حاجی الجزایری و ابلیس آدم‌‌نما
کد خبر: 3792442
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
استاد انصاریان از حج سال 1350 گفت:

حاجی الجزایری و ابلیس آدم‌‌نما

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام حسین انصاریان در صفحه مجازی خود به خاطره جالبی از سفر حج سال ۱۳۵۰ اشاره کرد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان، مفسر و مترجم قرآن کریم اخیراً در صفحه مجازی خود خاطره‌ای ماندگار در سال 1350 وقتی که به موسم حج رفته بود، اشاره کرده است. او به همراه این روایت کوتاه عکسی از جوانی‌های خود نیز در این سفر به نمایش گذاشته؛ عکسی تاریخی با روایتی جالب از موقف رمی جمرات.

حکایت استاد از رمى جمرات

در سال 1350 شمسی زمانی که به حج رفته بودم، دوستی داشتم که اهل کاشان بود، در رمى جمرات به بنده گفت: فرد نزول‌خورى آمده که او را کامل می‌شناسم و مى‌خواهد رمى جمره کند.

آن فرد رباخوار جمعیت را شکافت و نزدیک جمره آمد، یکى از حجاج الجزایرى هم آن طرف جمره بود و مثل اینکه از دست شیطان خیلى عصبانى بود، به جاى سنگ‌ریزه، قلوه سنگى برداشت و چنان به طرف شیطان پرتاب کرد که به دیوار خورد و منحرف شد و به سر این حاجى ایرانى رباخوار اصابت کرد و سر او را شکافت.

حاجی الجزایری و ابلیس آدم‌‌نما

استاد شیخ حسین انصاریان در مراسم حج سال 1350

به شوخی گفتم: حج این الجزایرى امسال قبول است، چون سنگ ما به دیوار جمره خورد، اما سنگ او به خود شیطان.

گفتنی است، رمی جمرات در منا از مهم‌ترین ارکان اعمال ایام تشریق بوده و در روایات آمده است که ابلیس برای بار اول در جمره عقبه خود را بر حضرت ابراهیم(ع) نمایاند و آن حضرت با سنگریزه‌هایی او را از خود دور کرد و ابلیس دیگر بار در جمره وسطی و اولی راه را بر او بست و ابراهیم(ع) بار دیگر او را با پرتاب سنگ گریزان کرد؛ و ابلیس فرار کرد و به سرعت گریخت. ابلیس در این مکان از برابر ابراهیم‌(ع) گریخت و لذا افراد باید در این محل با رمی جمره و انداختن سنگ بر شیطان ظاهر، شیطان درون را نیز سرکوب کنند.

علی‌اکبر پوستچیان

انتهای پیام

captcha