عرصه پزشکی از نگاه ابزاری به بیمار بپرهیزد
کد خبر: 3792181
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
لاریجانی:

عرصه پزشکی از نگاه ابزاری به بیمار بپرهیزد

گروه اجتماعی ــ معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: عرصه پزشکی ما باید از کالانگری و ابزارنگری به انسان دوری کند و احیاء معنای زندگی در جامعه باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

عرصه پزشکی از نگاه ابزاری به بیمار بپرهیزدبه گزارش ایکنا از قم، باقر لاریجانی، معاون وزیر بهداشت امروز دوم اسفند در همایش سلامت معنوی در قم با بیان اینکه تعریف واحدی از سلامت معنوی وجود ندارد با اشاره به سه تلقی از معنویت یعنی سکولار، مسیحی و اسلامی بیان کرد: در معنویت سکولار، آرامش، امید و شادی و رضایت باطن وجود دارد ولی وجه ارتباطی انسان با ماوراء حذف شده است و جایی برای تعبد وجود ندارد.

وی افزود: در معنویت مسیحی توجه ارتباط انسان با ماوراء دیده شده و برای رهایی از پوچ‌گرایی به آن متوسل می‌شوند و خیلی از آن‌ها هم مذهبی هستند ولی به دلیل این که شریعت مدونی ندارند متمسک به این نوع معنویت می شوند.

لاریجانی اظهار کرد: در معنویت اسلامی، ارتباط انسان با خدا، ایمان به غیب و تقرب الهی و خلیفه الله بودن محور بحث است؛ همچنین ایمان در الهیات مسیحی یک گرایش است و با ایمان معارف اسلامی تفاوت زیادی دارد و ایمان بدون معرفت قابل تفسیر نیست.

وی با بیان اینکه سلامت جسمی و روحی و معنوی در اسلام از مقدمات رسیدن به مقام انسان کامل است با اشاره به ابعاد سلامت معنوی بیان کرد: اولین تاثیرگذاری شخصی است؛ زندگی هدفمند شده و خودآگاهی بیشتری می‌یابیم همچنین این سلامت می‌تواند تاثیرات محیطی داشته و روابط میان فردی را تامین کند و در غرب هم این مسئله وجود دارد با این تفاوت که ارتباط با خدا در آن وجود ندارد.

وی اظهار کرد: سلامت معنوی می‌تواند موجب افزای تعقل، تفکر، عدالت بخشش و نگاه انسان را به محیط زیست و به جهان تغییر دهد و آن را مفید کند.

لاریجانی افزود: در معنویت سکولار، تباین وجود دارد و دین را مغایر با مفهوم سلامت و نیز مفهوم معنویت می‌داند بنابراین باید در تفسیر و نوشته های دیگران در موضوع سلامت معنوی دقت لازم را داشته باشیم؛ در مسیحیت نیز میان دین و سلامت تبادلاتی وجود دارد ولی در سلامت معنوی اسلامی ارتباط تامی میان سلامت معنوی و دین وجود دارد.

وی با اشاره به این تلقی از سلامت معنوی که آن را در عرض سلامت‌های دیگر می داند اظهار کرد: عرصه پزشکی ما باید از کالانگری و ابزارنگری به انسان دوری کند و توجه به احیاء معنای زندگی در جامعه باید مورد توجه جدی قرار بگیرد از این رو رفتار پزشکی باید مطابق معارف الهی شود و پزشکان ما آموزش لازم را ببینند.

وی با اشاره به چالش های این مسئله افزود: عدم ایضاح مفهومی این بحث از چالش‌هاست؛ نباید این بحث حالت التقاطی با مباحث غربی را ایجاد کند همچنین طبی کردن برخی امور متعارف می‌تواند سرانجام مناسبی در مباحث بسلامت معنوی نداشته باشد.

لاریجانی تصریح کرد: در دنیا به این بحث توجهات ویژه‌ای بعد از قرن 19 شده است و میل فطری انسان به سوی عالم معنا زمینه ساز این موضوع است؛ این حرکت در تقابل با سکولاریسم نیست و ما از منظر اسلامی می‌توانیم حرکتهای بسیار بزرگی را انجام دهیم.

انتهای پیام

captcha