چرا مطالبه حقوق مؤسسات قرآنی جوسازی در فضای مجازی است؟
کد خبر: 3794013
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷

چرا مطالبه حقوق مؤسسات قرآنی جوسازی در فضای مجازی است؟

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل اتحادیه‌ها مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت لرستان با اشاره به اینکه سکوت نمایندگان مؤسسات در شورای توسعه در موضوع ادغام اتحادیه‌ها تفاوتی با مخالفان این موضوع ندارد، گفت: آیا مطالبه‌گری در مجموعه‌های قرآنی و دفاع از حق مؤسسات قرآنی ایجاد فضاسازی در فضای مجازی است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با توجه به «پاسخ‌های معاونت قرآن به نقدهای وارده بر جداول شفاف‌سازی حمایت از مؤسسات» از سوی مرتضی خدمتکار، مشاور ارتباطات و ساماندهی این معاونت و همچنین سوء تفاهم‌هایی که از سوی بیت‌الاحزان طبق مصاحبه‌های قبلی درباره مرکزی از این مؤسسه در بروجرد، گفت: در حوزه فعالیت‌های قرآنی شخصیت حقیقی داریم و شخصیت حقوقی، فردی که مؤسسه تأسیس کرده است، شخص حقوقی است، فارغ از اینکه شخص حقیقی چون قاری و یا حافظ باشد و هنگامی شخصیت حقیقی شد از ظرفیت خود برای ارتقای سطح دانش، مدیریت و عملکرد استفاده می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه شخصیت حقیقی تعهداتی نسبت به مجموعه خواهد داشت، اظهار کرد: هنگامی فردی(به عنوان شخصیت حقیقی) در مجموعه‌ای که شخصیت حقوقی هست به عنوان نماینده حضور دارد، نباید تنها خود و مؤسسه‌اش را ببیند بلکه باید به دنبال احقاق حق برای دیگر مؤسسات باشد و هنگامی که فردی نماینده تشکیلات حقیقی ـ حقوقی شده است باید از جایگاه حقوقی تمام اعضا حمایت کند و اگر فردی نماینده‌ای در مجموعه اتحادیه و شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سطح کشور می‌شود باید در راستای تقویت همه اعضا و ارکان حقیقی تلاش کند.
امیدیان بیان کرد: اگر فردی در مسیر این مجموعه حقوقی قرار گفت، باید نسبت به عملکرد خود به اعضا پاسخگو باشد و شرعاً نسبت به جایگاهی که دارند و پذیرفته‌اند و مدعی شده‌اند، مسئول هستند و باید از سوی مجموعه‌های بالادستی عملکرد این افراد ارزبابی شود، لذا اگر دراین فرآیند تغییری اتفاق بی‌افتد و ابهامی ایجاد شود، نوک پیکان به سمت نماینده مؤسسات قرآنی می‌رود و نه مسئله متهم کردن است و نه اغراضی را در پی دارد.
وی ادامه داد: درباره مجموعه بیت‌الاحزان دو سؤال مطرح است، اولا حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی به عنوان نماینده مؤسسات قرآنی در شواری توسعه بوده است. وی همتراز دریافت اعتبارات از مجموعه قرآنی کشور براساس گزارشاتی که داده‌اند، از دستگاه‌های دیگر نیز در اسفندماه سال گذشته مبلغی را دریافت کرده‌اند و حال آنکه در شفاف‌سازی این مرسسه نیامده است و اگر گزارشی داده می‌شود باید به صورت کامل باشد و همه مباحث را مطح کنیم، کاری با عمکرد بیت‌الاحزان نداریم و خروجی آن، حافظانی است که تربیت می کند که باید مسئولان دخالت کند.
مدیرعامل اتحادیه‌ها مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت لرستان اظهار کرد: از این اعتبار که بیت‌الاحزان از معاونت قرآن و عترت ارشاد و از سازمان اوقاف و امور خیریه و از مجمموعه‌ دیگر برای خود و شعبش دریافت کرده است، به عنوان نماینده‌ای از مؤسسات در شورای توسعه چه میزان برای دیگر نهادهای مردمی، تلاش کرده‌اند، این فارغ از حب و بغض و ... است. حتی حجت‌الاسلام مطهریان و حسن محمدی باید به عنوان نماینده مؤسسات در شورای توسعه پاسخگوی عملکرد خود در شواری توسعه باشند.همچنین در قصه ادغام اتحادیه‌ها، اینها نماینده مؤسسات هستند چرا دربرابر ادغام که خواسته اکثر مؤسسات است در شواری توسعه ایستاده و یا سکوت کرده‌اند. چه نمایندگانی هسنند که خواسته اعضایی که نماینده‌شان هستند، انجام نمی‌دهند؟ این سؤال‌هاییست که فارغ از بیت‌الاحزان داریم.
وی ادامه داد: چرا مؤسسه قرآنی به عنوان «قرآن یاوران خرم آباد» که دارای مجوز از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است وطی سال گذشته، مورد هجمه معاندین نظام قرار گرفت، معاونت قرآن و عترت کاری نکرده است و یا دیگر مؤسسات که درگیر تعطیلی هستند را چرا با اندک حمایتی رها کرده و آنها را احیا نمی‌کنند؟ این سؤالیست که آنها باید پاسخگو باشند. عملکرد این افراد در جریان ادغام نشان می‌دهد که آنها حوزه مسئولیتیشان را فراموش کرده‌اند و در مقابل مؤسسات هستند تا در کنارشان.
