امام رضا(ع) با ورود به سیاست، امامت و مدیریت اسلامی را تبیین کرد
کد خبر: 3792216
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
آیت‌الله عبدخدایی:

امام رضا(ع) با ورود به سیاست، امامت و مدیریت اسلامی را تبیین کرد

گروه فرهنگی - یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت: امام رضا(ع) با ورود به عرصه سیاست، چهره سیاست، امامت و مدیریت اسلامی را تبیین کرد. ایشان توانست در میان آن انتخاب‌هایی که پیش رو داشت، توحید را انتخاب کند. بر همین اساس است که باید تاکید داشت که ما امروز هر آنچه را که داریم از توحید است چرا که محوریت اسلام نیز بر اساس همین امر الهی استوار است.

امام رضا(ع) با ورود به سیاست، امامت و مدیریت اسلامی را تبیین کردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی آیت الله محمد هادی عبد خدایی امروز در اختتامیه همایش بین المللی امام رضا(ع) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام در تالار قدس حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: توحید در صورتی ثمربخش خواهد بود که انسان، جامعه و کشور در پرتو حسن الهی قرار گیرد؛ پرتو حسنی که پرچمدارش امام رضا(ع)، امام کاظم(ع) و امام علی(ع) باشند. این پرچم توحید که پرافتخارترین پرچم است، در صورتی بالا خواهد بود که در دست ولی خدا باشد. تمام زندگی سیاسی امام رضا(ع) نیز گره خورده با موضوع عبودیت الله بوده و از همین رو است که ایشان را می‌توان پرچم دار توحید دانست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام رضا(ع) را می‌توان یک مرجع علمی در زمان خود دانست، افزود: ایشان سزاوارترین شخص به عنوان مرجع علمی دنیای اسلام بودند که با پذیرش ولایتعهدی، به سیاست ورود پیدا کرده و با آمدن در میدان سیاست مشروعیت یافتند. امام رضا(ع) به نماز و زکات که همانا کمک به مردم و مستضعفین بود، تاکید داشته‌اند. این امام رئوف در عمل خود به گونه‌ای بود که هیچگونه تبعیضی میان افراد قایل نمی شد و با تواضع و فروتنی فراوانی با مردم، از هر قشری، رفتار می‌کرد. در حقیقت ایشان با این رفتار خود از همان زمان زمینه الگوسازی را فراهم کرده بود.

وی تاکید کرد: از این رو می‌توان سبک تمدن سازی و حکومت دینی را همین امور رفتاری امام رضا(ع) را دانست؛ در واقع سبک زندگی ایشان به گونه ای بود که نسبت به عبودیت خدا و کمک به مردم اهتمام ویژه‌ای داشت؛ در عین حال آن حضرت با اشرفی گری نیز مبارزه ویژه ای داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اکنون نظام انقلاب اسلامی ما پس از گذشت 40 سال از پیروزی خود، با توجه به افتخارات فراوانی که کسب کرده، می‎تواند پناهگاهی برای مستضعفین باشد چرا که هر آنچه را که ما امروز داریم، در پی این است که مسائل الهی در آن پیاده شود؛ البته هر آنچه که از آن غافل هستیم، به دلیل اشرافی گری است.

عبدخدایی تصریح کرد: امام هشتم در سیاست، روشی را بنا نهادند که از اشرافی گری دور بود و سبب شد که شیعه نفسی تازه کرده و بتواند مطالب خود را بیان کند که این بیان چیزی جز بیانات اهل بیت(ع) نبود. در واقع امام رضا(ع) در همان مدت کوتاه تمدن اسلامی به اندازه‌ای که فرصت بود، این روش را تبیین کردند.


عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تاکنون تمدن‌های گوناگونی پدید آمده که صاحبان قدرت آن‌ها را به دست گرفته و با اهداف گوناگون این تمدن‌ها را پیش برده‌اند؛ به گونه‌ای که برخی از این صاحبان قدرت بر روی مردم تمرکز داشته و برخی دیگر ارزشی برای مردم قائل نبودند و خودخواهانه برای تمدن کشور خود برنامه ریزی می‌کردند؛ همچنین برخی از آن‌ها نیز عالم پرور بودند که شمار اندکی در این دسته قرار داشتند و عده‌ای هم درصدد مال اندوزی و کسب قدرت و برخی نیز در صد آبادی کشور خود بودند. باید دید ثروت هنگفتی که امروز در دنیا برای بشریت وجود دارد و بیش از نیاز آن‌هاست، در چه راه‌هایی مصرف می‌شود. باید دید چه موضوعی پیش می‌آید که گاه موجب نابودی یک ملت مانند سوریه می‌شود؛ این نابودی در اثر خودخواهی برخی از صاحبان قدرت است.

وی اظهار کرد: در میان همه این موارد تمدن دینی می‌درخشد؛ در واقع این تمدن اگر چه شاید تعداد اندکی همراه دارد اما باید با وجود همین تعداد اندک توانست در مدت کوتاهی راه و رسم انسانیت و دین را به مردم نشان داد. قدرت پیامبر(ص) نیز تنها 10 سال برقرار بود اما با همین مدت کوتاه توانست تمدنی درخشان را به وجود آورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دوران حکومت امام علی(ع) نیز که با مزاحمت‌های شدیدی مواجه بود، اگر چه زیاد طول نکشید اما به راستی که سخنان ایشان در نهج البلاغه و همچنین روش او در سیاست همچنان می‌درخشد. از این رو تمدن دینی، امنیت و آبادی را به وجود می‌آورد و باعث می‌شود. امام هشتم نیز در آغاز قرن سوم یک متجدد دینی بودند چرا که با ولایتعهدی خود نشان دادند که تمدن و حکومت دینی چه معنایی دارد؛ ایشان با پذیرفتن ولایتعهدی تمدن ایجاد کردند.

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام محمدحسین مهدوی مهر، رییس جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد، با بیان اینکه امیدواریم برکات این همایش و این مانور بزرگ پژوهشی در جوامع اسلامی فراگیر باشد، خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که پیامبر(ص) و خاندان عصمت و طهارت(ع) به عنوان داعیان، مردم را به رستگاری، سعادت ابدی و نجات فراخواندند و می‌توان آن‌ها را چلچراغ فروزانی دانست که روشنگر راه بشریت هستند.

وی ادامه داد: اگر به موضوع پیامبر(ص) و خاندان ایشان و ائمه اطهار(ع) نه تنها با یک نگاه برون مذهبی بلکه برون دینی متوجه این امر خواهیم شد که برکات روضه منوره از مدینه گرفته تا یکایک حرم‌های ائمه معصومین(ع) از جمله در خراسان، عراق و... همگی منابع نوری هستند که کسانی که به این روضه‌های منوره سفر می‌کنند افرادی دارای عواطف، اخلاق انسانی، علاقه مند به تعالیم انسانی، مروجان معنویت و اخلاق در جامعه هستند.

رئیس جامعه‌المصطفی العامیه عنوان کرد: روضه‌ منوره امام رضا(ع) با جمعیت 30 میلیون زائری که در طی سال با آن مواجه می‌شود، می تواند علاقه مندی به ارتباط با خدا، معنویت، دعا، نیایش، نماز و روی آوری اخلاق در جامعه را متبلور ساخته و همین امر می تواند در بازگشت جامعه امروز به اخلاق که کمی از آن به دور شده، اثر بخش باشد.

رییس جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد خاطرنشان کرد: شعار انقلابی وجود ملکوتی امام رضا(ع) همین نهضت علمی تمدنی بوده که این همایش نیز بر همین نام بنا شده است و قطعا نامی بجا و مناسب است. با این وجود امید است که این همایش زمینه ساز آشنایی جهان با پیام‌های ائمه(ع)، پیامبر(ص) و امام رضا(ع) باشد.

انتهای پیام

captcha