70 درصد آثار ضد شیعه ریشه در تفکرات ابن‌تیمیه دارد/ در نقد ابن‌تیمیه کم‌کاری داشته‌ایم
کد خبر: 3794200
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
در نشست «نقش و تاثیر ابن تیمیه در جریان‌های سلفی معاصر» بیان شد:

70 درصد آثار ضد شیعه ریشه در تفکرات ابن‌تیمیه دارد/ در نقد ابن‌تیمیه کم‌کاری داشته‌ایم

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام علیزاده موسوی، محقق سلفی‌پژوهی، در نشست «نقش و تاثیر ابن تیمیه در جریان‌های سلفی معاصر» از تألیف موسوعه‌ای در نقد ابن‌تیمیه خبر داد؛ معاون دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن هشدار به رشد ناصبی‌گری تاکید کرد که بیش از 70 درصد آثار ضد شیعه ریشه در تفکرات ابن‌تیمیه دارد.

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی: موسوعه نقد ابن تیمیه تالیف می‌شود/ 70 درصد آثار ضد شیعه ریشه در تفکرات ابن تیمیه داردبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، معاون دانشگاه ادیان و مذاهب امروز، نهم اسفند، در نشست «نقش و تاثیر ابن‌تیمیه در جریان‌های سلفی معاصر» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم گفت: نقش بی‌بدیل ابن‌تیمیه در شیعه‌ستیزی با احیای روح عثمانی‌گری جهان اسلام را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد آثاری که در نقد شیعه نوشته می‌شود به سخنان ابن‌تیمیه استناد می‌شود افزود: امروز هرکسی کتاب منهاج‌السنة را بخواند مسئله شیعه‌ستیزی و عداوت و کینه آنان را به خوبی مشاهده می کند.

فرمانیان با بیان اینکه تاریخ اسلام تحت تاثیر دعوای عثمانی‌گری علیه شیعه است تصریح کرد: این دعوا در برخی ایام ظاهر و در برخی ایام نیز باطن است؛ امروز دعوای عثمانی‌ها علیه علوی‌ها در دنیا در حال بروز است و پیش‌بینی می‌کنم رشد خواهد کرد و احتمال زیاد است که کسانی بیایند و ناصبی‌گری و عثمانی‌گری را احیاء کنند.

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی: موسوعه نقد ابن تیمیه تالیف می‌شود/ 70 درصد آثار ضد شیعه ریشه در تفکرات ابن تیمیه دارد

معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه برخی درصدد احیای دولت اموی (که رسما در سوریه اعلام کردند) هستند افزود: این مسائل ناشی از تاثیرپذیری از ابن‌تیمیه است و با ثروت‌های فراوان چند کشور عربی مثل عربستان و قطر و ... در حال گسترش است.

همچنین ذوالفقار ناصری، دبیر علمی این نشست نیز در سخنانی از برپایی سلسله نشست‌های سلفیه‌پژوهی با هدف شناخت بیشتر عقائد ابن‌تیمیه خبر داد و افزود: در این سلسله نشست‌ها دلائل گسترش سلفی گری در نزد اهل سنت و نقش و تاثیر وی در جریان‌های سلفی معاصر و ... مورد بحث قرار می‌گیرد.

تالیف موسوعه نقد ابن تیمیه

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با اشاره به خطر تفکرات ابن‌تیمیه در دنیای معاصر گفت: نشانه عملی خوب عمل نکردن ما این است که شاهد رشد و گسترش اندیشه سلفی در دنیا هستیم  حتی در ایران و در مناطق اهل سنت که زمانی کتاب‌هایی علیه ابن‌تیمیه نوشته می‌شد این عقائد رسوخ یافته است.

