جامعه با برخورد قضائی با‌‌حجاب‌تر نمی‌شود/ قوانین به هنجار ارزشی تبدیل شود
کد خبر: 3792370
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴

جامعه با برخورد قضائی با‌‌حجاب‌تر نمی‌شود/ قوانین به هنجار ارزشی تبدیل شود

گروه اجتماعی ــ فرمانده انتظامی استان مرکزی با بیان اینکه با برخورد قضایی جامعه با‌‌حجاب‌تر نمی‌شود، گفت: یکی از مشکلات جامعه ما این است که قوانین خیلی خوبی حاکم است اما قوانین ما تبدیل به هنجار ارزشی اجتماعی نشده است، اگر هر فعل یا قانونی که تدوین می‌شود به هنجار تبدیل شود دیگر نیازی به حضور پلیس نیست.

سردار کیومرث عزیزی، فرماندهی انتظامی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص حجاب و عملکرد پلیس در این حوزه گفت: در ماده قانونی به صراحت بیان شده بدحجابی جرم بوده و جزایی همچون جریمه، شلاق و حبس تا سه ماه در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: آنچه در نیروی انتظامی به عنوان ضابط دستگاه قضایی انجام می‌شود بدین‌گونه است که هرگاه جرمی مشهود باشد بدون اذن قاضی می‌تواند ورود پیدا کرده و برخورد داشته باشد، این جرائم می‌تواند بدحجابی، شل حجابی یا هر جرم دیگری باشد.

لزوم فرهنگ‌سازی بلندمدت برای نهادینه‌شدن حجاب
سردار عزیزی اظهار کرد: ما اعتقاد داریم با گرفتن پلیس و برخورد قضایی جامعه با‌‌حجاب‌تر نمی‌شود، نیاز است برای نهادینه شدن حجاب فرهنگ‌سازی بلندمدت شود، اگر حجاب در حال کمرنگ شدن است، باید کار فرهنگی بیشتر صورت گیرد، البته ممکن است کار فرهنگی مدت زمان زیادی را سپری کند تا نتیجه دهد.
فرماندهی انتظامی استان ادامه داد: مردم نمی‌دانند کدام مانتو قانونی و کدامیک غیرقانونی است ولی فروشندگان خود می‌دانند کدام قانونی و غیرقانونی است، بانوان محجبه برای داشتن پوشش اسلامی باید به فروشگاه‌های بسیاری مراجعه کنند تا لباس مناسب را تهیه کنند که این امر هم از مشکلات ما محسوب می‌شود اما آنانی که مانتوهای غیرقانونی تهیه می‌کنند درخواست آنان به وفور وجود دارد و قیمت آن یک‌دهم لباس‌های قانونی است.
عزیزی بیان کرد: به پلیس اعلام شده است که اگر مصادیقی همچون بد‌حجابی یا شل‌حجابی وجود دارد شما وظیفه دارید ورود پیدا کنید، ما در 99 مورد تذکر لسانی داده و برخورد جدی نداریم و تذکرها فقط به بانوان نیست و شامل آقایان هم می‌شود، اگر تذکر لسانی رعایت نشود و بدحجابی تکرار شود از آنان تعهد می‌گیریم، اگر بازهم رعایت نشد تذکرات به والدین ارجاع داده می‌‌شود، در نهایت در صورت تکرار پرونده تشکیل شده و به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شود و آنان مطابق قانون عمل می‌کنند.
وی گفت: در طول چهارسالی که بنده فرمانده انتظامی استان هستم فردی بابت حجاب، شلاق یا حبس نرفته است، اما تعداد معدودی جریمه شدند. حتی دستگاه قضایی نیز قصد ارشاد دارد و به راحتی فردی را حبس نکرده و شلاق نمی‌زند و با تعهد سعی دارند تا هنجارهای اجتماعی رعایت شود.

