جوان ۲۰ ساله‌ای که ده‌ها حافظ قرآن تربیت کرده است/ اخلاق قرآنی محور آموزش‌های ما است
کد خبر: 3794378
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲

جوان ۲۰ ساله‌ای که ده‌ها حافظ قرآن تربیت کرده است/ اخلاق قرآنی محور آموزش‌های ما است

باحضور در مراکز حفظ قرآن بیت‌الاحزان حافظ کل شد و به شهر خود یزد بازگشت، آنجا کار آموزش قرآن را به جوانان و نوجوانان آغاز کرد و دیری نپایید که مرکزی راه‌اندازی و در ۲۰ سالگی موفق به تربیت دهها حافظ قرآن شد...

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: سیدعلیرضا حسینی‌نسب متولد ۲ مرداد ۱۳۷۷ در یزد است. وی در سال ۱۳۹۶ در مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج مشهد موفق به حفظ کل قرآن کریم شد و از ابتدای سال ۹۷ به عنوان جوان‌ترین مدیر شعبه در مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) مشغول به کار است.

برای آشنایی بیشتر با این طلبه حافظ کل قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی وی در یزد دقایقی را با وی به گفت‌وگو نشستیم.

گرایش به قرآن از ۸ سالگی

در ابتدا از گرایشتان به حفظ قرآن بگویید و اینکه چه شد که حافظ قرآن کریم شدید؟

پدر بزرگ و عمویم روحانی بودند و من به خاطر رشد در یک خانواده مذهبی با این فضا بیگانه نبودم. از سن ۸ یا ۹ سالگی در کلاس‌های روخوانی و روان خوانی مختلفی شرکت می‌کردم و چون قرائت خوبی داشتم در برنامه‌های مدرسه قاری و مؤذن بودم. از ۱۲ تا ۱۷ سالگی قرائت قرآن را به صورت جدی زیر نظر اساتیدی همچون آقایان میرزازاده، محمدحسن حسن‌زاده و مصطفی میرزایی دنبال کردم و برای این کار روزانه چند ساعت وقت می‌گذاشتم. از همان ابتدا به حفظ قرآن هم علاقه زیادی داشتم و حفظ را از جاهای مختلف قرآن و در مؤسسات گوناگون شروع کردم اما بیشترین مقداری که حفظ کردم ۱۰ صفحه بود. نهایتاً از طریق یکی از دوستانم به نام ابوالفضل زِینیا که خود در مؤسسه‌ای دیگر حافظ قرآن شده بود، با مؤسسه بیت‌الاحزان و طرح مدارس‌ شبانه‌روزی حفظ تخصصی قرآن کریم آشنا شدم و توانستنم در یک سال حافظ کل قرآن کریم شوم.

 

 

پدرم به خاطر امام رضا(ع) رضایت به حضورم در مرکز شبانه روزی حفظ قرآن را داد

خانواده مخالفتی نداشتند؟

با اصل موضوع حفظ قرآن که نه اما چون آن زمان ۱۸ سال داشتم و برای اولین‌بار قرار بود از خانواده جدا شوم پدرم با این کار مخالف بودند که لطف امام رضا (ع) و برکت شهر مقدس مشهد سبب شد چند روز قبل از شروع دوره آزمایشی پدر را راضی کنم و پس از صحبت با آقای محمد مروج کاشانی، مسئول مدرسه و مصاحبه‌ای که آقای محسن قیصری، مدیر آموزش مرکز حفظ قرآن ثامن‌الحجج از من گرفتند، در روز آخر به مشهد رفتم.

تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطرات دوران حفظتان چه بود؟

همه دوران حفظ برایم شیرین بود. قسمت تلخش فقط این است که آن دوران حرف‌های آقای قیصری را درک نکردم و اگر به سال حفظ بر می‌گشتم شاید بیشتر استفاده می‌کردم. مباحثی که با آقای معین سالمی، استاد و قاری قرآن کریم داشتم هم از شیرین‌ترن خاطراتم است.

