معرفی 12 خادم قرآن و آغاز مسابقات بین‌المللی ایران
کد خبر: 3792232
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

معرفی 12 خادم قرآن و آغاز مسابقات بین‌المللی ایران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در هفته جاری دومین مجمع خادمان قرآن برگزار شد تا در بخشی از آن و پس از چندین ماه، خادمان قرآنی سال 97 جمهوری اسلامی ایران معرفی و تجلیل شوند.

معرفی خادمان قرآن و آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

به گزارش ایکنا؛ یکی از مهم ترین رخدادهای قرآنی این هفته‌ برگزاری دومین مجمع عمومی خادمان قرآن کریم بود. مجمعی که در بخشی از آن از خادمان برگزیده قرآن کریم در سال 97 نیز تجلیل به عمل آمد. این مراسم بدون حضور رئیس جمهور و تنها با حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران قرآنی کشور برگزار شد. همچنین آغاز مرحله مقدماتی سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران از دیگر رخدادهای مهم این هفته بود. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته داشته‌ایم.
آغاز مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن
مرحله مقدماتی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که به صورت غیر حضوری با شرکت نمایندگان ۵۰ کشور از ابتدای این هفته آغاز شد. این مرحله به مدت پنج روز به طول انجامید و طی آن آثار بیش از ۲۵۰ قاری و حافظ از ۵۰ کشور جهان در بخش‌های بزرگسالان، دانش‌آموزان و نابینایان مورد ارزیابی چهار نفر از اساتید و داوران برجسته قرار گرفت. حجج‌اسلام «محمدرضا شهیدی‌پور»، «محمدصادق نصراللهی»، «حیدر کسمایی» و «حسن ربیعیان» داوری این مرحله را برعهده داشتند. قاریان و حافظانی که حد نصاب نمره را کسب کرده و صلاحیت لازم را داشته باشند به مرحله نیمه نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم راه پیدا می‌کنند، این مرحله ۲۰ و ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.
برخی دلایل تعویق جشنواره ملی قرآن اساتید
پس از آنکه در هفته گذشته خبرهایی مبنی بر به تعویق افتادن جشنواره ملی قرآن و عترت اساتید کشور به گوش رسید و مسئولان قرآنی وزارت علوم به عنوان میزبان این دوره پاسخی ندادند، مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که نهاد متبوعش، ریاست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها را به منزله سیاست‌گذار اصلی فعالیت‌های قرآن در دستگاه‌های دانشگاهی برعهده دارد با اشاره به اینکه وزارت علوم در شرایط فعلی و به دلیل مسائل مالی و پشتیبانی امکان برگزاری جشنواره را نداشته است، از مطرح شده طرح دوسالانه شدن این جشنواره در جلسه آتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها خبر داد.
انتشار جزئیات بودجه قرآنی سال 97
روز یکشنبه طی گزارشی مستند که ایکنا منتشر کرد، مبلغ واریز شده از طرف خزانه‌داری کل کشور، به صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی از محل بودجه سال 97 این صندوق، اعلام شد. براساس آخرین آمار پرداخت‌ها از طرف خزانه‌داری کل کشور که بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته است، از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ میلیارد و ۶۶۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از بودجه به نام بودجه تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی واریز شده است. در ادامه پیگیری های ایکنا برای شفاف‌سازی هزینه کرد این بودجه، «محمدرضا فراهانی» رئیس کمیته تخصیص اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی از انتشار هزینه‌کرد این بودجه طی روزهای آینده خبر داد.
برگزاری مسابقات قرآن قوه قضائیه
مرحله کشوری ششمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه روزهای اول و دوم اسفندماه سال جاری در قم برگزار شد. این مسابقات با حضور تعداد ۲۴۲ نفر از راه‌یافتگان به این مرحله در رشته‌های مختلف قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان ویژه آقایان، حفظ ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن، درک مفاهیم و حفظ موضوعی، در دو مقطع بزرگسالان و زیر ۱۶ سال ویژه آقایان و بانوان برگزار شد. میزبان این دوره از مسابقات شهر قم بود.
برگزاری جشنواره قرآنی دانشگاه آزاد
مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره هنر، ادبیات دینی و پژوهشی فرهنگی قرآن و عترت دانشگاه آزاد روز اول اسفندماه در کرمان برگزار شد. این جشنواره در سه بخش اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه برگزار شده است. در این جشنواره در مجموع رقابت ها در ۲۴ رشته برگزار شد که از نفرات برتر(اول تا سوم) هر رشته همراه با اعطای تندیس، لوح تقدیر و جوایز تجلیل به عمل آمد.
تشکیل دومین مجمع عمومی خادمان قرآن
