بنیاد «صیانت از خانواده» در بوشهر تشکیل جلسه داد/ راه‌اندازی سامانه کنترل طلاق
کد خبر: 3793239
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴

بنیاد «صیانت از خانواده» در بوشهر تشکیل جلسه داد/ راه‌اندازی سامانه کنترل طلاق

کانون خبرنگاران نبأ ــ نخستین جلسه بنیاد «صیانت از خانواده» با حضور دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی عضو، در محل سالن جلسات دفتر امام جمعه بوشهر تشکیل جلسه داد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر که روز گذشته، 6 اسفند در جلسه بنیاد «صیانت از خانواده» در محل سالن جلسات دفتر امام جمعه بوشهر برگزار شد، با بیان اینکه قرآن در آیه شریفه هفتم سوره محمد(ص) که سوره مدنی است بیان می‌کند «ای اهل ایمان شما اگر خدا را یاری کنید خدا هم شما را در همه جا یاری می‌کند»، اظهار کرد: انفاق کردن موجب رسیدن انسان به مقام خواص می‌شود و بدین جهت است که رنگی خوش‌تر از ایمان به خدا نیست.

امام جمعه بوشهر در ادامه بیان کرد: قطعاً مجموعه بنیاد «صیانت از خانواده» در رابطه با صیانت از بنیان خانواده اثرگذار خواهد بود و در این حوزه باید در بخش نظری و مطالعاتی بر اساس آمار دقیق و شفاف برنامه‌ریزی کرد و مهم‌ترین نقطه آغازین، تهیه نقشه راه است و در این خصوص شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر کارهای بنیادینی را تا کنون انجام داده است.

وی افزود: همه نهادهای مرتبط می‌بایست نسبت به تهیه و تدوین سند واحد و قوی و همچنین نقشه راه جامع و هماهنگ اقدام انقلابی و دانش بنیان و جهادی کنند.

نویسنده کتاب «درآمدی بر مدیریت کارآمد اسلامی» تصریح کرد: آثار و برکات تشکیل بنیادهای صیانت باید جهت تقلیل و کاهش آسیب‌ها و جرائم همراه باشد و کارها باید شفاف، جزء به جزء و با تعیین مأموریت دستگاه‌های عضو انجام شود و البته این بنیاد باید برای زدودن این معضل از دامن جامعه اقدام به ایجاد بنگاه‌های کارآفرینی به منظور اشتغال و بازگرداندن افراد آسیب‌دیده به جامعه و خانواده و حتی آن‌ها را تکریم کنند.

خودباختگی و کم‌رنگی اصالت‌ها؛ از آسیب‌های حوزه بنیاد خانواده

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه خودباختگی و از دست دادن اصالت‌ها به عنوان فرهنگ وارونه یکی از آسیب‌های حوزه بنیاد خانواده در جوامع مختلف است، تأکید کرد: سند راه تحکیم بنیاد صیانت از خانواده باید با بررسی و انجام کار علمی و مطالعه پروژه‌های نوین، واقع‌نگر، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شود و راهکارها بر حسب وظیفه دستگاه‌ها تنظیم و تدوین شوند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر همچنین بر ضرورت تشکیل مجمع خیرین در حوزه صیانت از بنیان خانواده‌های آسیب دیده تأکید کرد.

الماس گشتاسبی، دبیر بنیاد «صیانت از خانواده» و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرائم دادگستری استان بوشهر در این جلسه اظهار کرد: مهارت‌های زندگی و مشاوره‌های پیش از ازدواج در قالب دوره‌های آموزشی ویژه زوجین، دانشجویان دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان مراکز آموزشی در طول سال برگزار می‌شود.

وی سرقت، ضرب و جرح عمدی فرد، پرونده‌های کیفری(ایجاد صدمه غیرعمدی در تصادفات)، توهین، تهدید، راننده بدون گواهینامه، خیانت در امانت، مفقودی اشیاء، تخریب اراضی «عمومی، دولتی، وقفی و خصوصی» و پرونده‌های مطالبه طلب وجوه نقدی را از موارد وقوع جرائم صورت گرفته در کشور برشمرد.

مهم‌ترین عوامل طلاق در جامعه

دبیر بنیاد «صیانت از خانواده» استان بوشهر با اعلام اینکه 20 درصد از آمار طلاق در دو سال اول زندگی زوجین ایرانی در سال 96 صورت گرفته است، افزود: دوری از معصومیت و عدم خدامحوری و اخلاق مذهبی در جامعه، عدم اصل تساوی و برابری در همه مسائل ارزشی، عدم شناخت زوجین از همدیگر، عدم مهارت زندگی پیش از ازدواج، عدم مهارت رفتار و گفتار در خانواده‌ها، عدم رضایت از زندگی، عدم ملاحظات دیگران، فضای مجازی، عدم فرهنگ‌سازی ازدواج آسان و کم‌هزینه را مهم‌ترین عوامل طلاق در جامعه دانست.

گشتاسبی اشاره کرد: آموزش‌های قبل از ازدواج و حین ازدواج یکی از راهکارهای مهم برای تقویت و استحکام بنیان خانواده است.

مجید گزدرازی اصل، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان بوشهر در این آئین ابراز کرد: اقشار آسیب‌پذیر در مناطق محروم و فاقد امکانات اولیه اجتماعی بیشتر تحت تأثیر آسیب‌های حوزه خانواده قرار می‌گیرند.

اعطای 941 فقره جهیزیه به جامعه مددجوی استان بوشهر

وی خبر داد: 941 فقره جهیزیه به جامعه مددجوی تحت حمایت در سال 97 تقسیم و اعطا شد و در این خصوص از حیث واگذاری جهیزیه به زوجین؛ فردی در صف ازدواج برای دریافت جهیزیه نداریم.

آموزش ازدواج ویژه 500 زن مددجو

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان بوشهر گفت: کلاس‌های آموزشی با همکاری کلینیک‌های روانشناسی ازدواج به‌منظور مانایی بنیاد خانواده‌های مددجو تحت پوشش در حال برگزاری است و همچنین دوره آموزشی ویژه 500 نفر از زنان مطلقه تحت حمایت کمیته امداد به همراه بسته‌های تشویقی برگشت به بنیان خانواده در سال جاری برگزار شد.

یادگیری مهارت‌های زندگی درس موفقیت است

علی پولادی ر‌ی‌شهری، عضو شورای فرهنگ عمومی و مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در این جلسه با بیان اینکه بحث طلاق یک آسیب‌ در جامعه و اعتیاد یکی دیگر از عوامل این معضل است، اظهار کرد: در دنیای یادگیری مهارت‌های زندگی یکی از پایه‌های استحکام و درس موفقیت بنیان خانواده است.

سامانه پیشگیری و کنترل طلاق در بوشهر راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در ادامه از راه‌اندازی سامانه پیشگیری و کنترل طلاق در این استان خبر داد و افزود: آموزش‌ها باید به مهارت‌آموزی تبدیل شود تا انسان بتواند رشد فراگیری این مهارت‌ها را در طول مسیر زندگی و نهاد خانواده شاهد باشد.

حامد فکوری

عکاس: کیوان عمادی

captcha