رویکرد نخبه‌گزینی شورای توسعه فرهنگ قرآنی خطایی استراتژیک است
کد خبر: 3792259
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
در همایش «بزم اندیشه» مطرح شد؛

رویکرد نخبه‌گزینی شورای توسعه فرهنگ قرآنی خطایی استراتژیک است

گروه ادب ــ تحمیل نگاه ترویجی و تبلیغی و رویکرد نخبه‌گزینی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و کمیسیون آموزش عمومی قرآن ظلم بزرگی به درس قرآن و آینده دانش‌آموزان بوده و خطایی استراتژیک در نظام جمهوری اسلامی است.

رویکرد نخبه‌گزینی شورای توسعه فرهنگ قرآنی خطایی استراتژیک استبه گزارش ایکنا؛ همایش علمی - قرآنی «بزم اندیشه» روز گذشته به همت گروه بررسی محتوای آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان قم برگزار شد. هدف این همایش، آینده‌پژوهی و آینده‌نگری در هر یک از حوزه‌های تربیت و یادگیری و با محوریت اسناد تحولی به بررسی عوامل تأثیرگذار بر روند‌ها و رویداد‌ها و اقدام‌ها که ممکن است، آینده‌های متمایزی پدید آورند، پرداخته است.
این نشست علمی - قرآنی که به تحلیل و بررسی کتاب‌های درسی قرآن دوره ابتدایی پرداخت، با حضور رضا نباتی یکی از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن در سالن همایش خانه معلم شماره یک شهر مقدس قم برگزار شد.
در ابتدا شش نفر از آموزگاران به نمایندگی از معلمان ابتدایی مدارس، نقد و تحلیل خود از هر یک از پایه‌های تحصیلی را مطرح کرده و سپس رضا نباتی نقطه نظرات تکمیلی خود را درباره مطالب ارائه شده بیان کرد.
در این نشست علمی که با حضور ۲۰۰ نفر از آموزگاران منتخب مدارس ابتدایی و معاونان ابتدایی نواحی و مناطق برگزار شد، معلمان نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود درباره برنامه درسی قرآن و کتاب‌های آموزش قرآن پرداختند.
رضا نباتی برنامه‌ریز درس آموزش قرآن گفت: با توجه به موقعیت علمی، جغرافیایی و فرهنگی، و همچنین نزدیکی قم به پایتخت و نیز اراده قاطبه فرهنگیان و مدیران آموزش و پرورش شهر مقدس قم، نشان‌دهنده آن است که این استان از استعداد و قابلیت بالایی برای تبدیل شدن به قطب آموزش عمومی قرآن با محوریت «مدارس تجربی» در کشور را دارا است.
وی افزود: وجود حوزه‌های علمیه و حضور اساتید فرهیخته و معلمان دلسوز و پرتلاش این شهر و توفیقات چند دهه اخیر برنامه‌ها و فعالیت‌های متعدد قرآنی، این نگاه را قوت بخشیده و زمینه تشکیل این مدارس را در این شهر تقویت کرده است.
سیدمحمد دلبری، رئیس گروه قرآن و معارف اسلامی وزارت آموزش و پرورش نیز با استقبال از این جلسات، آن را زمینه‌ساز برکات متعدد در حوزه تربیت و یادگیری قرآن کریم و معارف اسلامی دانست.
در این همایش، معلمان مشکل عمده امسال را تحمیل طرح اجباری حفظ جزء ۳۰ به مدارس معرفی کرده و از چرایی طرح و کمبود زمان اجرا برای آن سؤال کردند که رضا نباتی در پاسخ، این طرح را یک طرح فوق برنامه که نباید در ساعات درسی اجرا شود، دانست و افزود: برای ساعات درسی از قبل برنامه و محتوا پیش‌بینی شده است. از این رو اجرای این طرح مستلزم حذف برنامه رسمی است و چنین تصمیمی مغایر با همه اسناد رسمی و مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و به ویژه حکم، ولی فقیه در سیاست‌های ابلاغی به وزارت آموزش و پرورش است.

وی در پاسخ به وجود چندگانگی در آموزش‌ها و برنامه‌های درس قرآن گفت: ملتزم نبودن سایر بخش‌ها به مصوبات و قوانین و مقررات یکی از دلایل این مسئله است. همچنین تحمیل نگاه ترویجی و تبلیغی و رویکرد نخبه‌گزینی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و کمیسیون آموزش عمومی قرآن که وزیر آموزش و پرورش دبیری آن را برعهده دارد، بر نهادی که رسالت و مأموریتش آموزش همگانی است، ظلم بزرگی به درس قرآن و فرهنگ اسلامی کشور و آینده دانش‌آموزان است و این خطایی استراتژیک در نظام جمهوری اسلامی است.
نباتی در ادامه بیان کرد: من معتقدم آقای بطحایی باید قبل از همه خود را وزیر آموزش و پرورش بداند تا دبیر یک کمیسیون در شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا باید توانایی جمع این دو را داشته باشد. به فرض مثال چگونه است که در طرح ملی حفظ جزء ۳۰ مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش و حتی سند راهبری آموزش عمومی قرآن رعایت نشده، اما با دستور مستقیم وزیر، جزء اولویت‌های مدارس قرار می‌گیرد. در حالی که اولویت، طی سند تحول بنیادین برنامه‌های درسی مصوب است و نه حذف آن.
وی در پایان تأکید کرد: باید معقول و منطقی به موضوع نگاه کرد. چگونه امکان دارد در سیستمی که ۲۵ ساعت درسی دارد و برای هر ساعت محتوا و کتاب درسی وجود دارد، محتوا و طرح جدیدی را آن هم بدون مصوبه و تأیید مراجع ذی‌صلاح همچون شورای عالی و حتی کمیته مستندسازی وزارت متبوع اضافه کرد. معلم چه چاره‌ای جز حذف واجبات و پرداختن به مستحبات و مکروه را دارد؟ در نگاه سیستمی برآمده از کارشناسی، چنین خطایی غیرممکن و گناهی نابخشودنی است که در ۴۰ سالگی انقلاب نباید رخ می‌داد.
اهداف برنامه درسی قرآن، محتوای آموزشی، روش تدریس، شیوه ارزش‌یابی پیشرفت تحصیلی، حجم محتوای درسی، آموزش و توجیه دقیق معلمان، مدیران و کارشناسان، رسم الخط آموزشی، فعالیت‌های یادگیری، کتب راهنمای تدریس معلم قرآن، رسانه‌های آموزشی در مدارس (نرم‌افزار، نگاره‌ها و ...) و نظارت و حمایت صحیح و مستمر بر کیفیت اجرا و آموزش از محور‌های اساسی مباحث مطرح شده در همایش «بزم اندیشه» بود.
انتهای پیام

captcha