بقعه‌ای در قلب شهر همدان که در دل مردم جایی ندارد
کد خبر: 3794888
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶

بقعه‌ای در قلب شهر همدان که در دل مردم جایی ندارد

گروه اجتماعی ــ در یکی از اصلی‌ترین نقاط مرکز پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین، زن و مردی آرمیده‌اند که میراثی برای جماعت کلیمیان در سراسر جهان، اما برای مسلمانان یادآور کشتاری بزرگ است، بُقعه اِستِر و مُردخای جزء مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان است.

بقعه‌ای در قلب شهر همدان که در دل مردم جایی ندارد

ابتدای خیابان شریعتی همدان، در یکی از اصلی‌ترین نقاط مرکز پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین، زن و مردی آرمیده‌اند که میراثی برای جماعت کلیمیان در سراسر جهان، اما برای مسلمانان یادآور کشتاری بزرگ است، بُقعه اِستِر و مُردخای جزء مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان است.

چندی پیش دانشجویان بسیجی دانشگاه بوعلی‌سینا به‌دنبال تهدید رژیم صهیونیستی به تخریب مسجدالاقصی، ‌مقابل مقبره استر و مردخای تجمع كرده و ‌مقابل تهدید صهیونیست‌ها با صدور بیانیه‌ای اعلام كردند اگر شما مسجدالاقصی را تخریب كنید ما نیز استر و مردخای را(به‌عنوان دومین مكان مقدس صهیونیست‌ها) تخریب می‌كنیم.

پس از برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز دانشجویان متولیان مقبره استر و مردخای عنوان زیارتگاه را از تابلوی این مقبره برداشتند.
آنگونه که برخی مستندات تاریخی می‌گویند ملکه نجیب دربار خشایارشاه، از کشف حجاب به دستور او خودداری می‌کند، خشایار که از این سرپیچی سخت برآشفته است قصد آن می‌کند ملکه دیگری برای دربار خود برگزیند، دختران زیبای شهر یک به یک فراخوانده می شوند، در این میان بخت با استر(star) دختر یهودی، یار شده و به کام شاه ایرانی خوش می‌آید، ستاره زیبا، ملکه می‌شود و عموی زیرک او، مردخای، مرد عالی رتبه دربار.
در‌خصوص نام استر باید گفت که نام اصلی او «هدسه» بوده، اما چون به طرز شگفت‌آوری زیبا و خوش‌سیما بوده‌ است، نام استر یعنی ستاره را بر وی نهاده‌اند، وی دختر فردی به نام «ابی حایل» بوده‌ است، که در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در سرزمین پارس به دنیا آمده و بعد از فوت پدر و مادرش، عمویش(مردخای) سرپرستی او را برعهده گرفته‌ است.
با ورود «استر» دخترک جوان زیباروی یهودی به دربار، مردخای به راحتی نقشه‌های شوم خود را به‌وسیله استر و اغوای شاه ایران اجرا می‌کند، هامان نیز شاه را از توطئه مردخای آگاه می‌سازد و پادشاه دستور بر دار کردن مردخای را صادر می‌کند، اما استر که به شدت بر روی شاه سست عنصر تسلط یافته بود، با خائن جلوه دادن هامان و اینکه وی توطئه کشتن شاه را در سر دارد، هامان را بر دار می‌کنند.
توطئه استر و مردخای با کشتن هامان پایان نمی‌پذیرد و آنها حکم قتل هر 10 پسر هامان را نیز از پادشاه ایران می‌گیرند و در قدم بعدی 10 پسر هامان نیز کشته می‌شوند، اوج دشمنی یهودیان با ایرانیان پس از کشتن هامان و 10 پسرش آنجا بیشتر آشکار می‌شود که استر و مردخای با کشته شدن پسران هامان نیز راضی نشده و اجساد آن‌ها را در شهر بر دار می‌کنند تا میان ایرانیان رعب و وحشت ایجاد کرده و ناگفته سرنوشت دشمنان و مخالفان یهودیان را به نمایش بگذارند.

