مؤسسه «آوای زندگی پاک»؛ تنها کمپ دین‌محور در کشور
کد خبر: 3794914
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶

مؤسسه «آوای زندگی پاک»؛ تنها کمپ دین‌محور در کشور

گروه اجتماعی ــ مدیر مؤسسه ملی آوای زندگی پاک در چهارمحال و بختیاری با اشاره به روش‌های مختلف برای ترک اعتیاد، گفت: دین در پیشگیری و ترک اعتیاد نقش مهم و ارزشمندی دارد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین احسان رنجبر، مدیر مؤسسه ملی آوای زندگی پاک در چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: بنده متولد سال 57 هستم که از سال 72 وارد حوزه علمیه شده‌ام و اکنون در درس خارج فقه اصول حوزه علمیه قم تحصیل و مدرک کارشناسی ارشد تخصصی تبلیغ را نیز اخذ کرده‌ام.

‌رنجبر با اشاره به اینکه از سال 77 تبلیغ را در روستای شلیل استان چهارمحال وبختیاری آغاز کرده است در رابطه با فعالیت‌هایش، گفت: از سال 77 تبلیغ را به صورت عمومی آغاز کرده‌ام یعنی در محیط‌های ورزشی، عشایری، دانش‌آموزی، روستایی و شهری به تبلیغ دین اسلام پرداختم.

مدیر مؤسسه و مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد طلوع زندگی بهشتی با بیان اینکه سال 86 با مراجعه به یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد در روستایی در شهرستان فارسان، پاسخگوی سؤالات اعتقادی بیماران بودم، ادامه داد: همین جریان سبب ایجاد انگیزه برای بالا بردن اطلاعاتم در رابطه با اعتیاد و راه‌های درمان آن شد. لذا خواندن کتاب‌های مرتبط، شرکت در دوره‌های پیشگیری، مراجعه به کمپ‌های مختلف، ملاقات با بیماران و آشنا شدن از نزدیک با راه‌های درمان از جمله فعالیت‌هایی بود که در این راستا انجام دادم.

راه‌اندازی گروه تبلیغی «اکسیر»
مدیر مؤسسه ملی آوای زندگی پاک با اشاره به اینکه از سال 88 گروه تبلیغی «اکسیر» در حوزه علمیه قم راه‌‎اندازی شد، بیان کرد: اکسیر یک ماده‌ای است که اگر به فلزی بزنیم با فعل و انفعالاتی که انجام می‌دهد آن فلز را تبدیل به طلا می‌کند. لذا به همین منظور نام گروه را اکسیر گذاشتیم تا با استفاده از آموزه‌های دینی که همان اکسیر است از این بیماران اعتیاد طلا بسازیم و تا حد زیادی نیز به لطف خداوند در این امر موفق شدیم.

رنجبر با تأکید بر اینکه روش درمانی اکسیر بر روی بیماران نتیجه‌بخش بود، افزود: به واسطه دوره‌ها و نشست‌های آموزشی، اردوهای تفریحی و مذهبی مانند راهیان نور، پیاده‌روی اربعین، معرفی کتاب‌ها و بیان زندگی‌نامه‌های شهدا و ... تأثیرات فراوانی همچون خواندن نماز شب توسط بیماران را شاهد بودیم.

اولین گام برای پیشگیری و درمان اعتیاد
وی با بیان اینکه طی تحقیقات مختلف از نقاط قوت و ضعف کمپ‌ها مطلع شدم و در نهایت از نقاط مثبت همراه با آموزه‌های دینی در کمپ فارسان استفاده کردم، تصریح کرد: بیشتر مردم و مسئولان اعتقاد دارند که اگر مشکل شغل و ازدواج جوانان حل شود درصد معتادان کم می‌شود درصورتی که اینگونه نیست. زیراکه حدود 60 الی 65 درصد از معتادان کسانی هستند که هم شاغل و هم دارای خانواده هستند. پس داشتن این دو امتیاز مثبت گام‌های دوم و سوم است و اولین گام برای پیشگیری و درمان اعتیاد آموزش است.

