مهم‌ترین رسالت در مومن‌سازی، ازاله شک از اندیشه مومنان است
کد خبر: 3792167
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
آیت‌الله علم‌الهدی:

مهم‌ترین رسالت در مومن‌سازی، ازاله شک از اندیشه مومنان است

گروه معارف - امام جمعه مشهد گفت: مومن سازی به عنوان مجاهد فی سبیل الله یک حرکت فرهنگی، مومن سازی به عنوان باور کننده خدا و رسولش یک حرکت فکری و مومن سازی برای ازاله شک و ریب از افکار و اندیشه مومنان یک رسالت علمی و از مهمترین رسالت ها در مومن سازی است.

مهم‌ترین رسالت در مومن‌سازی، ازاله شک از اندیشه مومنان استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی آیت الله سید احمد علم الهدی امروز در مراسم تجلیل از برترین های حوزه علمیه خراسان بزرگ در مدرسه علمیه نواب گفت: تبیین استعدادهای برتر حوزه علمیه به عنوان سربازان در اردوگاه امام زمان(عج) کار شایسته ای است که خوشبختانه صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به آیه 49 سوره حجرات که خداوند می فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ» گفت: بر اساس ظاهر این آیه ذات مقدس پروردگار در این آیه یک بیان وصفی خاص از مومنان می پردازد و منظور این است که اگر این خصوصیات در انسان نباشد، او مومن نیست اما  برداشت دیگر از آیه یک برداشت تکلیفی  است که برای انسان ها، جریان ها، سازمان ها و تشکیلاتی است که رسالتش در زندگی مومن سازی است.
 
علم الهدی افزود: امروز در جامعه دینی روحانیت با محوریت حوزه های علمیه رسالت مومن سازی را بر عهده دارد و تمام درس خواندن ها و درس دادن ها و فعالیت های علمی، فرهنگی و تحقیقاتی با یک منظور و یک مقصد اجرا می شود و آن مومن سازی در بستر جامعه دینی است که اگر این رسالت هدفمند برای علما، مدرسین و مبلغان حوزه علمیه در نظر گیریم، این ها رسالت مومن سازی دارند و این را این آیه شریفه برای ما مشخص می کند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: حوزه علمیه امروز و روحانیت باید مومن بسازد و مومنی که او می سازد با  این اوصاف اصلی که در آیه مشخص شده یعنی  آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ  است که اگر این خصوصیات را به عنوان تکلیف رسالت های حوزه در نظر بگیریم، مومن سازی به عنوان مجاهد فی سبیل الله  یک حرکت فرهنگی، مومن سازی به عنوان باور کننده خدا و رسول یک حرکت فکری و مومن سازی به عنوان مومن سازی برای نداشتن تردید و ریب یک رسالت علمی است؛ یعنی سه بعد در جهت مومن سازی متوجه روحانیت، حوزه و علمای اعلی است.
 
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: در یعد فرهنگی مومن سازی به عنوان جهادگر در راه احقاق ارزش های دین باید طوری باشد که این مومن برای جان و مال خود در این عرصه از مجاهده، ارزش و بهایی قائل نشود.
 
وی ادامه داد: نهضت فکری برای این تشکیلات مومن سازی آمنو بالله و رسوله یعنی باور کننده خدا و رسول باشند و نظام یک جامعه دینی در جهت مومن سازی و علمای صاحب این رسالت باید طوری باشد که این باور در اندیشه های آنان به عنوان یک جریان محکم غیر قابل زوال تبدیل شود.
 
علم الهدای افزود: بخش آخر آیه برای مومن سازی به این امر اشاره دارد که در این راه ریب و شک در دل و فکر انسان های مومن راه پیدا نکند. در بین این رسالت ها در امر مومن سازی از همه سنگین تر و پیچیده تر ازاله ریب و شک از اندیشه و افکار است که جریان سازندگی روحانیت در بستر جامعه دیتی باید طوری باشد که تردید را نسبت به باورمندی خدا و رسول از افکار و اندیشه ها براندازی کند و این فقط با توان بالای علمی و قدرت بالای تحلیل و ارتقای آموزش و تقویت بنیه علمی میسر است.
 
امام جمعه مشهد اظهار کرد: از روحانیت و علما آنکس به عنوان سرباز و خدمت گذار به اسلام می تواند خدمت ارزنده کند که از عرصه فکر و اندیشه انسان های مومن تردید را براندازی کند چرا که ازاله ریب از دل مومنین بخش عمده رسالت مومن سازی است.
 