کشتار نیمی از جمعیت ایران
پس از کشتن هامان، یهودیان مهاجر ساکن در ایران که اینک در دربار نیز راه یافته بودند، به هجوم به شهرهای ایران، دست به قتل عام گسترده ایرانیان می‌زنند، در 127 استان ایران آن زمان، طی دو روز بیش از 77 هزار ایرانی و به روایتی دیگر 500 هزار نفر کشته می‌شوند.
در کتب مربوط به یهودیان از جمله کتاب استر، یهودیان به کشتار 80 هزار ایرانی اعتراف می‌کنند اما محققان مستقل این رقم را تا 500 هزار نفر ذکر کرده‌اند.
آنگونه که در فرهنگ یهود چاپ اورشلیم آمده است؛ بعدها، هامان صدراعظم خشایارشاه به دلایلی قصد آن می‌کند همه یهودیان در سراسر قلمرو شاهنشاهی ایران را نابود سازد، این حکم حکومتی، ملکه یهود و عموی او را که حالا از جایگاه خوبی در دربار ایران برخوردار شده اند به تکاپو می‌اندازد و سرانجام استر، موفق می‌شود حکم قتل عام یهودیان را از شاهنشاه پس گرفته و منجی این قوم شود.

یهودیان هر ساله جشنی به نام پوریم برپا می‌دارند(كه نام دیگر این جشن ایرانی‌كشی است) و اعلام می‌كنند كه در این مناسبت، استر از نسل‌كشی یهودیان جلوگیری شده است و با درست كردن یك نوع شیرینی به نام گوش هامان(هامان وزیر خشایارشاه بوده است) اقدام به خواندن كتاب استر(فصل آخر عهد عتیق) می‌كنند،(در گذشته این شیرینی با خون كودكان درست می‌شد) در حالی كه واقعیتی كه در كتاب استر نیز به آن اشاره شده چیز دیگری است و به دستور استر و عمویش مردخای 75 هزار ایرانی در آن روز كشته شدند.

بقعه‌ای در قلب شهر همدان که در دل مردم جایی ندارد

در این میان حجت‌الاسلام سجاد امیری، مدیر حوزه علمیه شهرستان تویسرکان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، گفت: در زمان خشایار‌شاه، یهود برای نفوذ در دستگاه شاه و افزایش قدرت و نفوذ خود در ایران، «استر» دختر زیبای یهود را به واسطه مردخای، رئیس وقت مذهب یهودیت در کشور، به دربار شاه فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه همسر خشایار‌شاه، به‌دلیل عدم تبعیت از فرمان شاه مبنی بر کشف حجاب و نمایش زیبایی‌های جسمی خود در ملأ‌عام، اعدام می‌شود، افزود: سپس با نقشه و ترفند قدرت یهود، «استر»، یکی از دختران زیبای یهودی به عنوان ملکه دربار ایران وارد کاخ خشایار شاه می‌شود.
‌امیری با بیان اینکه در آن زمان یهودیان در شرایط سختی بودند، ادامه داد: یهودیت در آن زمان با نفوذ در دستگاه خشایار‌شاه به واسطه استر به‌دنبال آزادی زندانیان هم‌کیش خود و افزایش قدرت خود در ایران بودند.
وی ابراز کرد: در آن زمان ایران دارای حکومتی بسیار قوی بود و یهود جایگاه و مکان خاصی در آن نداشت لذا به‌دنبال آن بود تا به واسطه ایرانیان برای خود صاحب جایگاه ویژه‌ای شود که با طراحی نقشه‌ای زیرکانه جهت از بین بردن یکی از وزرای نخبه و ضد یهود شاه، به هدف خود نیز دست یافت.
این استاد حوزه گفت: با حضور استر در دستگاه خشایار‌شاه و افزایش نفوذ و قدرت یهودیان در دولت ایران باعث شد تا با حکم استر و امضاء شاه معدوم، 500 هزار و به نقلی 50 هزار ایرانی در کشتاری جمعی قلع و قمع شده و این فاجعه به عنوان هولوکاست ایرانی در تاریخ یادگار بماند.