دومین مجمع عمومی خادمان قرآن کریم طی دو روز ۲۸ و ۲۹ بهمن‌ماه با حضور مدیران و فعالان عرصه قرآنی کشورمان برگزار شد. در روز اول این همایش مراسم افتتاحیه با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد و برگزار شد. فقهی زاده در این مراسم طی سخنانی به آیه «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدي وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ وَ كَفي بِاللّهِ شَهِيداً» اشاره کرد و افزود: خداوند رسول خود را به عنوان پیامبر خاتم با آیات الهی برانگیخت و دین حق را در دسترس او قرار داد تا خواه ناخواه در جریان تاریخی، اسلام بر همه روش‌ها و همه دین‌ها فائق آید. در این میان خداوند خود را بهترین گواه و شاهد بر این امر یاد کرده است. فقهی زاده در این مراسم انتخاب شدن به عنوان خادم قرآن را آغاز راه خدمتگزاری مخلصانه در عرصه قرآن بیان کرد.
تجلیل از خادمان قرآن
در روز دوم مجمع عمومی خادمان قرآن کریم علاوه بر برنامه هایی همچون دیدار اعضای انجمن با مدیران قرآنی کشور و اصلاح اساس نامه مجمع، مراسم تجلیل از خادمان قرآنی کشور نیز برگزار شد. در این مراسم از یک ناشر برتر قرآنی و ۱۲ خادم قرآن در بخش‌هایی همچون قرآن‌پژوهی، ترجمه، مدیریت قرآنی، قرائت و حفظ قرآن و ... تجلیل به عمل آمد. محمدرضا حکیمی، امیر آقایی، محمدعلی باشه آهنگر، رحیم خاکی، هادی قبادی و ... از جمله این افراد بودند.
گوهر قرآن، ساختن جامعه شبیه به مدینه‌النبی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش تجلیل از خادمان قرآن طی سخنانی با اشاره به اینکه اتفاقات بسیار وسیع و گسترده‌ای از ابتدای انقلاب تا کنون شکل گرفته است، گفت: با وجود این اتفاقات، اما فاصله زیادی تا آنچه که باید پیمود، وجود دارد. هنر قرآن جامعه قرآنی و گوهر قرآن این است که بتوانیم از فرد، شبیه محمد(ص) بسازیم و از جامعه شبیه به مدینه النبی. همچنین معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد در ین همایش اظهار کرد: بدون شک فرهیختگان حاضر در این جلسه با من هم‌رأی هستند که برگزیده شدن به عنوان خادم قرآن آغاز خدمتگزاری مخلصانه در مرحله جدیدی است که پیش رو داریم.
برگزاری جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی
چهل و چهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، بعدازظهر روز سه شنبه 30 بهمن ماه برگزار شد تا علاوه بر بررسی ادغام دو اتحادیه، در مورد انتخاب سه عضو حقیقی و مردمی این شورا نیز رأی‌گیری شود. تصویب ماده واحده هماهنگی اسناد سه‌گانه توسعه فرهنگ قرآنی یکی دیگر از دستورهای این جلسه بود که البته خروجی ها و تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه تا پایان این هفته اعلام نشد.
برگزاری اولین دوره مسابقات قرآن استعدادهای قرآنی
اولین دوره مسابقات سراسری قرائت استعدادهای قرآنی کشور طی روزهای دوم و سوم اسفندماه با حضور 69 شرکت کننده و استعداد برتر برگزار شد. طرح استعدادهای درخشان قرآنی از سه سال قبل با محوریت تلاوت تقلیدی در سه سبک «مصطفی اسماعیل»، «محمد صدیق منشاوی» و «مصطفی غلوش» برای استعدادهای قرآنی در نظر گرفته شده و شرکت کنندگان طبق این الگوها در مسابقه شرکت کردند. با پایان یافتن این مسابقات، طرح استعدادهای درخشان قرآنی وارد مرحله جدید خود با عنوان فاز تطبیقی می‌شود و استعدادهای قرآنی به سمت پیاده‌سازی آموخته‌های خود پیش خواهند رفت.
معرفی ناظران مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
در روزهای پایانی این هفته و طی احکام جداگانه‌ای از سوی مسئول کمیته نظارت و ارزیابی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور، مسئولان نظارت بر مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۸ تعیین شدند. «محمد بابایی» در جایگاه ناظر سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان، «سلمان روحی» در مقام ناظر چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی نابینایان و «محمد بنیادی» در جایگاه ناظر بخش فنی این مسابقات معرفی شدند. همچنین «پروین امیرآبادی» به ‌عنوان ناظر سومین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان جهان اسلام و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان در بخش دختران، حجت‌الاسلام «محمودرضا ذکاوت» به‌ عنوان ناظر سومین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب جهان اسلام و «علیرضا شعبانی‌فرد» به‌ عنوان ناظر بخش پژوهشی مسابقات بین‌المللی تعیین‌ شده‌اند.
معرفی حوزه‌های برگزاری آزمون سراسری قرآن
در آخرین خبرها از آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، که روز هفتم اسفندماه برگزار می شود، حوزه‌های برگزاری آزمون کتبی حفظ و مفاهیم قرآن کریم در سراسر کشور مشخص شد که بر اساس آن ۳۵۳ حوزه میزبان این آزمون خواهند بود. بر اساس آمار اعلام شده از سوی برگزارکنندگان این آزمون، استان خراسان رضوی با ۳۱ حوزه بیشترین و استان قم با یک حوزه امتحانی کمترین حوزه‌های انتخابی را دارند. همچنین استان تهران نیز ۱۵ حوزه برای متقاضیان حضور در آزمون در نظر گرفته است.

4 اثر فاخر قرآنی رونمایی شد

چهار اثر فاخر قرآنی۳۰ بهمن‌ماه به همت مرکز طبع و نشر قرآن کریم رونمایی شد. سیدعلی سرابی، قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم عصر سه‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه در آیین رونمایی از چهار اثر فاخر قرآنی که در سالن امام علی(ع) برگزار شد، گفت: شورای عالی قرآن در طول سال‌های گذشته، محصولاتی را در رابطه با قرآن تولید کرده و در دسترس عموم مردم به ویژه علاقه‌مندان در سراسر جهان قرار داده است و همه از برکات نظام جمهوری اسلامی و تدابیر هوشمندانه رهبری است که هر جا کمبودی وجود داشته، برای پر کردن آن تدابیری اندیشیده شده است.
وی افزود: پرداختن به تولید نغمه‌های دینی و قرآنی و تأسیس مرکز طبع و نشر قرآن کریم، چه در حوزه تحقیقات و مطالعات رسم‌الخط قرآن و چه خوشنویسی و کتابت قرآن در راستای پر کردن این خلأها بوده است. در پایان این مراسم پس از رونمایی چهار اثر فاخر قرآنی از مرتضی رهنما از اساتید ممتاز عرصه هنر، تلاوت کلام وحی و کاتب و خوشنویس قرآن کریم با اهدای لوح تقدیر و یادبود تجلیل و قدردانی شد.

اختتامیه مسابقات قرآن رسانه ملی

اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی عصر پنجشنبه ۲ اسفند با حضور قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در مشهد برگزار شد.

انتهای پیام

captcha