80 درصد تشكل‌های هنری و خیریه را زنان تشكیل داده‌اند
کد خبر: 3793678
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲

80 درصد تشكل‌های هنری و خیریه را زنان تشكیل داده‌اند

گروه فرهنگی ـ مدیركل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با بیان اینكه زنان در حوزه‌های فرهنگی و هنری بسیار قوی هستند، گفت: حدود 80 درصد تشکل‌های هنری و خیریه را زنان تشکیل دادند.

به گزارش ایكنا از فارس، سیده معصومه دستغیب، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس امروز، 7 اسفندماه در آیین افتتاحیه همایش ملی «زن، کتاب، سواد زندگی» كه در شیراز برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری این سمینار را در آغاز هفته زن به فال نیک می‌گیریم، گفت: امیدوارم حاصل پنل‌های تخصصی این باشد که زنان ما در این بحث کتابخانه به نتیجه مفید برسند. اگر بانوان آگاه شوند که برای سلامت جسم و روان و عاطفه خود باید به کتابخانه پناهنده شود، بیشتر به سمت کتاب می‌آیند.
وی با تصریح اینکه متاسفانه شاهد فاصله مردم به ویژه زنان از کتابخانه هستیم،‌ گفت: زنان در حوزه‌های فرهنگی و هنری بسیار قوی هستند؛ به طوری که حدود 80 درصد تشکل‌های هنری و خیریه را زنان تشکیل دادند، شاید دلیل دوری آن‌ها از کتاب گرفتاری و نداشتن مهارت است.
دستغیب با تأکید بر اینکه زنان در جامعه امروز بسیار گرفتار هستند، اضافه کرد: بحث همسرداری و فرزند پروری و انتظاراتی که جامعه سنتی بر زنان وارد می‌کند؛ همچنین تحصیلات عالی و انتظار داشتن موقعیت اجتماعی و کارآفرینی و در کنار آن‌ها فضای مجازی، زنان را بسیار مشغول کرده است؛‌ اینکه بانوان بتوانند مطالعه را هم در کنار این کار داشته باشند توانمندی فوق‌العاده می‌خواهد. جمعی از زنان ما این توانمندی را کسب کرده‌اند اما تعداد آن‌ها اندک هست.
مدیركل امور بانوان و خانواده‌ استانداری فارس، فاصله گرفتن بانوان از هویت خود را مسئله جدی حوزه زنان دانست و گفت: وظیفه کتابخانه‌های عمومی در حوزه بانوان این است که به نیاز آن‌ها توجه کند؛ گرچه کتابخانه‌های عمومی در حال حاضر با نوع کتاب‌هایی که در اختیار دارد نمی‌تواند پاسخگو زنان و دختران ما باشد و این فاصله باعث شده زنان ما از کتابخانه دور شوند.
دستغیب با اشاره به اینکه زنان امروز مانند مادربزرگ‌های قبلی نیستند، تأکید کرد: باید به جد دنبال این باشیم که کتاب‌های جدید و مورد نیاز بانوان را به کتابخانه‌ها عمومی اضافه کنیم.
مدیر کل دفتر امور بانون استانداری فارس با بیان اینکه آموزش و پرورش و آموزش عالی در این مسیر همراهان خوبی نیستند، گفت: هم زنان ما مهارت و توانایی لازم را برای مطالعه ندارند و هم اینکه آموزش و پرورش همراه خوبی نیست و ما در یک مسیر هموار حرکت نمی‌کنیم که انتظار داشته باشیم کتابخانه‌های عمومی بتوانند تاثیرگذاری حداکثری را داشته باشد. گرچه کتابخانه‌ها باید مطالبه خود در حوزه بانوان را از سازمان‌های مربوطه بیشتر کند تا از این طریق نقشی را که ما می‌خواهیم زنان در حوزه کتاب و کتابخوانی ایفا کنند، پررنگ‌تر شود.
دستغیب به ضرورت وجود جلسات و نشست‌های تخصصی برای معرفی نویسندگان حوزه زنان اشاره كرد و گفت: زن محور خانواده است و اگر بخواهیم تغییری در روند کتابخوانی و بهبود سالم رخ دهد، باید مهارت کتابخوانی را به بانوان آموزش داد.
انتهای پیام

captcha