کرمان پایلوت طرح آموزش تربیت مربی مصلحین و حکمین قرآنی در سطح کشور شد
کد خبر: 3792123
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
موحد خبر اعلام کرد:

کرمان پایلوت طرح آموزش تربیت مربی مصلحین و حکمین قرآنی در سطح کشور شد

گروه اجتماعی – رئیس کل دادگستری استان کرمان از انتخاب کرمان به عنوان پایلوت طرح آموزش تربیت مربی مصلحین و حکمین قرآنی در سطح کشور خبر داد و گفت: این طرح یکی از برنامه‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در سطح ملی است که در حال حاضر در حال اجراست .

به گزارش ایکنا از کرمان، یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان دیروز پنج‌شنبه، 2 اسفند در مراسم اختتامیه کارگاه آموزشی تربیت مربی مصلحین و حکمین قرآنی استان کرمان که به میزبانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در شهر ماهان برگزار شد گفت: این طرح با هدف استفاده از ظرفیت های مردمی و معتمدین جامعه به منظور ایجاد صلح و سازش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کشور و استان کرمان در حال اجراست .
وی به نحوه برگزاری این طرح و انتخاب افراد اشاره کرد و افزود: ابتدا 100 نفر بر حسب نیاز توسط مسئولان قضایی انتخاب و با شرکت در یک دوره و کارگاه آموزشی مطالب لازم را درباره مهارت‌های صلح و سازش فرا می‌گیرند.
موحد بیان کرد: این افراد پس از پایان دوره در شهرستان خود 50 نفر را انتخاب می‌کنند و به افراد آموزش می‌دهند و به این ترتیب فرهنگ صلح و سازش ترویج پیدا می‌کند و هم افرادی با مهارت‌های لازم در سطح جامعه حضور دارند و در هر جایی دعوایی ایجاد شد این افراد به منتظور حل و فصل شدن اختتلاف مداخله می‌کنند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: اجرای این طرح در اختلافت خانوادگی در بین زن و شوهرها بسیار با اهمیت است چرا که بنا به تاکید قران کریم هرگاه بین زن و شوهری اختلافی ایجاد شد افراد مورد اعتماد در بین بستگان مداخله کنند و با خیراندیشی و صلح اندیشی اختلاف را حل کنند .
وی اظهارکرد: بخش زیادی از مصلحینی که در این کارگاه آموزشی شرکت کردند هم در حل و فصل اختلافات و هم در انتقال آموزش‌های لازم در جامعه برای مهارت حل و فصل اختلافات مؤثر خواهند بود.
موحد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تفاوت انسان با سایر مخلوقات در عقل، قدرت تدبر، تفکر، برنامه‌ریزی است و بقیه موجودات از این استعداد خدادای و توانایی محروم هستند.
وی افزود: علاوه بر این مزیت انسان، طبع انسان اجتماعی است و سرشت انسان جامعه‌گرا است، انسان علاقمند به زندگی جمعی است و سعادت و رستگاری خود را در یک زندگی جمعی و اجتماعی جست‌وجو می‌کند، به عبارت دیگر یکی از ارکان مهم زندگی بشر به حیات انسان اجتماعی است و اجتماع است که بستری فراهم می‌کند تا انسان در آن رشد و تعالی کند وبه کمال مورد نظر خود دست یابد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: انسان در جامعه‌ای می‌تواند رشد کند که آن جامعه اعضای سالمی داشته باشد و رابطه متقابلی بین جامعه و انسان سالم وجود دارد، نقطه مقابل آن جامعه فاسد است که نمی‌تواند شرایط را برای رشد وتعالی افراد فراهم کند، هرکسی برای اصلاح جامعه قدم برمی‌دارد مصلح و هرکس که قدمی برای برهم زدن تعادل اجتماع نیز بردارد مفسد نامیده می‌شود و مفسد نقطه مخالف مصلح است.
موحد گفت: ارزش زمین به داشته‌ها ومخلوقات آن است و چنانچه داشته‌های خود را از دست بدهد فاقد ارزش خواهد شد، در این میان آنچه که موجب فساد فی‌الارض می‌شود باید شناخته و در راستای اصلاح آن گام برداشته شود و زمین هم زمانی ارزش خواهد داشت که انسان در امنیت و آرامش به کار و زندگی پرداخته و جهت تعالی جامعه خود تلاش می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه باید مراقب بود تا جامعه فاسد نشود، افزود: یکی از عوامل اصلی فساد در جامعه اختلاف و دعوا است و مانند ویروسی که به بدن انسان رخنه می‌کند، منازعه و اختلاف نیز جامعه را برهم خواهد ریخت، در این شرایط باید ابتدا تلاش کرد به ویروس مبتلا نشد و در وهله بعدی برای سالم‌سازی جامعه و زدودن آن از ویروس تلاش شود.
موحد با اشاره به اینکه مصلحین راستین پیامبران الهی هستند، بیان کرد: پیامبران برای اصلاح دنیا و آخرت مردم مبعوث شده‌اند، هدف از بعثت نیز اصلاح دنیا و آخرت است و در همه شئونات، حیات طیبه‌ای که از آن نام برده می‌شود همان زندگی عاری از مفسده می‌باشد.
وی سپس با بیان اینکه اولین سازشگر خداوند متعال است، اظهارکرد: در آیه شریفه 103 سوره بقره خداوند همه مؤمنان را الفت قلوب و یکپارچگی و وحدت دعوت می‌کنند و بزرگ‌ترین نعمت الفت بین قلوب است .
رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه سران طوایف و روحانیون در جهت صلح وسازش و حل وفصل اختلافات و دعاوی تلاش می کنند، تصریح کرد: از این رو حل اختلافات بین قبایل و طوایف از بزرگ‌ترین گام‌ها در راستای ایجاد صلح و سازش در اجتماع محسوب می‌شود و خداوند مصلحین را دوست دارد.
موحد تأکید کرد: راه و روش شیطان کینه و عداوت ایجاد کردن است اما نباید فراموش کرد که وعده خداوند به مصلحین نیز این است که وقتی صلح ایجاد کنند مورد رحمت و عنایت خداوند واقع خواهند شد.
انتهای پیام

captcha