طرح «دانشنامه ازدواج» در یزد کلید خورد
کد خبر: 3792327
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵

طرح «دانشنامه ازدواج» در یزد کلید خورد

گروه اجتماعی- طرح «دانشنامه ازدواج» ویژه جوانان در آستانه ازدواج با حضور جمعی از مسئولان استان در یزد کلید خورد.

به گزارش ایکنا از یزد، فخرالسادات خامسی هامانه، مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد 2 اسفندماه در آیین آغاز اجرای طرح «دانشنامه ازدواج» اظهار کرد: دانشنامه ازدواج در راستای کاهش آسیب اجتماعی طلاق و تأکید مقام معظم رهبری و سران نظام به کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اعم از طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و... طرح ریزی شده است.
خامسی هامانه بیان کرد: امسال شاید تنها سالی باشد که کارگاه‌های طرح دانشنامه ازدواج به طور رایگان برگزار می‌شود چراکه این اقدام با جذب بودجه و طی تفاهم نامه مشترک اداره کل امور اجتماعی فرهنگی استانداری و بهزیستی استان کلید خورده است.
به گفته وی، شرایط سنی در این طرح منعطف است و زوجین، دختران و پسران در شرف ازدواج، دانش آموزان، خانواده‌ها و... را در برمی‌گیرد.
خامسی بیان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که یک سوم ازدواج‌ها منجر به طلاق شده است و متأسفانه در ازدواج‌های صورت گرفته نیز بعضأ نارضایتی‌ها و طلاق‌های عاطفی وجود دارد.
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد ورود به حوزه تشکیل خانواده را نیاز به آگاهی، شناخت و درک طرفین دانست و افزود: سرفصل دوره‌های دانشنامه ازدواج به این موضوعات نیز توجه کرده است.
خامسی گفت: دوره‌های آموزشی به مدت 16 ساعت در موضوعاتی مانند اهمیت و ضرورت ازدواج، انتخاب همسر، آشنایی، بحث نامزدی و خواستگاری، عشق، سال اول زندگی مشترک و... برگزار خواهد شد.

رشد قابل تأمل نسبت طلاق به ازدواج های یزد
جلیل عفتی، مدیرکل بهزیستی استان یزد نیز در این آیین گفت: در کشور به ازای هر سه ازدواج، یک طلاق و در یزد به ازای هر چهار ازدواج، یک طلاق صورت گرفته که رو به رشد بودن این روند قابل تأمل است.
عفتی افزود: 50 درصد طلاق‌ها در پنج سال نخست رخ می‌دهد و این نشان دهندهٔ لزوم آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج و ارزیابی‌های روانشناختی پیش از ازدواج است.
وی افزود: ما در نظام آموزش خود نقص داریم و نباید آموزش را اجباری کنیم بلکه باید مفاهیم را از کودکی، نوجوانی، دانشجویی و همین اکنون آغاز کنیم.
عفتی ادامه داد: مفاهیم کاربردی را باید در دوره‌های مختلف زندگی آموخت تا بتوان این مهارت‌ها و شناخت‌ها را شکل داد و در شرایط مختلف به کار گرفت.
مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: آموزش اجباری علی رغم میل باطنی ما بوده، اما بازخوردها حاکی از استقبال زیاد از کارگاه‌های آموزشی 16 ساعته پیش از ازدواج بوده است.
وی تصریح کرد: معتقدیم همهٔ بخش‌ها باید درگیر شوند تا بتوان در زمینه ازدواج پایدار که محصول آن سلامت خانواده‌هاست، آگاه‌سازی و کارگاه‌های اختیاری را به شکل رضایت بخشی در استان یزد اجرا کرد.

انتهای پیام

captcha