۴۵ اثر تاریخی در نهاوند شناسایی شد
کد خبر: 3792899
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸

۴۵ اثر تاریخی در نهاوند شناسایی شد

گروه فرهنگی ــ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: ۴۵ اثر تاریخی در این شهرستان شناسایی شده است که این آثار شامل تپه‌ها و محوطه‌های باستانی است.

45 اثر تاریخی ‌در نهاوند شناسایی شدبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از تسنیم، محسن جانجان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند اظهار کرد:  این 45 اثر تاریخی در سه بخش زرین‌دشت، خزل و گیان‌شناسایی شده و شامل تپه‌ها و محوطه‌های باستانی است.
وی تصریح کرد: در مرحله نخست، این آثار شناسایی سپس برای ثبت ملی آن‌ها اقدام و در مرحله آخر طرح حفاظت از این میراث ارزشمند اجرا می‌شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند افزود: در این کار تحقیقاتی 800 کیلومتر از نیمه غربی شهرستان نهاوند توسط گروه باستان‌شناسی پیمایش شده و به‌طور یقین می‌توان گفت که هیچ اثر تاریخی شناخته نشده‌ای در این مساحت جا نمانده است.
جانجان عنوان کرد: این کار تحقیقاتی که دو ماه طول کشید و گروهی از دانش آموختگان مقطع دکترای دانشگاه بوعلی سینا باستان‌شناسان نهاوندی را یاری کردند.
وی اظهار کرد: شمار آثار تاریخی نهاوند به 250 اثر می‌رسد که از این تعداد 100 اثر در فهرست ملی ثبت شده است.
عملیات نرده‌گذاری اطراف تپه باستانی گیان آغاز شده است
جانجان با اشاره به تپه باستانی گیان، گفت: عملیات نصب نرده و برداشتن دیوارهای تپه باستانی گیان نهاوند با اعتبار 100 میلیون تومان آغازشده است.
وی اظهار کرد: تپه باستانی گیان نهاوند با قدمتی چند هزار ساله ازجمله مناطق پربازدید و دیدنی شهرستان نهاوند است که در حدود دو کیلومتری شهر گیان قرار دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند تأکید کرد: این اثر باستانی با توجه به درخواست گردشگران و مردم و با توجه به این‌که دور آن دیوار کشیده شده است نمای جالبی نداشت.
جانجان تصریح کرد: با توجه به اینکه این بنای تاریخی نمای زیبایی برای گردشگران و مردم نداشت، عملیات برداشتن دیوار و نصب نرده در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: این طرح با اعتبار 100 میلیون تومان شروع شد و تاکنون بیش از 150 متر نرده‌گذاری انجام ‌شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند عنوان کرد: ابتدا قسمتی که در معرض دید مردم قرار دارد و روبه خیابان است نرده‌گذاری می‌شود و در مراحل بعدی همه دیوارها به ترتیب برداشته می‌شود.
جانجان گفت: برداشتن دیوارها و نصب نرده مستلزم اختصاص اعتبار برای این طرح است که امیدورایم با پیگیری‌های مسئولان این اعتبار اختصاص یابد.
وی در مورد آخرین اقدامات بعد از سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور به سراب گیان، گفت: در سفر آقای مونسان به سراب گیان نهاوند این منطقه به ‌عنوان پایلوت اکوکمپ در کشور معرفی شد که اتفاق بزرگی است.
وی با بیان این‌که هنوز اعتبارات این بخش توزیع نشده است، افزود: با پیگیری‌های نماینده محترم شهرستان در مجلس و قول‌هایی که آقای مونسان به نماینده نهاوند داده است. با اختصاص اعتبار مربوط به این طرح اقدامات و فعالیت‌ها را شروع می‌کنیم.
انتهای پیام

captcha