از تحمل تهمت‌های ناروا تا عبور از برف برای شرکت در جلسه قرآن
کد خبر: 3792770
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
چهره ماندگار قرآنی کشور از استاد «رنجبر» می‌گوید:

از تحمل تهمت‌های ناروا تا عبور از برف برای شرکت در جلسه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ چهره ماندگار قرآنی کشور گفت: استاد رنجبر پایه‌گذار سبک نوین قرائت در قم بود؛ وی تهمت‌های ناروای بدعت‌گذاری را تحمل کرد و در برف و کولاک هم جلسات قرآنی را تعطیل نکرد.

از تحمل تهمت سنی‌پرستی تا عبور از برف برای شرکت در جلسه قرآنقاسم ایمانی، چهره ماندگار قرآنی کشور و استان قم، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: استاد رنجبر از شاگردان درجه یک مرحوم سرهنگ بیگلری بود و گاهی اوقات که سرهنگ نمی‌توانست در جلسه حضور یابد مرحوم رنجبر را به جای خود می‌نشاند.
وی افزود: این جلسات در مسجدالمصطفی(ص) در تهران برگزار می‌شد و بنده نیز در یک دوره در این مسجد تجوید را فراگرفتم؛ مرحوم رنجبر از شهرآرا و بنده هم از قلعه‌مرغی به حسن‌آباد می‌رفتیم و در این جلسات شرکت می‌کردیم.
استاد قرآن بیان کرد: در جلسات این مسجد افراد بسیاری شرکت می‌کردند به حدی که در 9 ماه بنده فقط دو بار توانستم نوبت قرائت را بیابیم و آخرین بار زمانی بود که به اواخر کتاب رسیده بودیم و من نیز عازم قم بودم.
وی گفت: به خوبی به یاد دارم که در آن شب مرحوم رنجبر من را به استاد بیگلری معرفی کرد و این مطلب را به ایشان گفت و نوبت قرائت به من رسید و پس از قرائت نیز مرحوم بیگلری به شدت من را تشویق کردند.
این چهره ماندگار قرآنی استان قم بیان کرد: به یاد دارم که مرحوم رنجبر در آن زمان در تهران مسابقه و یا کلاس قرآن برگزار می‌کردند و در آن زمان به‌دلیل برف بسیاری که در فردو باریده بود ایشان برای شرکت در برنامه قرآنی در قم و یا تهران با مچ بند و پارچه‌های ضخیم پای خود را می‌پوشاند و با پای پیاده به قم می‌آمد تا بتواند به تهران سفر کند و برنامه قرآنی را اجرا کند.
وی گفت: وقتی به قم آمدیم کلاس تجوید به این شکل و سبک امروزی در قم برگزار نمی‌شد؛ مرحوم ملاحسین مداح یک جلسه قرآن داشت که آقای سعیدی نیز در آن تدریس می‌کرد؛ به همین جهت از مرحوم رنجبر دعوت کردیم که چنین فضایی را در قم ایجاد کند.
ایمانی بیان کرد: فردویی‌ها در قم هیئت مذهبی داشتند که مرحوم رنجبر نیز در آن حضور داشت که بعدها به خیابان صفاییه منتقل شد؛ ایشان در این جلسات فعالیت قرآنی می‌کرد و بعدها نیز که جلسات در مسجد محمدیه برگزار شد ایشان به‌عنوان استاد برجسته در آن محل حضور یافته و سپس به تأسیس مجمع قاریان استان نیز دست زدند.

رنجبر چشمداشت مالی به آموزش قرآن نداشت
وی گفت: با وجود اینکه استاد رنجبر کار برگزاری مسابقات فاخر و استثنایی قرآن در قم را به‌عهده داشت هیچگاه هیچ منفعت و مزد مالی را برای خود نخواست و دریافت نکرد؛ حتی ایشان خرج مسابقات را نیز به اشکال مختلف تأمین می‌کرد.
ایمانی بیان کرد: بسیاری از بزرگان که از ایشان شناخت دارند می‌توانند گواهی بدهند که ایشان چه زحمتی برای برگزاری برنامه‌های قرآنی و بنیانگذاری این فرایند مبارک متحمل شد؛ ایشان استاد خود بنده نیز بودند؛ من در تهران ضبط صوتی داشتم که جمعه‌ها به نانوایی محل کار ایشان می‌رفتم.
وی گفت: جلسه سرهنگ سه‌شنبه هر هفته تشکیل می‌شد و از شهرهای دیگر نیز افراد برای شرکت در جلسات ایشان حضور می‌یافتند؛ سرهنگ با لطافت درس می‌داد و مباحث تفسیری را نیز بیان می‌کرد؛ همان زمان بود که کتاب سّرالبیان ایشان منتشر شد و ایشان نیز این کتاب را به قرآن‌آموزان هدیه داد؛ ایشان تأثیر بسیاری روی بنده و استاد رنجبر داشتند.

تعهد به جلب رضایت خداوند
این استاد قرآن استان قم بیان کرد: مرحوم رنجبر همیشه خدا را در همه رفتار و سکنات و فعالیت‌های خود مدنظر قرار داده بود و به‌دنبال هیچ چیز دیگری نبود؛ ایشان زحمات بساری برای برگزاری برنامه‌های قرآنی می‌کشید و در این مسیر تهمت‌ها و فشارهای بسیاری را تحمل کردند.
وی گفت: زمانی که ایشان شکل جدید قرائت را در قم بنا نهاد خیلی افراد به ایشان تهمت بدعت‌گذاری می‌زدند ولی ایشان با توکل به خدا این مسیر را ادامه داد و امروز این ریشه مبارک ثمرات ارزشمندی را به جامعه ارزانی کرد.
ایمانی بیان کرد: مرحوم رنجبر در زمان مبارزات در کلاس‌های قرآن خود همیشه آیات جهاد را با قاطعیت و تفسیر روشن قرائت می‌کرد و از هیچ کسی باکی نداشت؛ ایشان در همه زمینه‌ها همینگونه شجاع و یک‌رو و قاطع بود.
وی گفت: مرحوم رنجبر فردی بسیار با‌تعهد و زحمتکش بود و خلاصه هرچه از خوبی ایشان بگوییم کم است زیرا ایشان در همه عرصه‌ها یک نمونه بلامنازع بودند.
انتهای پیام

captcha