اعتراض‌ها باید مناسب و تأثیرگذار باشد/ در تربیت نسل جوان موفق بوده‌ایم
کد خبر: 3792320
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
آیت‌الله دژکام:

اعتراض‌ها باید مناسب و تأثیرگذار باشد/ در تربیت نسل جوان موفق بوده‌ایم

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأکید بر لزوم پرهیز از افراط و تفریط در مواجهه با مسائل مختلف گفت: گاه به رفتار و عملکرد کسی اعتراض داریم، این اعتراض باید به گونه‌ای مناسب و تاثیرگذار مطرح شود.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 3 اسفندماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به روایتی از حضرت امام صادق(ع) در بیان ویژگی‌های مومن، خارج نشدن از خط انصاف و حق در هنگام خشم را از نگاه آن امام همام، یک ویژگی مهم مومن بیان کرد.
وی با تاکید بر اینکه در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری نیز، تاکید بر همین نکات مشاهده می‌شود، تاکید حضرت امام صادق(ع) را مصداق لزوم پرهیز از افراط و تفریط در مواجهه با مسائل اجتماعی و سایر مسائل دانست و گفت: گاه به رفتار و عملکرد کسی اعتراض داریم، این اعتراض باید به گونه‌ای مناسب و تاثیرگذار مطرح شود.

جوانان در ارائه راهکارها تلاش و همراهی داشته باشند
آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه در موضوع عدالت، اگر انسانی عادل باشد، رفتارهای اجتماعی‌اش نیز نسبت به دیگران تفاوت دارد، از جوانان طلبه و دانشجو درخواست کرد که علاوه بر ورود به بحث تشخیص اقدامات اشتباه، در ارائه و دنبال کردن راهکار اصلاح امور و رفع مشکلات نیز تلاش و همراهی داشته باشند.
امام جمعه شیراز افزود: در همان مسئله موشک که جلو هستیم اگر تکنولوژی را جوانان کشف نکرده بودند که اینجا نبودیم، در سایر مسائل هم باید توسط ذهن خلاق جوانان مسائل و راهکار حل آن‌ها کشف شده و به کار گرفته شود.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته اشتباهاتی وجود داشته که مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم به آن اشاره فرمودند، گفت: امروز هم برخی در مواجهه با آن اشتباهات تند رفتند و همین تند روی هم مشکل آفرین بوده است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری اینکه در سال‌های اول انقلاب، نسل اول شاهد تندروی‌هایی بوده‌اند که هنوز هم گرفتار آن هستیم، گفت: نباید با رفتار تند در مقابل برخی اشتباهات، زمینه گیرافتاد بیشتر خودمان را فراهم کنیم.

لزوم توجه به نکات پنجم و ششم بیانیه گام دوم انقلاب
آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه طی چهاردهه گذشته تاکنون کسی از آرمان‌های انقلاب برنگشته و همه پای آن ایستاده‌اند، لزوم توجه تمام جوانان به نکات پنجم و ششم بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری را متذکر شد و تأکید کرد که جوانان هر دو بند را با هم بخوانند و در خصوص آن فکر کنند.
وی با بیان اینکه امروز عدالت‌خواهی در جامعه ما به جایی رسیده که طلبه‌ای مثل من نسبت به رئیس جمهور انتقاد می‌کند، این موضوع را یکی از برکات انقلاب دانست و تأکید کرد که در کنار این عدالتخواهی، معنویت و اخلاق هم در جامعه اسلامی ایران، رشد چشمگیری داشته و به عنوان برکت‌های انقلاب محسوب می‌شود.
امام جمعه شیراز همچنین در خطبه دوم نماز، ضمن تبریک فرارسیدن میلاد فرخنده حضرت ام‌الائمه فاطمه‌الزهرا(س)، به قرارداشتن در روز تجلیل از اسرا و مفقودین اشاره کرد و گفت: ما همه بدهکار ایثار و فداکاری و تلاش اسرا، مفقودین و شهدا هستیم، اگر امروز ایران اسلامی آبرو و استقلالی دارد به خاطر همین فداکاری‌ها بوده است.

هر چقدر در راستای تربیت و معنویت کار کنیم، باز هم کم است
آیت‌الله دژکام، هشتم اسفند را روز امور تربیتی و تربیت اسلامی دانست و گفت: در طول سال‌های گذشته در راستای تربیت و معنویت و اخلاق گام‌های بزرگی برداشته‌ایم؛ اما در این زمینه هرچه کار بشود کم است.

لزوم مواجهه مناسب دستگاه‌ها با ناهنجاری‌های شیراز
وی با انتقاد از برخی صحنه‌هایی که در خیابان‌های شیراز مشاهده می‌شود که در تراز اسلامیت و حرم سوم اهل بیت(ع) این شهر نیست، تأکید کرد که انتظار مومنان از دستگاه‌های مسئول، مواجهه درست با چنین صحنه‌هایی برای رفع آن است.

امر به معروف نوعی از تربیت است
امام جمعه شیراز با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به امر به معروف و نهی از منکر، گفت: امر به معروف و نهی از منکر نوعی از تربیت محسوب می‌شود، کسی که به طرق معمولی نفهمیده باید امر و نهی شود.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه آموزش و پرورش مسئولیت‌های زیادی در امر تربیت برعهده دارد، تلاش‌های انجام شده را خوب ارزیابی و بر لزوم حمایت از اقدامات انجام شده و در حال انجام توسط فرهنگیان انقلابی تاکید کرد.
وی، همچنین بسیج را یکی از نهادهای تربیتی مهم جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: طرح حلقه‌های تربیتی صالحین، از تاثیرگذارترین طرح‌های تربیتی است و  باید همه برای تاثیرگذارتر و پربارتر شدن این هسته‌ها تلاش کنند تا نسل بعدی با اقتدار و با جهات برجسته اخلاقی میدان دار اداره کشور باشد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در ادامه با تصریح اینکه نگاه به بیگانه مسیری درست برای حل مسائل و مشکلات داخلی نیست، لزوم دقت در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری در این موضوع را یادآور شد.

در تربیت نسل جوان موفق بوده‌ایم
امام جمعه شیراز با اشاره به ابراز نگرانی جمعی از دانشجویان در خصوص موضوع اف‌ای‌تی‌اف و پالرمو، طی روزهای گذشته و حضور این جمع در نماز جمعه امروز شیراز، گفت: اینکه جوانان ایران نسبت به مسائل کشور حساس هستند، موجب افتخار و ارزشمند است، اینکه یک عده جوان با دغدغه اسلام، دین و کشور تحصن می‌کنند نشان می‌دهد که ما در تربیت نسل جدید موفق بوده‌ایم.

«هیهات مناالذله» فریاد همیشگی ما باشد
آیت‌الله دژکام با اشاره به آیات 173 و 174 از سوره مبارکه آل‌عمران، تاکید کرد: ما می‌دانیم که با تکیه به قدرت و توانمندی‌های درونی کشور می‌توان تمام عزت و عظمت امت اسلامی را به آنها بازگرداند و باید فریاد همیشگی ما هیهات منا الذله باشد.
امام جمعه شیراز بیان کرد: ما در مواجهه با کشورهایی که برخی‌ها هنوز از آن کشورها می‌ترسند، باید بدانیم که خداوند را داریم و خدا قدرتش از همه آنها برتر است و در مقابل حیله‌ها اگر با توکل به خدا بایستیم، حتما پیروزیم؛ خدا می‌تواند به ما کمک دهد مهم اینست که ما مرد توکل کردن به خدا باشیم.
انتهای پیام

captcha