قتل‌عام ‌ایرانیان توسط یهود در 13 فروردین‌ماه
وی با اشاره به اینکه این قتل‌عام بزرگ ایرانیان توسط یهود در 13 فروردین‌ماه انجام گرفت، عنوان کرد: یهودیان از این روز که به پوریم معروف است به جشن، رقص، پای کوبی و خوردن شراب می‌پردازند.
‌امیری گفت: این مراسم جشن و پایکوبی در میان یهودیان اسرائیل بسیار کمرنگ شده است اما همچنان یهودیان انگلیس و آمریکا روز قتل‌عام بزرگ ایرانیان به جشن و خوردن شراب می‌پردازند.
‌امیری با بیان اینکه یهود همواره در تاریخ در حوزه نفوذ تجربه بسیار داشته است، گفت: شخص یهودی به نام پولس با ورود به مکتب مسیحیت آنقدر ماهرانه نقش بازی کرده و به تبلیغ این دین می‌پردازد که باعث می‌شود به جایگاهی دست یابد که مسیحیان او را بیشتر از حضرت مسیح قبول کنند و این مهم در قبول سخنان او مبنی بر شریعت زدایی از دین مسیحیت نقش بسیار مهمی داشته است.
مدیر حوزه علمیه تویسرکان با بیان اینکه یهود یکی از مخالفان سرسخت رسول اکرم(ص) بود، ابراز کرد: یهودیان قبل از تولد حضرت محمد(ص) نام او، ویژگی‌های ظاهری، اخلاقی و رفتاری او را در تورات دیده و خوانده بودند لذا با تمام وجود به دنبال نابودی او بودند.
‌امیری بیان کرد: در این میان یهود قبل از تولد حضرت رسول، نقشه قتل عبدالمطلب را کشیدند اما از آنجا که ایشان دارای قدرت نفوذ بالایی در قبیله بنی هاشم و مکه بود نقشه آنها عملی نشد، با شکست در اولین نقشه خود، به فکر کشتن عبدالله(ع) افتادند.
وی با بیان اینکه یهود نمی‌دانست قبل از آنکه نقشه کشتن عبدالله را بکشد خداوند نطفه پاک محمد(ص) را رحم مادرش بسته است، ابراز کرد: مرگ طبیعی عبدالله، در هاله‌ای از ابهام است و احتمال قتل ایشان توسط یهود دور از ذهن نیست که این وقایع در کتاب تبار انحراف نوشته مهدی طائب ذکر شده است.
این مقام مسئول بیان کرد: یهود با شکست در این نقشه خود نیز به فکر قتل آمنه مادر پیامبر(ص) افتادند اما این نقشه نیز بر آب شد چرا که رسول اکرم(ص) آن هنگام به دنیا آمده بود.
‌امیری با اشاره به اینکه یهود شب تولد رسول اکرم(ص) را می‌دانست، گفت: هنگام تولد حضرت محمد(ص) یکی از خاخامان یهود صدا برآورد که آیا فرزندی متولد شده است، در این میان یکی گفت، نوه عبدالمطلب و آن هنگام بود که یهود به فکر نابودی رسول اکرم(ص) افتاد.
وی اظهار کرد: در این بین، محمد(ص) به دستور عبدالمطلب برای شیر دادن به خارج از مکه فرستاده می‌شود و پس از آن نیز به عموی بزگوارشان، ابوطالب سپرده می‌شود.