امیدیان اظهار کرد: سؤال اتحادیه قرآنی لرستان اینست که مؤسسه‌ای به عنوان بیت‌الاحزان در کل استان وجود ندارد و آنچه شعبه مرکزی این مؤسسه مدعی هست، خلاف قانون است زیرا تأسیس شعب قوانین تجارت و قوانین حکومتی جمهوری اسلامی به این شکل نیست که هر فردی در هر نقطه‌ای از ایران شعبه بزند. چرا پنج میلیون بنام مؤسسه در استان لرستان واریز شده است و حال آنکه مؤسسات قرآنی استان این پول را دریافت نکرده‌اند و مجوعه‌ای که دفتر مرکزی آن در استان دیگرست، دریافت کرده است، همچنین این مرکز که با شماره ثبتی 8 بروجرد فعالیت می‌کند، در استان لرستان ثبت‌نشده است. چرا اعتباری به شعبه‌ای از بیت‌الاحزان واریز شده است که ثبت رسمی در سطح استان نشده است، رقم این اعتبار مهم نیست بلکه نفس کار مهم است. چرا باید مؤسسات مورد حمایت قرار گیرند که شعبه‌ای از مؤسسه‌ای هستند که دارای مجوز قانونی نیستند و اگر هم مجوز دارد به صورت رسمی اعلام کنند.
وی در بخش دیگر با اشاره به صحبت‌های مرتضی خدمتکار، مشاور ارتباطات و ساماندهی معاونت در شفاف‌سازی نقدهای وارده بر حمایت‌های این معاونت، اظهار کرد: مجموعه معاونت قرآن و عترت یقین می‌داند که پرداختن به 10 مؤسسه قرآنی به عنوان مؤسسه معین در سطح کلان، نشان می‌دهد مؤسساتی هستند که در مسیر تفکر خاصی قرار دارند و چرا این افراد باید در کلان کشور به عنوان مؤسسه معین باشند حتی چرا باید اعتبارات نمایشگاه بین‌المللی قرآن که در تهران برگزار می‌شود، به مؤسسه‌ای در مشهد واریز شود و آیا مؤسسه توانمند در تهران نیست؟ چرا باید از حدود اینهمه مؤسسات تنها 118 مؤسسه مورد حمایت قرار بگیرند.
امیدیان با اشاره به بخش دیگر از سخنان مرتضی خدمتکار که مؤسسه معین بودن را زحمتی برای مؤسسات دانسته است، گفت: درخواست داریم که دیگر مؤسسات قرآنی را به عنوان مؤسسات معین انتخاب کنند. هر فرد حسا‌بداری می‌داند که ماندن اعتبار به مبلغ بالا یک ساعت، یک روز و تا 48 ساعت، چه میزان می‌تواند اعتبار و تسهیلات برای مجموعه به وجود آورد.
وی با اشاره به گفته مشاور ارتباطات و ساماندهی معاونت ارشاد «حمایت از مؤسساتی است که مجوز و ثبت رسمی نشده‌اند، را بد نمی‌دانیم. به اعتقاد من این را افرادی همچون مدیران عامل اتحادیه‌های استانی دامن می‌زنند و بیشتر از سر رقابت این رقابت‌های ناسالم وجود دارد»، گفت: آیا دفاع از مجموعه مؤسسات قرآنی آن هم مؤسست قرآنی دارای مجوز از ارشاد و هم سازمان تبلیغات اسلامی، ناسالم است؟
امیدیان بیان کرد: آیا مطالبه‌گری در مجموعه‌های قرآنی و دفاع از حق مؤسسات قرآنی ایجاد فضاسازی در فضای مجازی است؟ و آنچه که مسیر به حق می‌دانیم برای مطالبه گری فضاییست که مجموعه قرآنی می‌توانند به آن اعتماد کنند و مطلبات را مطرح کنند و درقبال آن، پاسخ دریافت کنند.آنچه در این فرآیند اتفاق اقتاد در خانواده قرآنی و مسیر مرتبط با خانواده قرآنی ایکنا مطرح شد، ایکنا هم ردیف دیگر خبرگزاری‌ها و کانلیهای مرتبط نیست و مطالبه‌گری به حق رسالت اصلی خبرگزاری ایکنا است و این هشدار هم به بیت‌الاحزان و یگر مجموعه‌ها می دهیم، برآیند مسیر خبرگزاری بین‌المللی ایکنا عادلانه و روبه ثوابی است که باید منجر به اعتماد مجموعه های قرآنی به این ظرفیت باشد.
وی اظهار کرد: همچنین به دیگر دستگاه‌ها و مؤسسات قرآنی پیشنهاد می‌دهیم از این مسیر ظرفیت خود را ایجاد و ظرفیت‌سازی کنند، می‌طلبد در راستای تقویت این مجموعه و در مسیر قرا گرفتن این فضا، تلاش مضاعفی داشته باشیم. نکته دیگر اینست که ظرفیت مؤسسه بیت‌الاحزان در سطح کشور به اندازه یک ظرفیت مؤسسه قرآنی در استان لرستان است که بدون حمایت مالیاتی و با جیب شخصی فعالیت‌های خود را پیش می‌برند و در راستای گسترش فعالیت‌های قرآنی تلاش می‌کنند.
امیدیان بیان کرد: تأثیرگذاری به عملکرد و روش و رعایت موازین شرعی و پایبند بودن به حقوق اعضایی است که نمایندگی آن را عهده‌دار هستند. همچنین اتحادیه قرآنی استان از معاونت قرآن و عترت ارشاد نسبت به عدم تخصیص اعتبار حمایتی جوابی دریافت نکرده و انتظار داریم در فرآیند اتحادیه مدغم نیز دفاع کنند چرا که سکوت آنها تفاوتی با مخالفان ادغام ندارد.
انتهای پیام

captcha