لزوم همکاری دستگاه‌های متولی امور قرآنی جهت جلوگیری از موازی‌کاری
کد خبر: 3792922
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲

لزوم همکاری دستگاه‌های متولی امور قرآنی جهت جلوگیری از موازی‌کاری

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت اداره کل ارشاد استان مرکزی با بیان اینکه عدم موازی‌کاری در فعالیت‌های قرآنی همواره مدنظر بوده است و انتقاد اصحاب رسانه بجاست، افزود: در راستای عدم موازی‌کاری از سال گذشته آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن به صورت مشترک بین اوقاف و ارشاد اسلامی جهت بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت‌ها در جهت پیشبرد اهداف قرآنی برگزار شد و امسال نیز اداره کل آموزش و پرورش به این چرخه اضافه شد.

لزوم همکاری دستگاه‌های متولی امور قرآنی جهت جلوگیری از موازی‌کاری

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علیرضا حاج‌علی‌بیگی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، امروز، پنجم اسفند در نشست خبری با محوریت آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن که در اداره کل اوقاف برگزار شد گفت: عدم موازی‌کاری در فعالیت‌های قرآنی همواره مدنظر بوده است و انتقاد اصحاب رسانه و فعالان عرصه فرهنگ بجاست لذا در راستای عدم موازی‌کاری از سال گذشته آزمون به صورت مشترک بین اوقاف و ارشاد اسلامی جهت بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت‌ها در جهت پیشبرد اهداف قرآنی برگزار شد و امسال نیز آموزش و پرورش به این چرخه اضافه شد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های نهادینه شده در هر یک از سه دستگاه فعال در امر قرآن تصریح کرد: سال گذشته تجربه خوبی در سطح استان و کشور رقم خورد چراکه با مشارکت دستگاه‌ها در هزینه کردها نیز صرفه‌جویی می‌شود.
حاج علی بیگی با اشاره به اینکه آزمون سال 97 در سه گروه امتحانی حفظ قرآن، مفاهیم قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) و رشته‌های الکترونیکی برگزار می‌شود، اضافه کرد: 8 رشته از 18 رشته در نظر گرفته ویژه حفظ، 7 رشته مفاهیم و 3 رشته آموزش‌های الکترونیکی است.
این مقام مسئول اظهار کرد: در رشته حفظ قرآن طرح بشارت در برگیرنده جزء سی‌اُم قرآن که در سه سطح تعریف شده است که سطح اول از سوره «ناس تا زلزال» ویژه گروه خردسالان قبل از مقطع ابتدایی که به صورت شفاهی برگزار می‌شود، سطح دوم سوره‌های «ناس تا طارق» ویژه گروه سنی دانش‌آموزان و به صورت شفاهی برگزار می‌شود و سطح سوم کل جزء سی قرآن که ویژه گروه سنی بزرگسالان بعد از مقطع پیش دانشگاهی به بعد بصورت کتبی همچون سایر رشته‌ها در اسفندماه برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: حافظان دانش‌آموز مقاطع ابتدایی و خردسال کمتر از سن ابتدایی جزء اول، حفظ سه جزء اول، حفظ 5 جزء اول قرآن کریم، حفظ 10جزء اول، حفظ 15 جزء، حفظ 20 جزء و حفظ کل آزمون را به صورت شفاهی شرکت می‌کنند اما مقاطع بالاتر از ابتدایی اعم از دانش‌آموزان و بزرگسالان به صورت کتبی در آزمون 9 اسفند شرکت دارند.
حاج علی بیگی در خصوص رشته‌های مفاهیم قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) که دارای 7 رشته است، نیز گفت: ترجمه و مفاهیم قرآن، تدبر در قرآن، تفسیر قرآن کریم، معارف و حفظ موضوعی قرآن، معارف و حفظ احادیث نهج‌البلاغه و مفاهیم نهج‌البلاغه و مفاهیم صحیفه سجادیه از رشته‌های گروه مفاهیم است.
وی در مورد رشته‌های گروه آموزش‌های الکترونیکی هم اظهار کرد: سبک زندگی و سیره معصومین(ع)، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم رشته روان‌خوانی قرآنی از رشته‌های این گروه است که اول و دوم اسفند به صورت الکترونیکی برگزار شد. سایر رشته‌ها هم همراه با بخش کتبی 9 اسفند برگزارمی‌شود و بخش شفاهی در بازه زمانی 11 اسفند تا 23 اسفند به فراخور هر مجموعه و متناسب با وقت افراد جهت شرکت در آزمون دعوت می‌شوند.
حاج علی بیگی اظهارکرد: با توجه به اینکه محدودیت برای ثبت‌نام حافظان در آزمون وجود ندارد و تمام افراد با هر شرایط جسمی می‌توانند حضور داشته باشند لذا اگر حافظی دارای معلولیت جسمی است با علامتگذار کردن گزینه مربوطه شرایط حضور و تمهدیدات لازم برای آنان در نظر گرفته شده است.

لزوم همکاری دستگاه‌های متولی امور قرآنی جهت جلوگیری از موازی‌کاری
سیدمجتبی طباطبایی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در ادامه گفت: امید است برنامه‌های مشارکتی این سه دستگاه با یکدیگر تداوم داشته باشد و بتوانیم فعالیت‌های قرآنی استان را محکم‌تر پیش ببریم.
وی اظهار کرد: آموزش و پرورش اولین سالی است که در این حرکت عظیم همراه شده است و فعالیت‌ها و شرح وظایفی را برای این مجموعه در نظر گرفتند که تاجایی که در وسع ما بود امکانات در اختیار قرار گرفت. مکان‌هایی که ستاد نیاز داشت و تبلیغات جهت ثبت‌نام ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان صورت گرفت و همکاران فرهنگی جهت مراقبت از حوزه‌های امتحانی در نظر گرفته شده‌اند.
طباطبایی ادامه داد: آزمون‌های شفاهی از 943 دانش‌آموزی که در رده سنی دانش‌آموز یا پیش‌دبستانی هستند برعهده آموزش و پرورش گذارده شده است که براساس تفاهم‌نامه از 18 اسفند تا 23 همین ماه در دارالقرآن‌های وابسته به این اداره انجام می‌شود و نحوه آزمون شفاهی هم همان روندی است که در سامانه حفظ درج شده است.
وی تصریح کرد: طرح بشارت(1452) طرح خوبی است که مشترک در حال انجام است، در استان بیش از 46 هزار دانش‌آموز و فرهنگی علاقمند در سامانه همگام ثبت‌نام کردند که برای ثبت نمره مرحله اول تا 10 اسفند به آنان مهلت داده شده است. امید است بعد از این مرحله مراحل دوم و سوم هم با همکاری سایر دستگاه‌ها انجام شود.

لزوم همکاری دستگاه‌های متولی امور قرآنی جهت جلوگیری از موازی‌کاری
حجت‌الاسلام عبدالله حسینخانی، رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی هم اظهار کرد: تمام تمهیدات لازم جهت برگزاری کلاس‌ها و برگزاری آزمون حفظ در نظر گرفته شده است، هدف ما این است که شاهد ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه باشیم و برای رسیدن به این هدف کوتاهی نمی‌کنیم.
وی با اشاره به آزمون پنجشنبه، 9اسفند، گفت: امسال هفتمین سالی است که از اجرای طرح تربیت حافظان می‌گذرد و تاکنون بیش از 50 هزار نفر در این آزمون شرکت کردند، در این مدت عده‌ای بودند که حافظ نبودند و طی این سال‌ها جزءهای بسیاری حفظ کرده یا حافظ کل شدند.
انتهای پیام

captcha