تربیت دینی در ادیان ابراهیمی بررسی می‌شود
کد خبر: 3794685
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶

تربیت دینی در ادیان ابراهیمی بررسی می‌شود

گروه جامعه ــ‌ معاونت علمی آستان قدس رضوی، اولین کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی را فردا، ۱۳ اسفندماه، در شهر مشهد مقدس برگزار می‌کند.

به گزارش ایکنا؛‌ هرچند در تمامی ادوار تاریخی و در میان همه ادیان، تربیت دینی همواره مورد توجه بوده‌ است، لکن در دوره معاصر اهمیت این موضوع حداقل از دو جهت دستخوش تحول شده است. با رخ دادن رنسانس و رویداد‌های فکری، فرهنگی و اجتماعی پس از آن، دین، دینداری و تربیت دینی در مصاف با انسان‌محوری (اومانیسم) و دنیاگری (سکولاریسم) در معرض تضعیف و تحریف بسیار قرار گرفته است.

اشتراک تمام ادیان ابراهیمی در مبانی اساسی و برخی مسائل اعتقادی و اخلاقی و همچنین، در خطوط کلی احکام و حقوق از یک سو و توسعه تمامیت خواهانه نگرش لیبرال - سکولار به تعلیم و تربیت و تلاش آن در جهت حذف یا به حاشیه راندن آموزش دین و تربیت دینی از محتوا، برنامه‌ها و فضای عمومی تربیت رسمی و غیررسمی در جوامع معاصر از سوی دیگر، زمینه را برای شکل‌گیری جبهه‌ای همگرا مبتنی بر ایمان توحیدی فراهم آورده است که با تأکید بر مشترکات تعالیم وحیانی ادیان ابراهیمی، بتواند با رجوع به منابع و مبانی دین الهی، درباره چالش‌ها و تهدید‌های معاصر همفکری و هم‌افزایی کند.

در راستای تبیین این مهم معاونت علمی آستان قدس رضوی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) درصدد برآمد تا اولین کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی را برگزار کند. این کنفرانس فردا، ۱۳ اسفندماه، به مدت دو روز در شهر مشهد برگزار می‌شود.

این کنفرانس با هدف تعامل و همفکری اندیشمندان مسلمان و سایر ادیان توحیدی درباره مبانی، مسائل و چالش‌های مشترک در حوزه تربیت دینی، معرفی آموزه‌های تربیتی اسلام با محوریت معارف اهل‌بیت(ع) به ویژه حضرت امام رضا(ع) و ارائه دستاورد‌های جهان اسلام به ویژه انقلاب اسلامی در زمینه تربیت دینی برگزار می‌شود.

تبادل تجارب عملی ادیان ابراهیمی در تربیت دینی، زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی مؤثر آستان قدس رضوی و سایر مجموعه‌های علمی و پژوهشی در جریان فکری - فرهنگی جهان اسلام و زمینه سازی برای دستیابی به تولید دانش تربیت دینی از دیگر اهداف برپایی این کنفرانس دو روزه است.

آثار ارائه شده در محور‌های «فلسفه تربیت دینی»، «نظریه‌ها و الگو‌های تربیت دینی»، «تربیت دینی و چالش‌های جهان معاصر»، «تاریخ تربیت دینی»، «نهاد‌ها و تربیت دینی»، «اماکن مذهبی، مراکز و سازمان‌های تربیت دینی»، «تجربه‌های تربیت دینی» طی این دو روز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
همچنین محور ویژه «تربیت دینی و معارف رضوی» است که شامل؛ مبانی تربیت دینی، اهداف تربیت دینی، اصول تربیت دینی، روش‌های تربیت دینی، تربیت دینی در جامعه چند دینی/ چند مذهبی، تربیت عبادی (آموزش مناسک)، فلسفه تربیت عبادی (حکمت عبادات)، تربیت اعتقادی، مناسک و زیارت در تربیت دینی و نظریات در باب زیارت می‌شود.
 
انتهای پیام
captcha