 

 

میزان گسترش فرهنگ قرآنی و آشنایی با مؤسسه بیت الاحزان در یزد چه مقدار است؟

یزد به دارالعباده معروف است و محل پرورش بسیاری از نخبه‌های عرصه قرآنی در سطح ملی است؛ با این وجود مؤسسه بیت‌الاحزان در این استان مهجور مانده بود. اولین کاری که بعد از حفظ قرآن انجام دادم، غربت زدایی و معرفی مؤسسه بیت‌الاحزان در یزد به روش‌های مختلف بود. از اجرای مراسم‌های فرهنگی با اسم بیت‌الاحزان گرفته تا حضور و معرفی بیت‌الاحزان در محافل و ادارات و...

آموزش و تربیت در کنار هم

هم‌اکنون در شعبه یزد چه فعالیت‌هایی دارید؟

بیشتر شعبه‌های بیت‌الاحزان برای خواهران است ولی ما در شعبه یزد تمرکز خود را روی پسر‌های نوجوان گذاشته‌ایم در همین راستا برنامه‌های مختلف آموزشی و اردویی را در چهارچوب اصول روانشناسی اسلامی ارائه می‌کنیم و با یک نظام‌بندی بسیار منظم آموزشی و تربیتی پیش می‌رویم. خوشبختانه این نظام‌بندی روز به روز در حال پیشرفت است.

در ابتدا با توجه به آشنایی و نفوذی که در جامعه قرآنی یزد داشتم شروع به برگزاری کلاس‌های حفظ با روش‌های بیت‌الاحزان کردم و در اولین قدم موفق به جذب تعدادی قرآن‌آموز نوجوان شدیم که در سه کلاس سازمان‌بندی شدند. اساتید کلاس‌ها به صورت مشاور و پشتیبان عمل می‌کنند. یعنی علاوه برحضور در کلاس، با تماس گرفتن با منزل قرآن‌آموز، پیگیر وضعیت انجام تکالیف و اخلاق آنها در خانه نیز هستند و همین باعث ایجاد تعاملات با خانواده‌ها و بالا رفتن انگیزه حفظ بین قرآن‌آموزان شده است.

 

 

اجرای برنامه‌های جذاب قرآنی بانظارت دقیق والدین

هم‌اکنون مهمترین فعالیت ما در مؤسسه، برگزاری کلاس‌هایی برای قرآن‌آموزان ۱۰ تا ۱۵ ساله است که به طور ثابت در طول سال برگزار می‌شود و با کمترین ریزش ممکن، حداقل ۴۰ قرآن‌آموز به طور دائم در این کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند. این آمار در این برهه از زمان که سرگرمی‌های رنگارنگ زیادی در دسترس نوجوانان است و با توجه به سختی جذب و نگهداری پسر‌های نوجوان و روحیه مسئولیت گریز آنها آمار خوبی به شمار می‌رود.

در محافل ماهانه مؤسسه، باحضور والدین کارنامه آموزشی هر قرآن‌آموز ارائه شده و ضمن آموزش نکات تربیتی به والدین، به افراد برتر آموزشی و برترین‌های اخلاقی با توجه به فرم ارزیابی قرآن‌آموز از دیدگاه خانواده جوایزی اهداء می‌شود. همچنین گزارش کلاس‌ها در فضای مجازی به صورت دقیق به خانواده‌ها داده می‌شود و برترین‌های کلاس نیز معرفی می‌شوند که باعث تلاش بیشتر قرآن‌آموزان شده است.

از دیگر فعالیت‌های شعبه یزد برگزاری کارگاه‌های ترجمه، راه‌اندازی مهد‌های قرآنی یاس نبی ویژه خردسالان،
برگزاری کارگاه‌های مشاوره ۶ جلسه‌ای برای مادر‌ها، قرآن‌آموزان و پدر‌ها به تفکیک و تلفیق کارهای فرهنگی، تربیتی با فعالیت‌های قرآنی است.

 

 

استفاده از ظرفیت اردوهای آموزشی برای تربیت قرآنی جوانان و نوجوانان

از فعالیت‌های اردوهای تربیتی که اشاره کردید بیشتر برایمان بگویید.