بقعه‌ای در قلب شهر همدان که در دل مردم جایی ندارد
‌امیری با بیان اینکه یهود خوب می‌دانست پیامبر اکرم(ص) به پیامبری مبعوث خواهد شد و پس از خود جانشینی انتخاب خواهد کرد، ابراز کرد: نقشه‌های پلید یهود علیه پیامبر(ص) همچنان ادامه می‌یابد تا آنجا که صحیفه ملعونه 1 توسط 5 نفر از یهودیان برای جلوگیری از رسیدن خلافت و ولایت به حضرت علی(ع) نوشته می‌شود.
مدیر حوزه علمیه تویسرکان با بیان اینکه صحیفه ملعونه 1 قبل از جریان غدیر نوشته و امضا شده است، گفت: آنان در این پیمان شوم، متعهد می‌شوند که اگر پیامبر کشته شود هیچ گاه اجازه ندهند کسی از خاندان پیامبر اکرم(ص) در مقام جانشینی ایشان قرار گیرند.

امضا صحیفه ملعونه 2 در پی شکست یهود در صحیفه ملعونه 1
وی ابراز کرد: یهود با معرفی حضرت علی(ع) توسط پیامبر در جریان غدیر با شکست در صحیفه ملعونه 1 مواجه می‌شود، لذا صحیفه ملعونه 2 پس از جریان غدیر و قبل از شهادت حضرت رسول با جمعی 35 نفره در خانه ابوبکر با موضوع «علی(ع) نباید جانشین پیامبر(ص) شود» نوشته و امضا می‌شود.
‌امیری با بیان اینکه دست‌های پشت پرده‌ای که طراح صحیفه ملعونه 1 و 2 بودند یهود بود، گفت: ابوبکر و عمر قبل از مسلمان شدن در مجالس یهود حضور داشته و به نوعی دست پروده یهود بودند، آنان با عدم موفقیت در نقشه خود خود مبنی بر خانه نشینی پیامبر، برآن شدند تا آن نقشه را برای علی(ع) اجرایی کنند.
مدیر حوزه علمیه تویسرکان با بیان اینکه این دست‌های پشت صحنه در دوران حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز همچنان در کار بوده است، گفت: مهدی طائب در کتاب تبار انحراف ثابت می‌کند که شخص زیزکی همچون معاویه با یهودیان در ارتباط بوده است.
وی ابراز کرد: ثروت هنگفت معاویه در شام و عدم تطابق دخل و خرج حکومت او با ثروتش نشان از آن دارد که معاویه با یهودیان در ارتباط بوده به گونه‌ای که در قبال اجرای برنامه یهودیان پول و سکه بسیار دریافت می‌کرده است.
‌امیری با اشاره به اینکه یهود؛ عجیب در کار نفوذ قدرت دارد گفت: فراماسونر یا قدرت پنهان بر آن باور است که طوری حکومت کن که تو را نشناسند و طوری اعمال نفوذ کن که شناخته نشوی که یهود دقیقا بر همین اصل و مبنا حرکت می‌کند.
مدیر حوزه علمیه تویسرکان با اشاره به اینکه استراتژی و نحوه مبارزه یهود متناسب با زمان تغییر کرده است ابراز کرد: یهود می‌داند که اکنون زمان جنگ فیزیکی نیست چرا که شکست او در آن قطعی است، هر چند که تا به اکنون جنگی نبوده است که یهود در ان موفق میدان بوده باشد.
وی عنوان کرد: استراتژی جدید یهود برای مبارزه با مسلمانان، مبارزه با باور و اعتقادات دینی آنها است در این راستا، یهود با استفاده از رسانه، فضای مجازی و حقیقی در اقشار و حوزه‌های مختلف جامعه و دولت، اعم از روحانیت، تشکل‌های مذهبی، صنعت دفاعی و ... به دنبال تخریب اسلام و دین است.
‌امیری بیان کرد: یهود امکان مبارزه مستقیم ندارد لذا باور‌های مسلمانان را در تیررأس قرار داده است که در این بین با القاء شبهات دینی به دنبال از بین بردن اعتقادات مردم در حوزه‌های مختلف، نبوت، امامت و ... است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در چنین مقطع زمانی، روحانیت در رأس پاسخ به شبهات و مبارزه با استراتژی جدید یهود است، گفت: پس از روحانیت، مسئولین فرهنگی، نخبگان جامعه دانشگاهی نیز باید وارد کار شوند به عبارتی نخبگان حوزه و دانشگاه که در رأُس تعلیم و تربیت هستند وارد کار شوند و سلسه وار این شبهات تبیین شده و رفع شود.

‌یادمان‌های به جای مانده از قوم کلیمیان در همدان
احمد ترابی، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی استان همدان نیز با اشاره به توضیحاتی در مورد این بنا به ایکنا گفت: بقعه استر و مردخای یکی از آثار به جای مانده از قوم کلیمیان در همدان است، این بنای چهارگوش آجری با گنبدی بر فراز آن مربوط به قرن هفتم هجری و حکومت ایلخانی است که برپایه بناهای قدیمی بنا شده است.
وی افزود: ورودی این بقعه در کوتاه سنگی‌ای است که توسط کلون باز و بسته می‌شود و به جهت ارتفاع کم این در، باید خمیده وارد بقعه شد که بازدیدکنندگان را وادار به تواضع نسبت به دو شخص یهودی مدفون در آنجا می‌کند.
ترابی اضافه کرد: دو صندوق چوبی منبت کاری شده با نقوش زیبا و بدیع در داخل بنا است که بروی یکی از آنها عمل عنایت‌الله ابن حضرت قلی تویسرکان حکاکی شده است.

بقعه‌ای در قلب شهر همدان که در دل مردم جایی نداردمعاون میراث فرهنگی استان ادامه داد: این بنا در سال 1316 به شماره 291 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است، این بنا در قسمت زیرین دارای سردابی است که دو قبر در آن وجود دارد یکی از آنان مربوط هدسه معروف به استر،  و دیگری مرد خای عمو و پدر خوانده او است.
جمشید صالح، کارشناس روابط عمومی میراث فرهنگی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه به طور میانگین ماهانه 600 نفر از بقعه استر بازدید می‌کنند، گفت: آمار بازدیدکنندگان این بقعه نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نکرده است.
وی افزود: آمار بازدید کنندگان داخلی در فصل بهار و تابستان و گردشگران خارجی در فصل پاییز به ویژه ماه آبان و آذر ماه رونق می‌گیرد به گونه‌ای که ماهانه 400 ایرانی و بیش از 100 توریست خارجی از این بقعه بازدید می‌کنند.
صالح اضافه کرد: بیشترین بازدید‌کنندگان خارجی از این بقعه، گردشگران آلمان، فرانسه، ایتالیا، کره و ژاپن هستند.
کارشناس روابط عمومی میراث فرهنگی استان ابراز کرد: دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری مارکوپولو و اردو گشت، دو آژانس مسافرتی است که بیشترین توریست را برای بازدید از بقعه استر به ایران می‌فرستد.
وی با بیان اینکه 4 نفر به صورت مستقیم در مجموعه استر مشغول به فعالیت هستند گفت: مدیریت این مجموعه به عهده نجات رصد، معلم بازنشسته کلیمی است گفتنی است همه روزه دعای روزانه در این بقعه برگزار می‌شود.
کارشناس روابط عمومی میراث فرهنگی استان بیان کرد: یکی از شعار‌های ارزشی که بسیاری از یهودیان نیز خود برآن باورند و در بقعه استر نیز به صورت تابلویی بر دیوار این بنا نصب شده است شعار «همسایگان خود را دوست بدارید» است.
صالح با بیان اینکه جشن‌ یهودیان چه در ایران و چه در اسرائیل و یا هر نقطه از جهان که این مردمان باشند جشن پوریم است گفت: این جشن امسال همزمان با سال تحویل 98 است که یهودیان در این مراسم به جشن و دعا می‌پردازند.

انتهای پیام

captcha