فرزندانی که از برچسب نامنصفانه «طلاق» رنج می‌کشند
کد خبر: 3792488
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵

فرزندانی که از برچسب نامنصفانه «طلاق» رنج می‌کشند

کانون خبرنگاران نبأ ــ آمنه لطفیان سرگزی گفت: متأسفانه با رشد پدیده طلاق در جامعه «بچه‌های طلاق» هم روز به روز بیشتر می‌شود؛ بچه‌هایی که معمولا به دلیل جدایی پدر و مادر، همیشه از یک برچسب نامنصفانه رنج می‌کشند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آمنه لطفیان سرگزی، مدیر کانون فرهنگی ــ تبلیغی شهید آیت‌الله محمدعلی لطفیان سرگزی در کارگاه آموزشی «فرزندان طلاق» که سوم اسفندماه در آستان مقدس امامزاده شاه سیدعلی(ع) قم برگزار شد، گفت: متأسفانه با رشد پدیده طلاق در جامعه «بچه‌های طلاق» هم روز به روز بیشتر می‌شود؛ بچه‌هایی که معمولا به دلیل جدایی پدر و مادر، همیشه از یک برچسب نامنصفانه رنج می‌کشند.
وی با بیان اینکه فرزندان طلاق به دلیل زندگی در یک فضای مشوش، آسیب‌پذیری بیشتری دارند، افزود: نداشتن یک الگوی سالم و منطقی از خانواده و روابط زن و مرد، خیلی وقت‌ها، آنها را در زندگی آینده‌شان دچار تشویش و زندگی مشترک را برای‌شان دشوار می‌کند. با این حال فرزندان طلاق هم می‌توانند ازدواج‌های موفقی داشته باشند.
استاد مرکز تخصصی نماز کشور بیان کرد: خیلی‌ها تصور می‌کنند که قبح طلاق برای فرزندان طلاق ریخته و ممکن است در زندگی شخصی‌شان با کوچک‌ترین اختلافی به‌دنبال جدایی باشند در صورتی که چنین تصوراتی صحیح نیست؛ گاهی اوقات خانواده‌‌ها وقتی متوجه می‌شوند که فرد مقابل، فرزند طلاق است از ازدواج فرزندشان با او جلوگیری می‌کنند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه ادامه داد: اگرچه گاهی این مسئله در بچه‌های طلاق وجود دارد اما درباره همه آنها صدق نمی‌کند. بسیاری از بچه‌های طلاق هستند که بر پایه جوهر وجودی خود به بهترین و برترین جایگاه‌های علمی، اخلاقی، فرهنگی و... رسیده‌اند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.
وی بیان کرد: معمولاً فرزندان طلاق به‌دلیل فقدان پدر یا مادر و یا هر دو از خلأ عاطفی بسیاری رنج می‌برند؛ باید توجه داشت که فرزندان برای اینکه به رشد عاطفی کامل برسند به محبت و توجه پدر و مادر نیاز دارند و اگر این محبت و توجه نصف شود و یا از سوی افراد دیگری چون پدر بزرگ و مادر بزرگ تأمین شود، خلأ‌های عاطفی بسیاری در فرد ایجاد می‌کند.
لطفیان سرگزی افزود: خلأهای عاطفی و نرسیدن به رشد عاطفی یکی از مهم‌ترین علل کمبودهای عاطفی زن و مرد در زندگی زناشویی است که می‌تواند گاهی مشکل‌ساز شود؛ اما به یاد داشته باشید که پذیرفتن همسرتان و سیراب کردن او از محبت و حمایت‌های عاطفی از طرف خانواده شما می‌تواند این مشکلات را به حداقل برساند.
مدیر کانون فرهنگی ــ تبلیغی شهید آیت‌الله محمدعلی لطفیان سرگزی گفت: این افراد به دلیل اینکه سال‌ها شاهد دعواها، درگیری‌ها و حتی کتک‌کاری‌های والدین خود بوده‌اند، آسیب‌های روحی و روانی بسیاری دیده‌اند و ترمیم این آسیب‌ها و فراموش کردن آنها قبل از ورود به زندگی مشترک یک اصل مهم تلقی می‌شود. بنابراین، مطمئن شوید که همسر آینده شما توانسته این مسائل را برای خود حل و فصل کند و به سبک و سیاق خود‌ساخته‌ای در زندگی فردی‌اش برسد.
وی یادآور شد: آنچه در این راستا بسیار مهم تلقی می‌شود، این است که مشکلات اشاره شده فقط مختص فرزندان طلاق نیست و چه بسیار افرادی که در ضمن جدایی پدر و مادرشان از یکدیگر هیچ یک از مشکلات بالا را ندارند و چه بسیار افرادی که در خانواده و ذیل سایه پدر و مادر زندگی کرده‌اند و این مشکلات را دارند. پس توجه همه افراد به مشکلات قید شده و آزمون آنها مهم است.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha