شعرباران فارس در وصف حماسه‌ها/ کنگره ملی شعر دفاع مقدس پایان یافت
کد خبر: 3793749
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵

شعرباران فارس در وصف حماسه‌ها/ کنگره ملی شعر دفاع مقدس پایان یافت

گروه فرهنگی ــ از صبح تا عصر سه‌شنبه، ۷ اسفندماه، سرو ناز‌های شیراز به احترام ایثارگران دفاع مقدس ایستادند تا شاهد برگزاری اختتامیه بیست و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس در استان فارس باشند و شهر شعر و ادب در وصف حماسه‌ها شعرباران شد.

به گزارش ایکنا از فارس، در صبحی سرد، با نگاه‌های گرم و مهربانه شهدا، در مجتمع طلاییه تا سالن اجتماعات بدرقه شدیم تا شاهد برگزاری اختتامیه بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و دومین کنگره ملی ترنم حماسه در شیراز باشیم.
استان فارس 7 درصد از مساحت و 6 درصد از جمعیت کشور را از آن خود کرده، ولی 12 درصد از رزمندگان، 8 درصد از شهدا و 18 درصد از جانبازان و آزادگان کشور را در خود جای‌ داده است و برگزاری این مراسم در شهر شعر و ادب و حماسه، این خواسته را در مسئولان تقویت کرد که تقاضای ایجاد دبیرخانه دائمی کنگره شعر دفاع مقدس در شهر شیراز را مطرح کنند و در طول برنامه، این موضوع به گوش مسئولان کشوری این کنگره رسید.

عطر همدلی در اختتامیه کنگره شعر دفاع مقدس کشور
سالن برگزاری مراسم، آرام آرام رو به شلوغی می‌رفت و ریتم آهنگ‌ها، گوش را نوازش می‌داد و یادها را به‌ سوی شهیدان بی‌سر فارس هدایت می‌کرد.
فیلم‌های زیبایی که شاید کمتر تا به ‌حال آن‌ها را دیده بودم، جبهه‌ها را به تصویر می‌کشید و از آن جالب‌تر، انتخاب رزمندگانی برای گفت‌وگو از نقاط مختلف کشور در این فیلم‌ها بود تا یک‌بار دیگر، لزوم همدلی بین مردم را مانند دوران مقدس یادآور شود.
تصاویری از پیرزنی در کنار مسیر انتهایی به خط مقدم و در حال نان پختن برای رزمندگان، پخش شد و مرا به دورانی برد که در کیوسکی در یکی از میدان‌های شهر کوچکم در آن دوران، بارها شاهد حضور مادران سالخورده‌ای بودم که نان محلی پخته ‌شده خود را برای کمک تحویل می‌دادند.
مجتمع طلاییه، روزی باشکوه را با غرور و با حضور خانواده‌های شهدا، رزمندگان جهادی و سنگرساز بی سنگر، جانبازان و حتی جانبازان شیمیایی با تمام مشکلاتشان، پیشکسوتان جهاد و شهادت اعم از سپاه و ارتشی و بسیجی و شاعرانی از تمام نقاط کشور و فارس تجربه می‌کرد.
باز هم نگاهم به فیلم‌های به نمایش درآمده افتاد، تفحص‌کننده‌ای بر خاکی که با دست جارو می‌کرد تا نشانی از یک شهید بجوید، اشک می‌ریخت و بوسه می‌زد.
دسته موزیک ارتش، سرود جمهوری اسلامی و قطعه‌ای حماسی را نواخت و با قرائت قرآن از سوی صمصام مسعودی، یکی از قاریان استان فارس که آیاتی در مورد علم‌آموزی و مطالعه را قرائت کرد، برنامه آغاز شد.
محسن آزادی، نوه شهید آزادی از مجریان صدا و سیمای کشورمان، برنامه را آغاز کرد و در پایان، اجرای او با تحسین همگان روبه‌رو شد.
حمیدرضا گرامی، مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس فارس، در اظهارات کوتاهی و به مناسبت خیرمقدم به بیان ویژگی‌های این استان در دوران دفاع مقدس پرداخت.

