بررسی تعداد تشکل‌های قرآنی در آمارهای سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد
کد خبر: 3794410
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲

بررسی تعداد تشکل‌های قرآنی در آمارهای سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ وجود آمار دقیق و واقعی موضوع مهمی است. برای نظارت درست‌تر و در بهترین حالت وجود بودجه‌ای برای پرداخت عادلانه اعتبارات مناسب است، اما این آمار در فعالیت‌های قرآنی چه میزان حقیقی است؟

بررسی تعداد تشکل‌های قرآنی در آمارهای سازمان تبلیغات و وزارت ارشادمهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، چندی پیش در سفر به استان کردستان و در دیدار با نماینده ولی فقیه این استان طی سخنانی از فعالیت 10 هزار تشکل قرآنی در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: هفت هزار خانه قرآنی و دو هزار مؤسسه فعال هستند.
در این باره و برای شفافیت این موضوع و اینکه اعداد و ارقام متفاوتی هر ساله از این تعداد مؤسسه از نهادهای مختلف به گوش می‌رسد از حسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم، چند سؤال پرسیدیم که وی در پاسخ به خبرنگار ایکنا اظهار کرد: این تعداد تشکل قرآنی ـ مردمی اعم از مؤسسات قرآنی و خانه قرآن است. در حال حاضر قریب به هشت هزار خانه قرآن در کشور فعالیت می‌کنند که با احتساب مؤسسات، این تعداد به 10 هزار تشکل قرآنی در کشور می‌رسد.
مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن تصریح کرد: البته وزارت ارشاد نیز مدعی است که تعداد دو هزار مؤسسه را زیر نظر دارد، ولی هنگامی که دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی فعال بود و وزارت ارشاد اسناد خود را در اختیار دبیرخانه قرار داد، متوجه شدیم تعداد این مؤسسات در حدود هزار مؤسسه است.
بهبودی ادامه داد: هم‌اکنون بانک اطلاعاتی این تشکل‌های قرآنی تشکیل شده و تمامی اطلاعات مربوط به این تشکل‌ها در سامانه ویژه‌ای که بدین منظور تهیه شده بارگذاری شده است.
مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن بیان کرد: در سامانه جدید بحث پالایش و تشکیل بانک اطلاعات وجود دارد. البته ممکن است تعداد خیلی قلیلی از این هشت هزار تشکل قرآنی، که از قبل ثبت شده است، بنا به دلایل مختلفی امروز فعال نباشند. در کنار این مطلب نیز خانه‌های قرآنی نیز ممکن است فعالیت کنند که هنوز ثبت نشده و جزء این آمار قرار نگرفته‌اند.
وی با بیان اینکه البته تعطیلی خانه‌های قرآن از مؤسسات بسیار کمتر است، تصریح کرد: مؤسسات قرآنی به خاطر اینکه با مسائل مختلفی همچون مالیات و ... روبه‌رو هستند و هزینه‌های مختلفی دارند، از امکان تعطیلی بیشتری نسبت به خانه‌های قرآن که به صورت ساده و حتی در برخی از منازل و حسینیه‌ها برگزار می‌شود، دارند.
همچنین، حمیدرضا شیخ‌ویسی، معاون رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا در این باره اظهار کرد: طبق کتابچه‌ای که در سال ۹۵ معاونت قرآن و عترت آن را تهیه کرد، بالغ بر دو هزار و ۴۰۰ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت، اعم از دارای پروانه فعالیت یا مؤسساتی که دارای موافقت اصولی‌اند، وجود دارند که از این تعداد حدود هزار و ۴۰۰ مؤسسه پروانه فعالیت دارند.

به گزارش ایکنا، پیش از این هیئتی برای تجمیع صدور مجوز‌های مؤسسات قرآنی وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شده بود که به ناگاه و طی سال 97 انحلال آن اعلام شد!

البته در بررسی‌ها و به دلیل ارتباط خوبی که مدیران اتحادیه‌های استانی با این خبرگزاری دارند و اشرافی که این اتحادیه‌ها به وضعیت تشکل‌های استان‌های خود دارند این تعداد و ارقام بسیار کمتر است.

باید به این موضوع نیز اشاره کرد که هنوز این روند غلط مطرح است که برخی مؤسسات از هر دو نهاد یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی، مجوز فعالیت دریافت می‌کنند و جالب‌تر آنکه وزارت ورزش و جوانان نیز مجوز فعالیت سمن‌هایی را در سراسر کشور صادر می‌‌کند که آن‌ها نیز به فعالیت‌های قرآنی مشغول هستند و حتی برخی مراکز و مهدهای قرآن نیز از سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ مجوز دریافت می‌کنند.

این روند موازی، بحث نظارت را سخت و غیرممکن می‌کند و وجود اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی را نیز زیر سؤال می‌برد، چراکه این اصناف و اتحادیه‌ها هستند که روند صدور مجوز و نظارت را انجام می‌دهند. به هر حال این یک واقعیت است که «اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت» با وجود تشکیل «اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت کشور» که تمامی اتحادیه‌های استانی با آن همسو هستند، همچنان موجودیت دارد و همچنان فعالیت اتحادیه جدید در کش‌وقوس تصویب در شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار دارد و فعلاً نمی‌توان این آمارها و اعداد را متقن دانست.

انتهای پیام

captcha