در مؤسسه اردوهای مختلفی برگزار می‌کنیم. در تابستان گذشته اردوی ده روزه‌ای در تفت برگزار کردیم که در فضایی تفریحی قرآن‌آموزان ده صفحه از قرآن کریم را حفظ کردند و در کنار یادگیری نکات اخلاقی و علمی به بازی و تفریح‌های سالم در کنار هم‌سن و سالانشان پرداختند، همچنین اردوی ۳ روزه تفسیر و تدبر را نیز با محتوای ۷۰ نکته آموزشی و تربیتی را هم در مقطعی دیگر برگزار کردیم.

بسیاری از قرآن‌آموزان پینت بال را که ورزش تقریباً گرانی محسوب می‌شود تجربه نکرده بودند که توانستیم با هزینه مناسب برای بچه‌ها بلیط تهیه کنیم و فعلاً در حال برنامه‌ریزی برای اردوی ۳ روزه دیگری با موضوع زندگی در شرایط سخت هستیم.

 

 

هزینه‌ها را به سختی و با کمک خیران تأمین می‌کنیم

مسلماً همه این فعالیت‌ها نیازمند هزینه است. با توجه به سن کمتان و این که بودجه‌ای به مؤسسات اختصاص نمی‌گیرد هزینه‌های فعالیت‌ها را چگونه تأمین می‌کنید؟

واقعاً نمی‌دانم هزینه‌ها از کجا تأمین می‌شود تا الان بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای زیر ساخت‌های مؤسسه هزینه شده. خیّری داشتیم که در ابتدای کار ۱۰ میلیون تومان به ما کمک کرد که کفاف خرج‌ها را نمی‌داد اما از جاهایی که تصور نمی‌کردیم کمک‌هایی می‌رسید و از اینجا بود که متوجه شدم تأمین هزینه‌ها به عهده کس دیگری است. الحمدلله تا‌کنون هزینه برنامه‌ها از جاهای مختلف مثل کمک‌های مردم و خیرین یا حتی وام گرفتن‌های شخصی تأمین شده است و خدا را شاکرم. البته ای کاش مسئولان خصوصاً مسئولان فرهنگی توجه بیشتری به فعالیت‌های مردمی داشتند و از این برنامه‌ها بیشتر حمایت می‌کردند.

به عنوان یک فعال قرآنی جوان چه نوآوری‌هایی برای ترویج قرآن کریم داشته‌اید؟

بیشترین سعی ما در بیت الاحزان یزد این بوده است که از والدین قرآن آموزان کمک بگیریم. والدین در بحث روان‌شناسی بیشترین کمک را در نحوه آموزش به ما می‌دهند. در فضای مجازی گروهی راه‌اندازی کرده‌ایم که هر شب گزارش کار و فعالیت‌ها را به همراه تصاویر و فیلم در گروه منتشر می‌کنیم و در واقع والدین هرشب از میزان پیشرفت آموزشی و تربیتی فرزندانشان آگاه می‌شوند و دیدن پیشرفت‌ها باعث همکاری بیشتر خانواده‌ها می‌شود. یکی از مباحث درآمدی بیت‌الاحزان یزد حمایت و همکاری والدین است که بسیاری از خیرین توسط آنها به سوی شعبه سوق داده می‌شوند. ایجاد ارتباط صمیمانه بین فرزند و خانواده از مهمترین شیوه‌های آموزشی تربیتی ما است.

 

 

تعدادی از قرآن‌آموزان یزدی با هماهنگی و از طرف شما به مدارس شبانه‌روزی رفتند. برنامه خاصی برای آنها دارید؟

بله تعدادی از قرآن‌آموزان ما امسال به مدارس شبانه‌روزی حفظ تخصصی اعزام شدند تا به صورت تخصصی به حفظ آیات الهی بپردازند. این افراد تعدادی از نخبگان ما بودند و ان شا الله اساتید آینده شعبه ما خواهند بود. من به آنها تأکید کردم که علاوه بر حفظ قرآن از تمام تجربیات اساتید خود بهره‌مند شوند و تمام سعی خود را برای خودسازی، یادگیری شیوه‌های کلاس‌داری، برنامه‌دهی حفظ و غیره به کار گیرند. هدف اصلی ما تربیت قرآنی جوانان و نوجوانان است و همان میزان که برای حفظ قرآن برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای موضوعات تربیتی هم برنامه داریم.

