچ حقيقتى در آن نفوذ نمى‏كند.
و به تعبير ديگر اگر كسى راه خود را در ظلمات گم مى‏كند، يا چراغى به دست ندارد و يا چشمش نابينا است كه اگر هم چراغ باشد و هم چشم بينا يافتن راه همه جا آسان است.

التبيان في تفسير القرآن
در تفسیر تبیان نیز گام اول تدبر را تفکر در آیات الهی معرفی کرده و می‌نویسد: «أفلا يتدبرون القرآن بأن يتفكروا فيه و يعتبروا به»

سوره ص آیه 29
تفسير نمونه
هدف اين بوده كه آياتش سرچشمه فكر و انديشه، و مايه بيدارى وجدانها گردد و آن نيز به نوبه خود حركتى در مسير عمل بيافريند.

ترجمه تفسير مجمع البيان
(تا تدبّر كنند در آيات آن) يعنى بايد مردم در آن انديشه كنند و از مواعظ آن پند گيرند

التبيان في تفسير القرآن
در تفسیر تبیان برای آیه یاد شده، تفسیر تفکر ادله قرآنی آورده شده و مؤلف می‌نویسد: «لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ» بأن يتفكروا في أدلته‏

تدبر و تذكر مناسبت دارد كه قرآن كريم به طور مجموع اعتبار شود

منابع
تفسير نمونه ج‏4 28
ترجمه تفسير مجمع البيان ج‏5 259
ترجمه تفسير الميزان ج‏5 26
مجمع البيان، ج 9، ص 104
تفسير نمونه ج‏21 467
التبيان في تفسير القرآن ج‏9 303
تفسير نمونه ج‏19 268
التبيان في تفسير القرآن ج‏8 558
ترجمه تفسير مجمع البيان ج‏21 96

انتهای پیام

captcha