این کارشناس مذهبی افزود: از آنجایی که این افراد کسانی هستند که از  نظر شخصیتی متزلزل شده‌اند و احساس پوچی می‌کنند. به شدت از نظر اعتقادی ضعیف هستند و با داشتن دوستی ناباب در این مسیر قرار می‌گیرند و با یک بار مصرف از خود ناامید می‌شوند و تصور می‌کنند که دیگر آب از سرشان گذشته است لذا به‌دنبال این مصرف برای تهیه موادشان دست به هر کاری نیز می‌زنند.

روش درمانی اکسیر
این مبلغ دینی با بیان اینکه با شناختی که طی تحقیقات گسترده از معتادان پیدا کردم دریافتم که کار کردن بر روی فکر این افراد مهمترین و بهترین راه اثر بخشی است و همان کار اکسیر را با فلز می‌کند. لذا از شهدایی مانند شهید «شاهرخ ضرغام» کمک گرفتم و هیئتی را با همین نام در فارسان تأسیس کردم. این شهید فردی لات بوده که توبه می‌کند و در نهایت در عملیاتی در شهر آبادان به شهادت می‌رسد و حتی پیکرش هم برنمی‌گردد. در این هیئت از زندگی شهدایی از این قبیل برای این بیماران سخن می‌گفتم که با شنیدن این روایت‌گری‌ها، بسیاری از بیماران تحت تآثیر قرار گرفتند و توبه کردند.

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: در این روش درمانی با استفاده از هیئت‌های مذهبی، کلیپ‌های آموزشی، آموزش عمومی و ملاقات چهره به چهره با بیماران توانستیم درصد پاکی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: سرکشی‌ها از بیماران و خانواده‎‌‌هایشان و فیلم‌های آموزشی انتخاب شده و اصولی در پیش‌برد این هدف اثر بسزایی داشت. به‌طور مثال فیلم‌های «پهلوانان نمی‌میرند»، «مستند شهدا»، «قصه‌های تبیان» و «مختارنامه» را که پایه دینی و مذهبی داشتند همراه با سرودهای ارزشی و یا حتی راز بقا برایشان پخش می‌کردیم. حتی به افرادی که خانواده و همسرشان آنها را ترک کرده بودند قول می‌دادیم که در صورت پاکی و حفظ ارتباطشان با کمپ تا چند ماه بعد از پاکی قدمی خیر برایشان برمی‌داریم و سبب آشتی و ازدواج مجدد آن‌ها می‌شویم. که این کار را با همه خطرات و دردسرهایش نیز انجام دادیم.

شهدا معجزه می‌کنند
وی ادامه داد: بین این بیمارانی وجود داشتند که از نظر اعتقادی بسیار ضعیف شده بودند، این اشخاص با شرکت در اردوهای راهیان نو، پیاده‌روی اربعین و دوره‌های اعتقادی کاملاً متحول شدند.

مدیر مؤسسه و مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد طلوع زندگی بهشتی با بیان اینکه بعد از مشاهده نتایج مثبت در این کمپ تبلیغ را در کمپ‌های قم، تهران، اراک، اصفهان و بخش‌های دیگر استان چهارمحال و بختیاری نیز آغاز کردیم، گفت: در شهرهای مختلف دوره‌های آموزشی تبلیغ را برگزار کردیم و گروه‌های تبلیغی بسیاری تربیت شدند که به کمپ‌های مختلف کشور مراجعه می‌کنند و بخش‌هایی از فعالیت‌های ما را در این مراکز نیز پیاده می‌کنند اما هنوز این کمپ‌ها مانند کمپ استان چهارمحال و بختیاری کاملاً دینی نشده‌اند.

شهدا معجزه می‌کنند/ ترک اعتیاد با تقویت باورهای دینی

پیشگری و درمان اعتیاد رسالت مبلغان دینی
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این تبلیغ‌ها سبب شد تا با کمپ‌ها، بیماران و درمان‌های مختلفی که در سراسر کشور وجود داشت از نزدیک آشنا شوم و با مدیران درمانی این کمپ‌ها صحبت کنم. نتیجه این تحقیقات و صحبت‌ها نوشتن کتاب «پیام آوران نجات» بود که این کتاب رسالت مبلغان دینی در حوزه را پیشگری و درمان اعتیاد معرفی می‌کند.