قوانین به هنجار ارزشی اجتماعی تبدیل شود
سردار عزیزی با تأکید براینکه در هر جامعه‌ای که زندگی کنیم باید هنجارهای آن جامعه رعایت شود، اظهار کرد: یکی از مشکلات جامعه ما این است که قوانین خیلی خوبی حاکم است اما قوانین ما تبدیل به هنجار ارزشی اجتماعی نشده است، اگر هر فعل یا قانونی که تدوین می‌شود به هنجار تبدیل شود دیگر نیازی به حضور پلیس نیست. در بحث عفاف و حجاب 27 دستگاه مسئولیت دارند که برخورد با بی‌حجابان برعهده نیروی انتظامی است برای جلوگیری از بی‌حجابی باید 26 دستگاه دیگر پایکار باشند و کمک کنند تا در جامعه شاهد رعایت هنجار اجتماعی باشیم.
وی در پاسخ به پیشنهاد خبرنگار ایکنا مبتنی بر تشکیل مجمع خیرین حمایت از آسیب‌دیدگان ناشی از اعتیاد یا بهبودیافتگان از اعتیاد و ترویج موقوفه‌هایی با نیت کاهش آسیب‌های اجتماعی، از طرح موضوع توسط این خبرگزاری ابراز رضایت کرد و افزود: متاسفانه علی‌رغم اینکه در استان مرکزی خیرین بسیاری وجود دارند اما در این حوزه‌ها(تشکیل مجمع خیرین در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبودیافتگان از اعتیاد) کم‌کاری زیادی را شاهد هستیم در کنار فعالیت خیرین خیلی خوب و فعال استان صندوق‌های خیریه‌ای نیز در حال فعالیت هستند که معلوم نیست از کدام منبع تأمین شده و در کجا هزینه می‌شود و این مهم یکی از معضلاتی است که پلیس در حال پیگیری است که آنان را محدود کرده یا به فعالیت آنان سامان و جهت قانونی دهد.

لزوم حمایت از آسیب‌دیدگان ناشی از اعتیاد
سردار عزیزی با اشاره به دغدغه‌مندی پلیس در حوزه فعالیت صندوق‌های خیریه، بر لزوم حمایت از آسیب‌دیدگان ناشی از اعتیاد تأکید کرد و گفت: حمایت از آسیب‌دیدگان ناشی از اعتیاد در قانون نیز ذکر شده است، آنان در زمان بستری در صورت تأهل خانواده آنان تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند، فرد معتاد بین دو تا سه ماه بستری می‌شود و پس از پاک شدن حداقل باید 18 ماه تحت درمان و انجام اقدامات روانشناسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد سرقت‌های خُرد توسط معتادین انجام می‌شود، تصریح کرد: افرادی که دوره بستری و ترک را پشت سر گذاردند باید مورد حمایت خانواده و جامعه قرار گیرند تا بازگشت به سمت دوستان قبلی و اعتیاد را نداشته باشد. به طور مثال فردی که به اردوگاه رفته و ترک کرده خانواده در را به رویش باز نمی‌کنند، بستگان او را نمی‌پذیرند، ادارات هم او را حمایت نمی‌کنند آخر‌کار باز به سمت دوستان بازمی‌گردد هم مواد به او می‌دهند و هم مبلغی می‌دهند تا گرسنه نماند، ازاین‌رو باز چرخه ناقص فرایند معیوب تکرار می‌شود. همه موظف هستیم در حد توان این افراد را درست و اصولی حمایت کنیم، پاک شدن اولیه تنها 10 درصد کار است و 90 درصد برای حمایت‌های بعدی است.

دستور پیگیری پیشنهاد ایکنا به معاونت اجتماعی
عزیزی ادامه داد: پیشنهاد خبرگزاری ایکنا قابل اجراست، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی با کمک رسانه، حوزه مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری، ستاد مبارزه با موادمخدر، بهزیستی و دانشگاه‌ها روی این مسأله کار کنند. بنده به سرهنگ خلجی معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان مأموریت می‌دهم تا پیشنهاد ایکنا را حتی‌المقدور پیگیری کرده تا عملیاتی شود.
فرمانده انتظامی استان در خصوص فرهنگ‌سازی در حوزه نهادینه کردن موقوفه‌هایی با نیت کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: بیشتر واقفان قصد دارند نیت‌هایی مشخص داشته باشند، به طور مثال مدرسه با نام فلان شخص است و نامش برای همیشه بماند، برای نهادینه شدن این مهم نیاز به فرهنگ‌سازی داریم می‌توان واقفان را درست هدایت کرد تا در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی هم قدم بردارند.

ورود واقفان به حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیاز امروز جامعه ماست
وی با بیان اینکه ورود واقفان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیاز امروز جامعه ماست، اضافه کرد: کمیسیون کاهش آسیب‌های اجتماعی تحت نظر مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، ایشان فرمودند، کسانی که اسلام را قبول ندارند، افرادی که اسلام را قبول دارند اما نظام را قبول ندارند، افرادی که نظام را قبول دارند و این سیستم را قبول ندارند، افرادی که ایران را دوست دارند، آنانی که انسان را دوست دارند می‌توانند به حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کنند لذا برای کاهش آسیب‌ها باید همه پابکار باشند. درست است دست همه برای فعالیت در حوزه آسیب‌های اجتماعی باز است اما متأسفانه در حوزه عمل ندیدیم از این پتانسیل استفاده شود.
انتهای پیام

captcha