وقتی مساجد، اولویت استادان خارج فقه و اصول می‌شود
کد خبر: 3792588
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳

وقتی مساجد، اولویت استادان خارج فقه و اصول می‌شود

درس خارج فقه و اصول به عنوان بالاترین سطح علمی در حوزه‌های علمیه، جایگاهی مهم نزد مراجع تقلید و علما دارد از اینرو افزایش تعداد جلسات حوزوی در مساجد، نقشی مهم در تقویت این خانه‌های خدا و جذب بیشتر مردم به این مرکز اصیل دینی دارد.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: امروزه مهم ترین درس های خارج بیشتر مراجع تقلید در مساجد از جمله در مسجد اعظم قم، برگزار می شود و برخی از علما و استادان حوزه علمیه نیز به تاسی از این رویکرد سازنده، مساجد را محل تدریس دروس خارج فقه و اصول قرار داده اند که آیت‌الله سیدمحمدعلی ابطحی، از جمله آنها است.

Image result for ‫درس خارج مراجع تقلید در مسجد اعظم قم‬‎

این وضعیت در نقاط مختلف شهر تهران نیز مشاهده می شود که درس خارج فقه آیت الله حسن عالمی، نماینده مجلس خبرنگان رهبری در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران، از مهم ترین آنان است.

Related image

 آیت‌الله «سیدمحمدعلی ابطحی» در همین ارتباط به خبرنگار ما گفت که تثویت جایگاه مساجد در کشور، بیش از هر چیز نیازمند ارج نهادن به این مرکز دینی و فرهنگی از سوی روحانیون است، اگر بزرگان حوزه های علمیه به ویژه مراجع معظم تقلید، علمای بلاد و استادان حوزه های علمیه، نگاه ویژه و کاربردی به مساجد داشته باشند آنگاه شاهد تسری این نگاه ارزشمند در سطح جامعه خواهیم بود.

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه افزود: وقتی مسئولان فرهنگی و سیاست گذاران کشور شاهد ارج نهادن به جایگاه رفیع مساجد از سوی مراجع معظم تقلید، علمای بلاد و استادان حوزه های علمیه باشند، بی شک در برنامه ریزی های خود توجهی ویژه به مساجد خواهند داشت.

وی خاطرنشان داشت: رویکرد مرحوم پدرم در امور دینی و فرهنگی، اولویت بخشیدن به مسجد بود لذا مسجدالحسین(ع) را پایگاه اصلی و اولیه همه فعالیت های دینی، فرهنگی، علمی و اجتماعی خود قرار داده بود.

امام جماعت مسجدالحسین(ع) خیابان شوش تهران ادامه داد: من نیز رویکرد مرحوم پدرم را که همان رویکرد مراجع معظم تقلید، علمای بلاد و استادان حوزه های علمیه است دنبال می کنم و تلاش دارم این مسجد را محور همه برنامه های دینی و فرهنگی قرار دهم.

آیت‌الله ابطحی گفت: استادان حوزه علمیه، مساجد را اولویت خود در انتخاب مکان برگزاری درس خارج فقه و اصول قرار دهند و بر این اساس من نیز، جمعه ها ساعت 7 تا 8 صبح، خارج فقه در مسجدالحسین(ع) تدریس می کنم.

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خاطرنشان کرد: هرچقدر جلسات علمی در مساجد تقویت شود آنگاه سایر گروه های مردم به ویژه اقشار فرهیخته و تحصیل کرده نیز استقبال بیشتری از مساجد خواهند کرد.

یادآور می شود، آیت‌الله سیدمحمدعلی ابطحی، در طول هفته، چندین درس خارج در تهران، بیان می کنند که جزئیات آن به شرح زیر است:

جمعه ها: مسجد الحسین(ع)، ابتدای خیابان شوش شرقی، ساعت 7 تا 8 صبح.

پنج شنبه ها: دفتر نمایندگی آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی، ابتدای خیابان پاسداران، ساعت 7 صبح.

شنبه ها تا چهارشنبه ها: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) (وابسته به دفتر آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی) در بلوار قیام، ساعت 10 و 30 دقیقه صبح.

به گزارش شبستان، درس خارج فقه به عنوان بالاترین سطح علمی در حوزه های علمیه، جایگاه مهم نزد مراجع تقلید و علما دارد از اینرو افزایش تعداد جلسات حوزوی در مساجد، نقشی مهم در تقویت این خانه های خدا و جذب بیشتر مردم به این مرکز اصیل دینی دارد.

تعداد جلسات درس خارج فقه و اصول که همه روزه در مساجد تهران برگزار می شود بسیار قابل توجه است، با این وجود باید تعداد این جلسات علمی در مساجد افزایش یابد تا شاهد اقبال بیشتر روحانیون و طلاب به مساجد باشیم. در واقع هرچقدر روحانیت بیشتر به مسجد اهمیت دهند، مردم نیز با الگوگیری از این سنت، بیشتر با مساجد مانوس می شوند.

انتهای پیام

captcha