درخواست ویژه 100 طراح لباس و زیورآلات از یک قاری قرآن
کد خبر: 3792529
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰

درخواست ویژه 100 طراح لباس و زیورآلات از یک قاری قرآن

گروه جامعه ــ رئیس مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی در رویداد هکاتون از طراحان خواست جسورانه ایده‌های خود را در حوزه طراحی لباس و زیورآلات با استفاده از مفاهیم سوره کوثر عینیت ببخشند.

درخواست 100 طراح لباس و زیورآلات از یک قاری قرآن/ جسورانه کار کنیدبه گزارش ایکنا؛ مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی در اقدامی منحصر به فرد و برای اولین بار در ایران به برگزاری رویداد هکاتون با محور سوره کوثر و استفاده از هنر طراحی لباس و زیورآلات برای تجسم و عینیت بخشیدن به مفاهیم این سوره اقدام کرده است.

رحیم خاکی، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی امروز با حضور در جمع بیش از 100 طراح حوزه مد، لباس و زیورآلات این رویداد، با اشاره به اینکه 30 سال است سابقه قرائت قرآن دارد، گفت: قاریان قرآن برای قرائت همراه با صوت و لحن از ردیف‌ها و تنظیمات آوایی و موسیقیایی استفاده می کنند تا قرائت آنها هنرمندانه و دارای نظم باشد.

وی افزود: نهایت استفاده از آواها و ردیف‌ها در قرائت به «تصویر» می‌ر‌سد. به این معنی که وقتی در حال قرائت قرآن هستیم زمان و فرصتی برای این نداریم که تصمیم بگیریم از کدام ردیف و آوا برای قرائت کدام کلمه استفاده کنیم. در اصل ذهن فرصت کدگذاری ندارد و تنها چیزی که در آن سرعت بالای قرائت باید به آن برسیم بحث تصویر است یعنی مفهومی را که در حال قرائت آن هستیم باید به تصویر ذهنی درآوریم و آن قالب ذهنی را به آوا تبدیل کنیم.

خاکی با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری این رویداد تایپوگرافی نیست، گفت: سوره کوثر کوچک ترین سوره قرآن است و واژه هایی که در این سوره استفاده شده در هیچ کجای قرآن نیست. فردی که می خواهد از این سوره برای مدل سازی، طراحی انگشتر، آویز و ... استفاده کند نباید خود را منحصر به استفاده صرف از واژه‌ها کند بلکه خواست این رویداد این است که مفهومی را که در ذهن دارید را به تصویر بکشید. در این سوره آمده است که خداوند از پیامبر می‌خواهد بر او صلوات بفرستد و برای این نعمت بزرگ قربانی کند، همچنین واژه ابتر مطرح شده است تصویر ذهنی خودتان از این واژه‌ها را در قالب هنر به تصویر بکشید.

کارهای جسورانه در این رویداد نمره بالایی خواهند داشت

وی افزود: ما می خواهیم دریافت ذهنی شما و تصوری که شما از واژه‌ها و مفاهیم کوثر دارید را در قالب رنگ، بُعد، شکل و هر چیزی که می توانید عینیت ببخشید و قطعاً بدانید کارهای جسورانه در این رویداد نمره بالایی خواهند داشت. ما اصلاً به دنبال مفاهیم مستقیم نیستم بلکه دریافت خودتان را به صورت غیر مستقیم تصویر کنید و بدانید که سوره کوثر به لحاظ موسیقیایی وزین بوده و تصویر ذهنی خوبی دارد به همین دلیل قاریان قرآن تلاش می‌کنند بیشترین هنر را در قرائت این سوره به کار بگیرند.

وی تنها مطلبی که به طراحان توصیه کرد این بود که تلاش کنید در طراحی لباس از عین واژه‌های قرآن به لحاظ احترام استفاده نکنید.

در پایان خاکی از طراحان خواست سؤال های خود را مطرح کنند که تنها درخواست بیش از 100 طراح شرکت کننده در این مراسم قرائت سوره کوثر توسط این قاری بین المللی کشورمان بود که موجب شد نوای روح بخش قرائت سوره کوثر تمام سالن را پرکند.

انتهای پیام 

captcha