ضرورت تشکیل حکومت صالحان، تحقق ولایت الهی در حوزه بشریت است
کد خبر: 3792403
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

ضرورت تشکیل حکومت صالحان، تحقق ولایت الهی در حوزه بشریت است

گروه معارف ـ یک کارشناس مذهبی گفت: در پاسخ به این سؤال که چه نیازی به حکومت صالحان وجود دارد پاسخ می‌دهیم ضرورت آن، تحقق ولایت الهی در حوزه بشریت(امور تشریعی) است. حکومت به معنی حق تصرف در اموال و جان‌ها و امور فردی و اجتماعی انسان‌ها است و این حق از آن خدا است.

امام عصر(ع) آینه تمام‌نمای خدا و رحمت بیکران او است

به گزارش ایکنا از خوزستان، جلسه پنجم دوره آموزش معارف مهدویت روز گذشته سوم اسفندماه در تالار شهر اهواز برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی‌محمد باقی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در این جلسه در ارتباط با حکومت جهانی امام زمان(ع) و ویژگی‌های آن با بیان اینکه حکومت امام عصر(ع) قابل قیاس با هیچ حکومتی نیست، با طرح این پرسش که چه نیازی به حکومت صالحان داریم، گفت: در ارتباط با ضرورت تشکیل حکومت صالحان همه ما اعتقاد به وجود خالق داریم. اگر خالق را قبول کنیم، باید مالک بودن او را نیز بپذیریم. در جهان تنها خداست که مالک است. ما تنها مالک اعمال خود هستیم؛ ما در جهان مالک هیچ چیز حتی جسم خود نیستیم؛ چرا که با مرگ، آن را از دست می‌دهیم.

با توجه به اینکه خداوند مالک ما و جهان هستی است، ولایت(به معنی حق تصرف) نیز تنها از آن اوست. خداوند در امور تکوینی حق تصرف دارد و همه عالم طوعاً و کرهاً تحت ولایت تکوینی خداوند است؛ امور تکوینی مانند گردش زمین یا آمدن شب و روز و ... که تحت ولایت خداوند انجام می‌شود.

ضرورت حکومت صالحان تحقق ولایت الهی در حوزه بشریت است

امور تشریعی آن دسته از اعمال است که اختیار ما در آن دخالت دارد. خداوند در این امور نیز ولایت دارد. حکومت به معنی حق تصرف در اموال و جان‌ها و امور فردی و اجتماعی انسان‌ها است و این حق از آن خدا است. بنابراین در پاسخ به این سؤال که چه نیازی به حکومت صالحان وجود دارد پاسخ می‌دهیم ضرورت آن، تحقق ولایت الهی در حوزه بشریت(امور تشریعی) است.

ما به حکومت صالحان نیاز داریم تا مالکیت و تصرف خدا بر امور اجتماعی انسان‌ها ظهور و بروز داشته باشد و از همین رو خداوند فرمود:«إنی جاعلُ فی الأرض خلیفة» بنابراین، این خلیفه حتما باید از سوی خداوند منصوب شده باشد که مصداق آن پیامبران و ائمه معصوم(ع) هستند. در این دوره، ولی‌فقیه کسی است که نماینده امام معصومی است که از طرف خدا منصوب شده است.

وی در ادامه به بیان ویژگی‌های عصر ظهور پرداخت و گفت: این دوره حاکمیت خلیفه‌الله است. خلیفه‌اللهی به طور کامل در دوران امام عصر(ع) شکوفا می‌شود و اثر این حاکمیت الهی این است که همه اسماء الهی در عالم جاری می‌شود. این را بدانیم که اسماء الهی به صورت بالقوه در وجود انسان هستند و از این رو خداوند فرمود: «لقد خلقنا الانسان فی أحسنِ تقویم» این اسماء باید در وجود انسان شکوفا شوند و در دوران ظهور این امر میسر می‌شود.

دیدن امام آدم را آرام می‌کند

دومین ویژگی عصر ظهور حاکمیت وجه‌الله است. یعنی شخصی حاکمیت پیدا می‌کند که آینه تمام‌نمای خدا است. وجه‌الله یعنی کسی که بشریت با نگاه به او می‌فهمد آنکه فطرتاً به دنبال او می‌گردد چه کسی بوده است و آن حقیقت بی‌نهایت که در درون آن را می‌جست، چه بود؟ دیدن امام آدم را آرام می‌کند. در دعای ندبه می‌خوانیم «این وجه‌الله الذی یتوجه الیه الأولیاء»: کجاست آن وجه خدا که اولیاء الهی به او توجه دارند؟

امام رحمت بیکران خداست

ویژگی سوم عصر ظهور حاکمیت علم مطلق است. هر حکومتی برای تحقق نیاز به سه شرط «علم»(سران حکومت باید علم داشته باشند)،
«قدرت» و «مهر و محبت» نسبت به مردم دارد. هر سه ویژگی در حکومت امام(ع) بی‌حد و مرز است. در روایات داریم که علم 28 حرف است که قبل از دوران ظهور تنها دو حرف آن محقق شده و با ظهور امام تمام آن ظهور و بروز پیدا می‌کند. در ارتباط با مهر و محبت امام سه تعبیر در روایات داریم؛ برخی روایات از امام به پدر مهربان امت تعبیر شده است. در برخی او را مهربان‌تر از پدران و مادرانمان معرفی می‌کند؛ همان‌طوری که در دعا می‌خوانیم «السلام علیک یا رحمةالله الواسعه» امام رحمت بیکران خداست.

ویژگی چهارم عدالت مطلق آن دوران است. خداوند زمین را پس از آن که از ظلم و ستم پر شده است، به واسطه حضرت پر از عدل و داد می‌کند. عدالت یا فردی(ارتباط با خدا، ارتباط با خود) و اجتماعی(با افراد، با محیط) است و هر کدام نیز به چند شاخه تقسیم می‌شوند و اسلام برای هر کدام تعریف خاص خود را دارد.

ویژگی پنجم دوران ظهور، حاکمیت حق است. در طول تاریخ درگیری بین حق و باطل وجود داشته است و آیه «جاء الحق و زهق الباطل» در برخی روایات ناظر به دوران ظهور تفسیر شده است؛ یعنی زمانی که تمام حق می‌آید و کل باطل از بین می‌رود.

امام عصر(ع)؛ وعده تضمین شده خدا

باقی با اشاره به آیه 55 سوره نور گفت: خداوند در این آیه فرمود: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا». در این آیه خداوند وعده حکومت صالحان را به ما می‌دهد و از همین رو در زیارت آل‌یاسین می‌خوانیم «یا وعدالله الذی ضمنه» یعنی ای وعده‌ای که خداوند آن را ضمانت کرده است. در این دوران دینی که مورد رضایت خداست محقق می‌شود. دین مورد رضایت خدا کدام است؟ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» از این آیه می‌فهمیم، این دین کدام است. در این دوران ترس تبدیل به امنیت می‌شود و این فضا شرایط را برای عبادت خالصانه فراهم می‌کند: «يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا». یعنی عبادت‌ها دیگر مشرکانه نیست و خالص خالص برای خدا است.

چگونه امام را یاری کنیم؟

وی در پایان رجعت را یکی از مسلمات شیعه دانست و گفت: رجعت در امت‌های گذشته اتفاق افتاده است و در این دوران وجود انسان به کمال می‌رسد. در این دوران آن دسته از مؤمنان که از دنیا رفته بودند و دوره حیات، امام عصر خود را یاری کرده بودند، به دنیا بازمی‌گردند. اگر بخواهیم جزء این دسته باشیم باید امام را یاری کنیم. چگونه امام را یاری کنیم؟ پاسخ این سؤال در آیه 40 و 41 سوره حج وجود دارد: «وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ،الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»قطعا خدا به كسى كه [دين] او را يارى مى ‏كند يارى مى‏‌دهد چرا كه خدا سخت نيرومند شكست‏ ناپذير است همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم نماز برپا مى دارند و زكات مى‏ دهند و به كارهاى پسنديده وامى دارند و از كارهاى ناپسند باز مى دارند و فرجام همه كارها از آن خداست.

چگونه زمینه نمازگزار شدن فرزندان خود را فراهم کنیم؟

بنابراین یاری، امام به اقامه نماز، دعوت دیگران به نماز و فراهم کردن زمینه آن در خانواده است. زمینه نمازگزار شدن فرزندان خود را فراهم کنیم؛ مثلا اگر کودک ما برای هدیه‌ای از ما تشکر کرد، بگویم: «خدایا شکرت که توانستم پسرم را خوشحال کنم» یا اگر نمره خوبی آورد، کار خوبی کرد بگویم: «خدایا شکرت که فرزند من موفق شده است» مرتب باید خدا خدا بگوییم. پیامبران همیشه خدا خدا می‌گفتند.

زکات بدهیم، زکات یا مالی است و یا غیرمالی. زکات مالی یا واجب است(خمس و زکات) یا مستحب(صدقات، وقف و ...). زکات غیرمالی هم زکات علم و آبرو و .... است. امر به معروف و نهی از منکر نیز از دیگر راه‌های یاری امام است. بزرگترین معروف یاری امام است و بزرگترین منکر، حکومت طاغوت است.

انتهای پیام

captcha