شهدا معجزه می‌کنند/ ترک اعتیاد با تقویت باورهای دینی

تأسیس مؤسسه «آوای زندگی پاک»
وی با تأکید بر اینکه «موسسه آوای زندگی پاک» برای اولین بار در استان چهارمحال و بختیاری تأسیس شد، بیان کرد: این موسسه را برای اولین بار در استان تأسیس کردیم و با فعالیت‌های که انجام دادیم مؤسسه آوای زندگی پاک به یک مرکز ملی تبدیل شد و در حال حاظر تنها کمپ دین محور در سطح کشور است. در این مؤسسه ملی کارگاه‌های آموزشی بسیاری از جمله کارگاه پیشگیری به صورت عمومی، کارگاه‌هایی برای خانواده و همسران بیماران، جلساتی برای دانش‌آموزان در مدارس، و سخنرانی‌هایی در هیئت مذهبی و مساجد برگزار کردیم.

شهدا معجزه می‌کنند/ ترک اعتیاد با تقویت باورهای دینی

‌رنجبر شرکت در برنامه‌های زنده تلوزیونی ازجمله برنامه فرمول یک، سفیران هدایت، برنامه زنده مصیره، برنامه زنده شبکه جهانی ولایت و مستند برگزید جشنواره عمار با نام «اخراجی‌های 4» را از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه دانست و اظهار کرد: در مؤسسه آوای زندگی پاک، گروهی را با حضور طلبه‌هایی که در درس خارج حوزه تحصیل کرده‌اند و یا مدرک کارشناسی ارشد دانشگاهی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و علوم تربیتی را داشتند، تشکیل دادیم. این گروه یک روش درمان را تحت عنوان برترین روش درمانی برای ترک اعتیاد انتخاب کردند و کمپ «طلوع زندگی بهشتی» را به عنوان کمپ پایه در شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری ایجاد کردیم و در حال حاضر دو سال و نیم است که در این مرکز فعالیت می‌کنیم. این کارشناسان در زندان‌ها و کمپ‌های دیگر نیز حاضر می‌شوند و مانع بسیاری از طلاق‌ها و خودکشی‌ها شدند.

وی ادامه داد: طبق آماری که تا‌کنون مسئولان کشوری از جمله رئیس سازمان بهزیستی کشور و معاون درمان سازمان بهزیستی اعلام کرده است این کمپ دین‌محور سه برابر کمپ‌های کشور بازدهی داشته است. تمام کمپ‌های کشور 3 الی 5 درصد بهبودی در طول سال را دارند یعنی در این مراکز از هر 100 نفر 4 یا 5 نفر بهبود پیدا می‌کند. اما کمپ ما  در این دو سال 15 درصد بالای یک سال پاکی را دارد.

کمپ طلوع زندگی بهشتی؛ الگویی برای کل کشور
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه زمانی که روحانیان می‌توانند در این راه موثر باشند چرا کاری نمی‌کنند؟ گفت: برای رسیدن به این روش ترک اعتیاد همایش‌های بسیاری با محوریت «نقش دین در پیشگیری و ترک اعتیاد» در قم برگزار شد. ثابت کردیم که دین در پیشگیری و ترک این بیماری نیز نقش مهم و ارزشمندی دارد. در ابتدای کار بسیاری از افراد ما را مورد تمسخر قرار می‌دادند و اظهار می‌کردند که دین به اعتیاد چه‌کار دارد؟ و از این فعالیت تعجب می‌کردند اما فعالیت ما حرکتی جریان ساز و الگویی برای دیگر کمپ‌های کشور شد.

راز موفقیت مؤسسه آوای زندگی پاک
مدیر این مؤسسه برگزاری جلسات متعدد با خانواده‌های بیماران و حمایت پس از درمان را راز موفقیت این مرکز دانست و ادامه داد: داشتن شغل و درآمدزایی پس از درمان یکی از راه‌هایی است که به بهبود کامل بیماران کمک می‌کند و مانع لغزش این افراد می‌شود. لذا در این مؤسسه برای بیماران اشتغال‌زایی کرده‌ایم و کارگاه‌ تولید و کاشت قارچ، از جمله شغل‌هایی است که برای آنها ایجاد کرده‌ایم و در صدد هستیم تا کارگاه تولیدی خیاطی برای خانواده‌ها و همسران بیماران، گلخانه و کاشت سبزی را نیز راه‌اندازی کنیم که برای انجام این کار نیازمند کمک خیران هستیم.

ترک اعتیاد با تقویت باورهای دینی

وی بیان کرد: حتی این بیماران دستگاه‌هایی را مانند فرغون دوغاب‌ریز برای مصارف ساختمان سازی را اختراع کردند. همچنین با توجه به اینکه این استان ظرفیت بالایی از گیاهان دارویی دارد اما متأسفانه در زمینه تولید عرقیات ضعیف است و کمتر اقدامی در این موضوع صورت می‌گیرد اما در این مرکز دستگاهی را تهیه کرده‌ایم تا بیماران به کوه بروند، گیاهان دارویی را تهیه کنند و عرق گیاهان را بگیرند و به فروش برسانند.

ترک اعتیاد با تقویت باورهای دینی

مشکل اصلی لغزش بیماران بعد از بهبودی
‌رنجبر افزود: بیماران ما بعد از ترخیص به‌دنبال اشتغال و درآمدزایی هستند و از آنجایی که چهارمحال و بختیاری رتبه بالایی در بیکاری دارد لذا این افراد مجبور هستند برای کار به دیگر شهرها سفر کنند که دور شدن از خانواده و کمپ سبب لغزش این افراد می‌شود که بعد از چند ماه پاکی مجدداً آلوده می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم در شهر محل زندگی این افراد برایشان اشتغال‌زایی کنیم که در کنار خانواده بتوانند درآمدافزایی داشته باشند قطعاً خطر آلوده شدنشان به صفر می‌رسد. برای تحقق این هدف به کمک مالی و فکری خیران نیاز داریم. در کمپ ترک اعتیاد فارسان هم فضای مناسب و هم حمایت مسئولان را برای برگزاری دوره‌های آموزشی و اشتغال‌زایی داریم و تنها به کمک فکری و مالی خیران نیازمند هستیم تا درصد پاکی را افزایش دهیم.

ترک اعتیاد با تقویت باورهای دینی

خیران به معتادان کمتر کمک می‌کنند
مدیر مؤسسه آوای زندگی پاک با اشاره به اینکه متأسفانه یک نگرش منفی در ذهن بیشتر مردم و خیران نسبت به معتادان وجود دارد، گفت: همین نگرش منفی مانع از کمک‌رسانی به این بیماران می‌شود، در حالی که کمک کردن به معتادان نیز مصداق قرآنی دارد و آیه 32 سوره مبارکه ماعده در این باره می‌فرماید: «‌مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا»، همچنین امام راحل نیز می‌فرماید: « نجات یک معتاد نجات فرد نیست بلکه نجات جامعه است» لذا این بیماران نیز مستحق دریافت کمک‌های خیران هستند.

وی بیان کرد: همه وسایل موجود در کمپ از اقلام وقفی هستند و هزینه درمانی که از بیماران گرفته می‌شود نیز صرف خودشان می‌شود و چیزی باقی نمی‌ماند اما ما به صورت جهادی در این عرصه هستیم و چه مسئولان به ما کمک و یاری کنند و چه نکنند دست از کارمان بر نمی‌داریم.

ترک اعتیاد با تقویت باورهای دینی

وی در پایان تصریح کرد: در این مدت 600 معتاد در مرکز طلوع زندگی بهشتی پذیرش شدند که 15 درصد این تعداد بالای یک سال پاکی را دارند و همچنان با مرکز در ارتباط هستند که از شغلشان، محل زندگی و نحوه زندگی‌شان اطلاع داریم. قصد داریم تابستان آینده همایشی با حضور مسئولان کشوری برگزار کنیم تا نتیجه این سه سال کار ما را مشاهده کنند.

رنجبر اظهار کرد: با وجود امکانات کم، نبود بودجه برای کارهای فرهنگی و مشکلاتی از این قبیل بازهم از پا ننشستیم. اساتیدی از قم و تهران برای بیماران دعوت کردیم که خود هزینه‌های هنگفتی دارد اما نتیجه کار برای ما مهمتر است و آن هم داشتن جامعه پاک و سالم است که از مقدمات رسیدن به یک جامعه قرآنی و اسلامی است.

یادآور‌ می‌شود، علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این مرکز می‌توانند به سایت این مرکز به نشانیwww.eksids.com  مراجعه کنند.

گزارش از زینب رحیمی

انتهای پیام  

captcha