ایجاد دبیرخانه دائمی کنگره شعر دفاع مقدس در شیراز
وی افزود: امیدواریم که این اختتامیه باعث برکت برای استان فارس شود و انتظار داریم که با توجه به جایگاه این استان در دفاع مقدس و همچنین ادبیات کشور، شاهد ایجاد دبیرخانه کنگره شعر دفاع مقدس در شیراز باشیم.

شعرباران فارس در وصف حماسه‌ها/ کنگره ملی شعر دفاع مقدس پایان یافتمجری اهل فارس برنامه نیز بعد از این اظهارات، به یاری وی آمد و این خواسته را تکرار کرد و در آخر با گرفتن صلوات از حاضران، پای این درخواست را امضا و تحویل مسئولان داد.
از اصلی‌ترین برنامه‌ها، شعرخوانی شاعران برگزیده بود و شعرهای این افراد که از اقصی نقاط کشور به شیراز آمده بودند، دل‌انگیزی خاصی داشت. ابراهیم آرمات از استان هرمزگان شروع‌کننده این خوانش بود و یادکردی از شهدایی داشت که هنوز تفحص نشده‌اند.
صدای چندمنظوره در پادگانی دور
گسترهٔ صدای ملکوتی سربازیست که می‌پیچد
در نقطه صفر مرزی
مرا از مفقود برگردان
این بوسه‌های جامانده در نامه سربازی گمنام...
تولد دخت گرامی پیامبر اعظم(ص) شور و نشاط خاصی به سالن داده بود و مجری با بیان اینکه دست زدن‌های شما به معنای در زدن خانه بی‌بی دوعالم است، از مردم دست بسیاری گرفت. در این روز مبارک، تولد امام راحل نیز گرامی داشته شد.
سیده فاطمه موسوی، یکی دیگر از شاعران برگزیده نیز به خواندن شعر خود پرداخت و چه زیبا وظیفه رسانه‌ای انسان معاصر را به تصویر کشید.
آن که می‌ترسد از این جنگ شمایید نه ما
چه بلایی سر انسان معاصر آمد؟
که غم جنگ سراغ من شاعر آمد
قلم انگار تفنگ است به دستم، چه کنم؟
من روایتگر یک فاجعه هستم، چه کنم؟
آن‌طرف چادری افتاده میان خون است
این‌طرف از دل آوار، سری بیرون است...
وی در ادامه شعرش خطابی هم به نسل ابوسفیان دارد:
ای شما که همه از نسل ابوسفیانید
ما شهادت‌طلبان را از چه می‌ترسانید؟
آن‌که می‌ترسد از این جنگ شمایید نه ما
آن‌که شد قافیه‌اش تگ شمایید نه ما....
احمد احمدی‌زاده، سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری فارس هم در این برنامه به زیبایی فضای مجازی را تعریف و بر لزوم توجه به آن تأکید کرد.

عدم تولید محتوا در فضای مُجازی
وی گفت: اگرچه اسم این فضا مَجازی است ولی من آن را فضای مُجازی می‌نامم که همه مجاز هستند هر چه می‌خواهند در آن بنویسند و هیچ کنترلی نیز بر آن نیست.
احمدی‌زاده به این نکته کلیدی هم اشاره کرد که متأسفانه با وجود دغدغه خانواده‌ها، تولید محتوای چندانی نیز هم برای مقابله با این جنگ نرم که همه را درگیر کرده نداریم.
معاون استانداری فارس گفت: چنین کنگره‌هایی در زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و رشادت‌های رزمندگان جایگاه ارزشمندی دارد و نباید شاهد رکود شش‌ساله در برگزاری چنین نشست‌هایی باشیم.
وی همچنین به این نکته نیز پرداخت که سبک شعر و شاعری ما در دوران دفاع مقدس، حماسی و تهییجی بود و اکنون نیازمند ادبیات تحلیلی و گفتمان‌سازی بین نسلی هستیم.
رضا نیکوکار از رشت، یکی از شاعران برگزیده دومین کنگره ملی ترنم حماسه، نیز ترانه خود را که شرح‌حال همسران جانباز اعصاب و روان بود خواند.
مجری برنامه با بیان اینکه دو پادشاه در اقلیمی نگنجند و دو درویش در گلیمی بخسبند، گفت: ما اینجا از دبیر هر دو جشنواره به فاصله کوتاهی می‌خواهیم که در مورد جشنواره‌ها سخن بگویند و این گفته وی با تشویق و خنده حضار روبه‌رو شد.

ارسال 600 اثر به دبیرخانه دومین کنگره ملی شعر ترنم
محدثی، دبیر دومین کنگره ملی ترنم حماسه نیز در این برنامه اظهار کرد: این کنگره از سال گذشته و با هدف جبران کمبود فضای مناسب برای تولید آثار موسیقیایی با مفاهیم دفاع مقدس شکل گرفت.
وی افزود: تجربه موفقی را سال گذشته سپری کردیم و امسال 200 شاعر پیشکسوت و حرفه‌ای و همچنین جوانان،600 اثر را به دبیرخانه کنگره ارسال کردند که با رأی داوران، 9 اثر به‌ عنوان برگزیده انتخاب شد.

ارسال 8439 اثر به دبیرخانه ‌کنگره ملی شعر دفاع مقدس
اکرامی، دبیر برگزاری بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس هم گفت: برای پاسخ‌گویی به نسل جوان در مورد چرایی دفاع مقدس، ناگزیر از توجه به جریان علمی و اثرگذار هستیم تا جوانان بدانند چگونه است که خانواده‌ای حتی هشت عضو خود را در خیل شهدا قرار می‌دهد، چرا رزمندگان ما داوطلبانه روی مین می‌رفتند و..
وی افزود: برای انتقال فرهنگ، راهکارهای زیادی وجود دارد و شعر به نظر من مؤثرترین و مظلوم‌ترین ابزار برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس است.
اکرامی با اشاره به برگزار نشدن کنگره شعر دفاع مقدس برای مدت شش سال گفت: با تشکیل شورای سیاست‌گذاری شعر و توجه به این مسئله، کنگره بیست و یکم به سرانجام رسد و 8439 اثر از طرف 2450 نفر به دبیرخانه رسید که حضوری پررنگ است.
 احمد ذکاوت هم به‌عنوان شاعر میهمان به شعرخوانی پرداخت. استاد اسرافیلی هم در گفت‌وگویی با شهدا چنین خواند:
با شما حرف می‌زنم که شما التهاب بهانه‌های منید
عطرتان در مشام جان من است..
داود عامری، مشاور رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کشور، نیز در این برنامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری بعد از 22 بهمن امسال اظهار کرد: باید به هر دو بخش سخنان ایشان توجه کنیم که هم نگاهی به گذشته و نقاط ضعف و قوت گذشته داشته و هم ترسیم‌کننده آینده انقلابی باشیم.
وی افزود: با اینکه سابقه ادبیات پایداری در ایران به گذشته‌های بسیار دور برمی‌گردد، اما آثار تولیدشده شاعران در این زمینه و در دوران حاضر، هم ازلحاظ کثرت و هم کیفیت قابل‌مقایسه با آن‌ها نیست.