شما باعث شده‌اید که تعدادی جوان و نوجوان در آستانه حفظ کل قرآن کریم قرار گیرند آیا می‌توان این اقدام را یک موفقیت بزرگ دانست؟

با توجه به تجربه‌ای که از حضور در مدارس شبانه‌روزی بیت‌الاحزان کسب کرده‌ام این مراکز را بهترین جا برای خلوت با خدا و خودسازی می‌دانم و احساس خوبی دارم که همشهریان خود را به این سمت و سو سوق داده‌ام و مطمئن هستم این افراد نیز این راه را ادامه خواهند داد و در سال‌های آتی شاهد گسترش این فرهنگ خواهیم بود. این امر به نظرم نوعی ایمن‌سازی جامعه است. البته تلاش شبانه‌روزی این افراد مهم‌ترین اصل برای موفقیت است‌.

شاگرد مکتب قرآن هستم و به جز این راه راهی دیگر را انتخاب نخواهم کرد

اگر استاد حفظ قرآن نمی‌شدید چه کاره می‌شدید؟

من ورودی سال ۹۰-۹۱ حوزه علمیه هستم. از ۱۶ سالگی برای بچه‌های کوچکتر از خودم تدریس می‌کردم و برای تدریس تلاش می‌کردم. همواره سعی می‌کنم از همه چیز درس بگیرم. حتی از برنامه‌ای مثل دورهمی هم ایده گرفتم. قبل از حفظ قرآن خیلی چیزها را کنار گذاشتم. از جمله گروه تواشیح که از آن درآمد‌زایی هم داشتم. خدا را شاکرم که بیت‌الاحزان وارد زندگی‌ام شد و بعید می‌دانم کاری غیر از تدریس قرآن انجام می‌دادم. البته همیشه خود را شاگرد مکتب قرآن می‌دانم و تا پایان عمر از آموزه‌های آن بهره خواهم برد.

 

 

به دنبال راه‌اندازی مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن در یزد هستم

افق دید و چشم‌اندازی که شما برای شعبه تحت مدیریت‌تان می‌بینید کجاست؟

ما به عنوان سرباز‌های حاج آقا شاهسونی، مسئول بیت الاحزان افق دیدمان همان تربیت ۱۰ میلیون حافظ است و با یاری خداوند متعال در آینده‌ای که چندان هم دور نیست به بزرگترین شعبه مؤسسه بیت‌الاحزان با بیشترین تعداد حافظ نوجوان و بالاترین کیفیت آموزشی تبدیل خواهیم شد. در این راستا در فکر احداث مرکز شبانه‌روزی در یزد هم هستیم و اقداماتی نیز انجام داده‌ایم.

اصلاح جامعه با ترویج فرهنگ قرآن مسیر است

به عنوان آخرین کلام، توصیه‌ای به جامعه قرآنی دارید؟

کار با نوجوانان یکی از سخت‌ترن کارهاست. مربی‌ها باید بیشتر حواسشان به نیاز‌های نوجوان‌ها باشد و لازمه این کار علم به روانشناسی و شیوه‌های تربیتی است. نوجوان‌ها نیاز به بزرگتر دارند و چه بهتر که این بزرگتر قرآنی باشد. اصلاح جامعه با قرآنی شدن جامعه ممکن است و اگر هریک از حفاظ ۲۰ نفر نوجوان را دور خود جمع کنند و آنها را با فرهنگ قرآنی آشنا سازند، شاهد جمعیتی از دانش‌آموزان قرآنی خواهیم بود که در مدارس تأثیر گذارند.

 

 

انتهای پیام

captcha