وی با بیان اینکه ما چند اثر در نقد آراء ابن‌تیمیه افزود: نگاه ما به ابن‌تیمیه مقطعی و فرازی بوده است و گاهی حتی کتاب وی را ندیده‌ایم و به صورت نظام فکری آن را مورد شناسایی قرار نداده‌ایم؛ امروز مهمترین دشمن برای حوزه قم، ابن‌تیمیه است ولی چند نفر داریم که مراجعه مستقیم به آثار وی داشته باشند و این تیمیه‌شناس باشند؟

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی: موسوعه نقد ابن تیمیه تالیف می‌شود/ 70 درصد آثار ضد شیعه ریشه در تفکرات ابن تیمیه دارد

موسوی بیان کرد: به عنوان کسی که بیش از 20 سال در این زمینه کار می‌کنم معتقدم در حوزه گرفتار شاخ و برگ‌ها شده‌ایم و آن قدر در آن غرق هستیم که عمق آثار وی مانند جامع‌الفتاوا را دنبال نکرده‌ایم؛ گاهی در اینترنت جست‌وجو زد‌ه‌ایم و مطالبی از ابن‌تیمیه خوانده‌ایم، ولی رجوع مستقیم به آثارش نداریم.

رئیس سابق پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه وی در عین اینکه عقل‌ستیز است قائل به انفتاح باب اجتهاد است افزود: امروز فقط سلفیه نیست که متاثر از ابن‌تیمیه است بلکه جریان روشنفکری و تصوف هم متاثر از آنان هستند و می‌گویند اگر عقل برهانی می‌خواهید سراغ آثار ایشان بروید.

علیزاده موسوی با بیان اینکه الغدیر موسوعه فکری امام‌شناسی و دفاع جانانه از شیعه است تصریح کرد: ما امروز چه اثری داریم که نماد و سنبل مبارزه با ابن‌تیمیه باشد؛ بدون اغراق چیزی نداریم؛ آیا ما منهج فکری و تفسیری او را کار کرده‌ایم؟ وی قائل به تفسیر قرآن به قرآن است ولی آیا ما مقومات وی را بررسی کرده‌ایم؟.

وی افزود: اگر علمای قدیم شبهات اهل سنت را پاسخ دادند از شیعه در برابر اهل سنت دفاع کردند ولی اگر ما امروز ورود به ابن‌تیمیه کنیم نه تنها شیعه بلکه حتی اهل سنت را از بدنه تفکرات ابن یتیمیه جدا می‌کنیم و سلاح تکفیر را از آنان می گیریم.

علیزاده موسوی اظهار کرد: امروز چند مجتهد در عرصه سلفیه داریم که مطالب در وجود آنان نهادینه  شده باشد و رجال و اسناد و ... را بداند؛ امروز در میان مقلدان تفکر ابن‌تیمیه کسانی هستند که تسلط علمی زیادی دارند و این در حالی است که طلبه ما ممکن است صحیح بخاری را ندیده باشد.

وی با بیان اینکه ما باید برای شناخت سلفیه معاصر به ریشه‌ها بازگردیم تصریح کرد: باید در حوزه افرادی تربیت شوند که متخصص در این امور باشند و نظام فکری ابن‌تیمیه را بشناسند و بتوانند به دفاع از مکتب اهل بیت بپردازند.

علیزاده موسوی با بیان اینکه بنده به دفتر تبلیغات پیشنهاد دادم تا موسوعه‌ای مانند الغدیر و ... در برابر اندیشه‌های ابن‌تیمیه نوشته شود و او را نقد کنیم نه اینکه به صورت موردی مقابله کنیم و بایستیم.

وی با بیان اینکه چرا در حوزه متخصص نداریم افزود: زیرا همه دغدغه آینده را دارند که مبادا فردا در این عرصه کار نداشته باشیم ولی دشمنان و مستشرقان عمر علمی خود را صرف شناخت یک منهج می‌کنند.

وی اظهار کرد: باید شخصیت ابن‌تیمیه را شناسایی و حلاجی کنیم سپس روش‌شناسی و امکان شناخت و معناشناختی، هستی‌شناسی و ... او را بدانیم و در حوزه مبانی و فکر مانند توحید ربوبی و اسماء و صفات با اندیشه‌های وی به صورت تخصصی آشنا شویم.

علیزاده موسوی با اشاره به اهداف این دوره بیان کرد: 40 مقاله در مجموع تولید می‌شود و در نهایت نیز موسوعه نقدی حتی بالاتر از سطح عبقات تولید خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha