ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس باید عاری از غلو و کم‌گویی باشد/ انتشار 120 کتاب تاریخ شفاهی
کد خبر: 3794774
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
دبیر شورای عالی امنیت ملی:

ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس باید عاری از غلو و کم‌گویی باشد/ انتشار 120 کتاب تاریخ شفاهی

گروه جهاد و حماسه ــ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس اظهار کرد: برای ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس باید از غلو و کم‌گویی بپرهیزیم و اقداماتمان فراجناحی باشد.

ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس باید عاری از غلو و کم‌گویی باشد/ انتشار 120 کتاب تاریخ شفاهی

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین همایش تاریخ شفاهی دفاع مقدس، امروز یکشنبه، 12 اسفندماه، با حضور مقامات لشکری و کشوری در سالن اهل قلم کتابخانه ملی برگزار شد. در این آیین از 100 عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس رونمایی شد و همچنین از ناشران برتر استانی نیز تجلیل به‌ عمل آمد.

در ابتدای این جلسه سردار غلامرضا علاماتی، دبیر همایش، در سخنانی اظهار کرد: تاریخ شفاهی به معنای جمع‌آوری خاطرات افرادی است که در دفاع مقدس سهیم‌اند. در ضمن تاریخ شفاهی سند تاریخی است که می‌تواند مورد استفاده بسیاری قرار گیرد. برای رسیدن به این مقصود، برپایی این همایش اقدامی مثمر ثمر است تا تاریخ شفاهی را از تحریف و نابودی دور نگاه دارد.

وی افزود: مبانی نظری، تاریخ شفاهی و ضرورت‌ها و آسیب‌شناسی هدف‌هایی است که در این همایش مورد توجه قرار گرفته است. سازمان اسناد و کتابخانه ملی به همراه 20 سازمان دیگر در برگزاری این همایش مشارکت داشتند.

علاماتی با بیان اینکه مقاله‌های رسیده به همایش از سوی 25 داور، داوری شده است گفت: آثار بسیاری به دست ما رسیده است که از این تعداد 20 مقاله را برای حضور در همایش واجد شرایط دیدیم. همچنین 120 کتاب در حوزه تاریخ شفاهی انتشار یافته است که امروز از 100 کتاب رونمایی به‌ عمل خواهد آمد.

سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، به عنوان دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: سال گذشته در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان بیان فرمودند که اگر تا 300 سال بعد هم در حوزه دفاع مقدس اثر تولید شود، باز هم این خلاقیت و فعالیت در این زمینه به پایان نخواهد رسید. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، سازمانی تشکیل شد تا اسناد دفاع مقدس را ساماندهی کند. در این مورد 10 میلیون سند تا به امروز جمع‌آوری شده است که امیدواریم هر یک از آن‌ها ثبت شود، حتی آرشیوهای که در دیگر کشورهای دنیا با محوریت 8 سال دفاع مقدس وجود داشت گردآوری شده است تا در تاریخ شفاهی دفاع مقدس ثبت و نگهداری شود.

سردار کارگر با بیان اینکه جمع‌آوری تاریخ شفاهی دفاع مقدس یک کار جهادی است گفت: امیدواریم همه سازمان‌ها به ما کمک کنند تا بتوانیم در این حوزه بهترین عملکرد را داشته باشیم. دفاع مقدس فقط به نیروهای نظامی خلاصه نمی‌شود، بلکه همه سازمان‌های لشکری و کشوری بدون جناح‌بندی باید در این حوزه همکاری کنند.

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دیگر سخنران این مراسم بود و در ادامه اظهار کرد: افرادی که در این همایش حضور دارند عمدتاً کسانی هستند که در 8 سال دفاع مقدس حضور داشتند. همچنین افراد دیگری که جنگ را از نزدیک لمس نکرده‌اند نیز در این جلسه هستند، چون می‌خواهند در حال و آینده این سرزمین نقشی تأثیرگذار داشته باشند و این موضوع بیانگر آن است که دفاع مقدس به پایان نرسیده و باید همچنان این فرهنگ را زنده نگه داریم.

وی با بیان اینکه هر انقلابی دو وجه دارد، گفت: دکتر شریعتی هر انقلابی را دارای دو وجه می‌داند؛ خون و پیام دو عرصه‌ای است که هر انقلابی را شکل می‌دهد. برای همین اگر افرادی نباشند که بازگوکننده آنچه در انقلاب و جنگ رخ داده باشند، رشادت‌ها و ایثارها فراموش خواهد شد. باید تلاش کنیم تا آنچه را در جنگ رخ داده منزله یک میراث حفظ کنیم. این وظیفه نیز به‌ طور جدی نیز برعهده سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

رئیس کتابخانه ملی چرایی ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس را چنین توضیح داد: اگر نسل امروز یا آینده از ما بپرسد برای چه دفاع کردیم، باید جوابی داشته باشیم. این جواب زمانی حاصل خواهد شد که تاریخ شفاهی جنگ ثبت شود. البته پرواضح است که ثبت تاریخ باید متکی به حقایق باشد. ثبت تاریخ جنگ در همه جای دنیا محترم شمرده می‌شود. برای مثال در اروپا پس از دهه‌ها هنوز هم درباره جنگ جهانی دوم فیلم ساخته می‌شود. پس لازم است ما نیز در تمامی حوزه‌ها بکوشیم تا از میراث دفاع مقدس به‌ خوبی پاسداری کنیم.

امیردریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز در این جلسه سخنرانی و اظهار کرد: تمدن‌های بسیاری در دنیا وجود داشته که بعد از مدتی نابود شدند، اما یاد و نام آن‌ها هنوز پابرجا مانده است، چون آن‌ها از طریق کتاب ثبت و ضبط شده‌اند، تمدن اسلامی نیز چنین ماندگار شد و به ما نشان داد تفکر اسلامی تا چه حد در شکوفایی تمدن بشری نقش مهم دارد. این اتفاق باید درباره 8 سال دفاع مقدس هم رخ دهد.

وی با بیان اینکه در زمان حال با دو پدیده مواجهیم اذعان کرد: در زمان حال دو پدیده وجود دارد، فضای مجازی و جنگ ادراکی. با این توضیح لازم است که تاریخ شفاهی جنگ فراجناحی بیان شود تا نسل جوان و آینده آن را بپذیرند.

وی ادامه داد: قبل از اینکه پشت تریبون بیایم از نفر پشت سر خود سؤال کردم درباره چه چیزی سخن بگویم و او گفت از مسائل امروز سخن بگو، زیرا ما امروز درگیر جنگ اقتصادی هستیم آن هم در شرایطی که ما صدای غرش هواپیما‌های جنگی را در شهرهایمان نمی‌شنویم. اگر امروز جنگ اقتصادی ما را آزار می‌دهد، دلیلش این است که نتوانسته‌ایم همانند 8 سال دفاع مقدس آن را برای مردم ملموس و عیان کنیم. در زمان جنگ توانستیم بگویم فضای جنگی وجود دارد و راهکارهای مدیریت آن را هم ارائه کردیم، اما امروز این اتفاق رخ نداده است و باور عملی به آن مشاهده نمی‌شود.

شمخانی با بیان اینکه در زمان جنگ مردم محور بودند اظهار کرد: زمانی که دشمن به این سرزمین حمله کرد و صدام شعار پیروزی سر داد، راه‌های مختلفی برای مقابله با دشمن ارائه شد، اما وقتی با راهنمایی حضرت امام(ره) مردم به عنوان رهبر تعیین شدند، توانستیم دشمن تا دندان مسلح را متوقف کنیم. متأسفانه امروز قادر نیستیم افزایش قیمت‌ها را متوقف کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: اگر در زمان جنگ توانستیم دشمن را متوقف کنیم دلیلش این بود که فرماندهان از جنس مردم بودند و دردهای آن‌ها را می‌شناختند. امروز هم نیاز به چنین امری است تا پشت دشمن در عرصه اقتصادی نیز به خاک مالیده شود.

وی با بیان اینکه امیدوار است تاریخ شفاهی بتواند عملیات تطبیقی انجام دهد، توصیه کرد: در ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس توصیه جدی من این است که از غلو و کم‌گویی که از آسیب‌های مخرب این حوزه است پرهیز کنند.

بعد از پایان سخنان شمخانی با حضور وی و دیگر مقامات حاضر در همایش از 100 کتاب در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس رونمایی به عمل آمد. همچنین از ناشران برتر استانی نیز تجلیل شد.

انتهای پیام

captcha