عیدی نیمی از مددجویان بهزیستی تأمین اعتبار نشده است/ آمادگی ساماندهی 30 درصد کودکان کار و خیابانی
کد خبر: 3793910
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
قبادی‌دانا اعلام کرد:

عیدی نیمی از مددجویان بهزیستی تأمین اعتبار نشده است/ آمادگی ساماندهی 30 درصد کودکان کار و خیابانی

گروه جامعه ــ رئیس سازمان بهزیستی از تأمین اعتبار عیدی 500 هزار مددجوی این سازمان خبر داد و گفت: اعتبار 550 هزار مستمری بگیر هنوز تأمین اعتبار نشده است.

به گزارش ایکنا؛ وحید قبادی دانا؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور امروز چهارشنبه هشتم اسفند ماه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به ارائه گزارش اقدامات اخیر این سازمان و برنامه‌های سال آینده بهزیستی پرداخت و گفت: مستمری یک میلیون و 50 مددجوی بهزیستی ماهیانه به صورت الکترونیکی به حساب آنها واریز می‌شود که با توسعه دولت الکترونیک از این پس سبد کالا (که مقرر شده وجه آن به حساب مددجویان واریز شود) نیز به حساب مددجویان واریز خواهدشد.  

وی از واریز 200 هزار تومان در قالب سبد کالا به حساب مددجویان تا پایان سال خبر داد و گفت: وزارت رفاه مسئول تأمین بودجه این سبد است و بهزیستی مطالبه‌گر این مسئله است و وزارت رفاه قول تأمین منابع این بودجه را داده‌است.

قبادی‌دانا در خصوص تفاوت مستمری بین مددجویان بهزیستی گفت: تا تیر ماه سال 97 حدود 500 هزار نفر مددجوی بهزیستی مستمری دریافت می‌کردند که این مستمری از محل بودجه بهزیستی و هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شد اما پس از تیر ماه پشت‌نوبتی‌هایی دریافت مستمری نیز وارد چرخه دریافت مستمری شدند که تأمین هزینه مستمری آنها فقط از محل هدفمندی‌ یارانه‌ها است به همین دلیل مستمری پرداخت‌شده به این دو گروه با هم متفاوت است ولی تلاش داریم این تفاوت را اصلاح کنیم.

وی اعلام کرد: بودجه عیدی 500 هزار مددجو تأمین شده اما هنوز بودجه گروه دوم (550 هزار نفر) تأمین نشده است و ما امیدواریم این مشکل مرتفع و بتوانیم به همه مددجویان عیدی که معادل یک ماه مستمری است، بدهیم.

رئیس سازمان بهزیستی از دولت و سازمان برنامه و بودجه خواست کمک کنند تا پایان سال 97 تخصیص بودجه به 100 درصد برسد تا بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم. همچنین تلاش می‌شود یارانه مراکز شبانه‌روزی به صورت الکترونیکی پرداخت شود. این مسئله موجب افزایش دقت و مشخص بودن زمان واریزها خواهدشد. این پرداخت بر اساس تعرفه 97 تأمین اعتبار شده و قرار است 27 درصد افزایش داشته باشد.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده پرداخت یارانه مراکز روزانه ارائه خدمات به معلولان نیز به صورت الکترونیکی انجام شود.

شفافیت در دستور کار دولت و سازمان بهزیستی

قبادی دانا با تأکید بر اینکه موضوع شفافیت در دستور کار دولت و سازمان بهزیستی قرار دارد، گفت: بر همین اساس سامانه شفافیت بهزیستی راه‌اندازی شده و از این پس تمام قراردادها، موافقنامه‌ها، توافقنامه‌ها و ... با افراد حقیقی و حقوقی در این سایت قرار داده می‌شود. تاکنون نیز 19 هزار سند در این سایت قرار گرفته است. همچنین کلیه مشارکت‌های مردمی که به حساب بهزیستی واریز می‌شود در این سامانه اعلام می‌شود تا مردم بدانند کمک‌های آنها چگونه هزینه می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر مردم اطمینان داشته باشند کمک‌ها به دست نیازمندان واقعی می‌رسد میزان کمک‌ها ارتقا خواهدیافت و امیدوارم شفافیت بهزیستی موجب ارتقای سرمایه اجتماعی بهزیستی شود. جهت تسهیل امور و شناخت بهتر مردم از مراکز بهزیستی نقشه 40 هزار مرکز بهزیستی نیز در این سایت قابل مشاهده‌است.

30 درصد کودکان کار و خیابانی ایرانی هستند

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به ارائه طرح ساماندهی کودکان کار و خیابانی به شورای اجتماعی کشور، گفت: 70 درصد کودکان کار و خیابانی در استان تهران از اتباع خارجی و 56 درصد این کودکان در سراسر کشور جزو اتباع هستند. به همین دلیل نقش وزارت کشور در ساماندهی این کودکان زیاد است. برای اینکه ساماندهی این کودکان با دقت و صحت انجام شود نیازمند کار جمعی و بین بخشی بین نهادهای مسئول هستیم اما ما آمادگی برای ساماندهی 30 درصد کودکان کار و خیابانی که ایرانی هستند را اعلام کرده‌ایم.

وی در خصوص وضعیت مسکن مددجویان بهزیستی، گفت: از 103 هزار مسکن واگذار شده به مددجویان تاکنون 67 هزار واحد در دولت تدبیر و امید بوده، 53 هزار واحد مسکونی نیز در دست احداث است و حدود 113 هزار خانواده نیز پشت نوبت واگذاری مسکن قراردارند که در حال برنامه‌ریزی تمام این افراد تا پایان این دوره دولت صاحب خانه شوند.

تاکنون پنج هزار واحد مسکونی واگذار شده است

قبادی‌دانا در خصوص واگذاری مسکن به خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر نیز گفت: از سال 94 تا کنون 14 هزار خانواده دارای دو معلول و بیشتر شناسایی شده‌اند که هفت هزار و 500 خانواده شهری و شش هزار و 500 خانواده روستایی هستند که تاکنون پنج هزار واحد مسکونی واگذار شده است و شش هزار و 800 واحد نیز در دست احداث است. دو هزار و 200 نفر هم پشت نوبت هستند.

وی از دستگاه‌ها، بنیادهای دولتی و غیر دولتی و خیران خواست در تأمین خانه مددجویان بهزیستی این سازمان را یاری کنند و اعلام کرد: نوروز 98 نهضت مردمی مناسب‌سازی امکان برای افراد دارای معلولیت شکل می‌گیرد و قرار است گواهی‌نامه محیط تراز معلولان به شرکت‌ها و نهادهایی که فضای خود را برای معلولان مناسب‌سازی کرده‌اند اعطا شود.

قبادی‌دانا اعلام کرد: اولین هتل تراز معلولان به همت خیران در مشهد به زودی افتتاح می‌شود، همچنین کلنگ احداث اولین مجتمع فرهنگی ـ آموزشی و رفاهی در بوشهر به زمین زده شده است. رایزنی با شبکه ریلی کشور برای مناسب‌سازی این شبکه برای استفاده معلولان نیز انجام شد.

وی در خصوص بودجه بهزیستی در سال آینده، گفت: میزان بودجه بهزیستی نصف آن میزانی است که باید باشد آن هم در صورت اختصاص 100 درصد بودجه بر همین اساس نمی‌توانیم تمام برنامه‌ها را اجرا کنیم و باید اولویت بندی صورت گیرد.

انتهای پیام

captcha