وی اضافه کرد: طلاب حوزه به عنوان سربازان امام زمان(عج) و اساتید حوزه به عنوان پروش دهنده سربازان بقیه الله(عج) در صورتی مورد خشنودی حضرت خواهند بود که توان ازاله ریب و تردید از کانون اندیشه و فکر افراد مومن را داشته باشند؛ لذا  اگر این توان حاصل نشد، نمی توان به نص قرآن خود را سرباز امام عصر(عج) معرفی کرد و چنین پنداری نیز داشت.
 
علم الهدی افزود: امروز با شرایط موجود در جامعه، وضعیت اسلام امروز و توسعه ارتباطات در جهان یک خدمتگذار جدی و موثر به وجود مقدس امام عصر(عج) بر اساس شهادت قرآن که دارای خلوص باطن باشد و خود را سرباز امام بداند باید از ظرفیت بالای علمی و فکری بر خوردار باشد و نسبت به ازاله ریب از باورهای دینی توانمندی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: وجود استعدادهای برتر باعث می شود تا آن عده از افراد که از این توان برخوردار بوده، شناسایی شوند؛ لذا  از جمله حرکت های ارزشمند و سازنده که در مدیریت حوزه علمیه خراسان صورت گرفته، همین شناخت استعدادهای برتر است تا دخایر حوزه شناخته شود و در دروسی که اساتید ارائه می دهند، روی این عده افراد تمرکز کنند.
 
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: اساتید نافذ البصیره در آن زمان نیز با وجود اینکه تعداد زیادی پای درسشان بودند اما خود اذعان داشتند که این تدریس برای سه چهار نفر بیشتر نیست؛ یعنی با فقدان نظام حوزوی به این نکته توجه داشتند و متوجه استعدادهای برتر بودند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه علمیه خراسان بزرگ 22 هزار طلبه آقا و 6000 طلبه خانم در مجموع 28 هزار نفر مشغول به تحصیل هستند با بررسی های انجام شده فقط 1500 نفر نمرات بالای 18 را کسب کرده اند و با بررسی از نظر ابعاد متعدد فقط  350 استعداد برتر در حوزه داریم. 
 
امام جمعه مشهد افزود: این قابل تأمل است که یک حوزه در پهنه 28 هزار طلبه فقط 350 استعداد برتر دارد؛ لذا این بستر عظیم که عمدتا جوانان هستند نمی توان گفت فقط 350 نفر در آن از نظر قدرت درک مطلب و حافظه در  برداشت مطلب استعداد برترند که مسلم بیشتر از این است.
 
وی عدم مجاهده در درس خواندن را از جمله این ضعف ها برشمرد و گفت: همه این افراد به لحاظ استعداد ذاتی در سطوح یکسانی هستند و فقط در کوشا بودن نسبت به درس خواندن متفاوتند که این اشکال بزرگی است و مایه تأسف است که از تعداد 28 هزار طلبه که در مدارس علمیه استان به عنوان سربازان اردوگاه امام زمان(عج) هستند فقط 350 نفر به درد حضرت می خورند. بررسی که می کنیم مشکل در فعالیت علمی و تحقیقاتی است نه در توانمندی ذاتی است و این یک اعلام خطری است که جوانان روشن اندیش باید توجه کنند.
 
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: امروز اسلام در یک الحاد جهانی قرار گرفته و استکبار جهانی در مصاف اسلام آمده است و شما به عنوان سربازان امام عصر(عج) باید این خلاء را با مجاهده علمی پر کنید و در رقم استعدادهای برتر باید به جایی برسیم که پاسخگوی نیازهای امروز باشیم.
 
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به جریان مدیرت اخیر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: مسئله قرارگاه سازی در خصوص رشته ها و تحولاتی که در رشته های تحصیلی به وجود آمده یک حرکت ارزشمندی است که قبلا نبوده و امروز انجام شده و طرح های جالب که از مرحله نرم افزاری خارج و به مرحله اجرا در آمده که البته و روابط عمومی حوزه در اطلاع رسانی ضعیف عمل کرده و یا واردخ نشده است.
 
علم الهدی گفت: شرایط امروز اسلام در وضعیتی نیست که فقط درس بخوانیم اگر مخلصانه سرباز امام زمان(عج) هستیم نمی توانیم نسبت به سرنوشت اسلام بی تفاوت باشیم از طرفی باید از دو نهاد مقدس یعنی سازمان بسیج اساتید حوزه و بسیج طلاب با توجه و دقت بیشتری استقبال کنید.
 
انتهای پیام
captcha