موضوع جنگ نرم و دغدغه‌های شعرگونه امام‌جمعه موقت شیراز
سخنران بعدی، حجت‌الاسلام محمدحسن مرادی، امام‌جمعه موقت شیراز بود که حاضران در میان گفته‌هایش بارها او را تشویق کردند.
وی از کلام شعر در سخنان خود بهره برد و با ارائه آمارهایی از شاعران فارس، از شاعران دوران دفاع مقدس نیز نام برد که باعث خلق نوحه‌هایی ماندگار شدند و این موضوع باعث شد که سخنانش توسط شاعران حاضر پیگیری شود.
امام‌جمعه موقت شیراز آنجا که به موضوع جنگ نرم می‌پرداخت، اشعاری طنز در مورد رابطه خانواده‌ها و به‌خصوص برخی از مردان و زنان خواند که زندگی خود را در فضای مجازی پی می‌گیرند و این قسمت از سخنان وی، چندین بار با تشویق حضار روبه‌رو شد.
در ادامه این مراسم، علیرضا دهرویه، دیگر شاعر برگزیده نیز شعری را تقدیم به شهدای غواص کرد.

رونمایی از 13 عنوان کتاب و 8 اپلیکیشن دفاع مقدس
رونمایی از 13 عنوان کتاب چاپ‌شده با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس و تجلیل از پدیدآورندگان آن‌ها، بخش دیگری از برنامه بود.در این برنامه از هشت اپلیکیشن ساخته شده از سوی ابوالفضل مقصودلو در حوزه دفاع مقدس نیز رونمایی شد.

شعرباران فارس در وصف حماسه‌ها/ کنگره ملی شعر دفاع مقدس پایان یافتدر این بخش از برنامه، علیرضا قزوه نیز به شعرخوانی پرداخت. همچنین میثم رنجبر از مازندران نیز به خوانش شعر خود پرداخت و آن را تقدیم به جانبازانی که در اثر موج گرفتگی جانباز شده‌اند و به‌خصوص دوست جانباز خود کرد.
می‌پری از خواب و می گویی مریوان را زدند
بچه‌ها قیچی شدند و باز مهران را زدند...
عبدالرضا قیصری از فارس هم که آشنای اکثر حاضران به‌ویژه درزمینهٔ طنز بود، ترانه منتخب خود را خواند.
هر جا که جونی خسته شد ما جون فرستادیم
واسه رگای مست غیرت خون فرستادیم
لیلا شدیم اونقدر لیلا که با دستامون
مجنونمون رو تا خود مجنون فرستادیم..
حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد، مدیر ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های فارس نیز با یادکرد از شهید همدانی و آخرین دیدارش با وی به شعرخوانی پرداخت.غلامرضا کافی، شاعر و پژوهشگر استان فارسی و همچنین خلیل شفیعی نیز در این برنامه به شعرخوانی پرداختند.

تقدیر از برگزیدگان کنگره ملی شعر دفاع مقدس و کنگره ملی ترنم
در این برنامه و در چندین مرحله، از 15 برگزیده کنگره ملی شعر دفاع مقدس و 9 برگزیده کنگره شعر ترنم حماسه به شرح زیر تقدیر شد:
منیژه هاشمی از خراسان رضوی، هادی فردوسی از شیراز، بهروز رستگار از مازندران، فاطمه سادات موسوی از تهران، میثم رنجبر از مازندران، مهدی حنیفه از زنجان، علیرضا دهرویه از مازندران، مهدی مردانی از قزوین، زهرا سعادتی از استان مرکزی، طیبه سلمانی زاده از یزد، مریم قادری از اصفهان، مصطفی توفیقی از استان مرکزی، نگارسادات معصوم زاده از قزوین، ابراهیم آرمات از هرمزگان و سید ابراهیم موسوی از لرستان برگزیدگان بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس بودند.
جواد اسلامی از خراسان رضوی، ایرج قنبری از تهران، عالیه محرابی از یزد، مهدی جهاندار از اصفهان، رضا نیکوکار از رشت، سحر ربیعی فرد از بوشهر، محمد زارعی از استان مرکزی، مهدی موسوی نیا از فارس و عبدالرضا قیصری از استان فارس نیز به‌عنوان برگزیدگان دومین کنگره ملی شعر ترنم معرفی شدند.
انتهای پیام
گزارش: رحیم میرعظیم

captcha