پایان‌نامه «اقامه نماز و هنر رضایت از زندگی در اندیشه آیت‌الله مشکینی» دفاع شد
کد خبر: 3795059
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲

پایان‌نامه «اقامه نماز و هنر رضایت از زندگی در اندیشه آیت‌الله مشکینی» دفاع شد

کانون خبرنگاران نبأ ــ جلسه دفاع از پایان‌نامه و رساله علمی دکتری حجت‌الاسلام ابوالفضل غزالی از طلاب سطح چهار حوزه علمیه قم با عنوان «اقامه نماز و هنر رضایت از زندگی در اندیشه و سیره آیت‌الله علی‌اکبر فیض مشکینی(ره)»، 12 اسفندماه در قم برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام ابوالفضل غزالی در این جلسه طی سخنانی گفت: از نگاه آیت‌الله علی‌اکبر فیض مشکینی، خداوند در قرآن کریم صراحتاً به جوانان نمازگزار خاطر‌نشان می‌کند که در موانع و پیچ و خم زندگی از نماز یاری بطلبند و همین نماز حتی در قلب سیاه‌چال‌های جباران عباسی، تنها مونس و همدم حضرت امام جعفر صادق(ع) بوده است.
وی با اشاره به اینکه نیاز انسان به پرستش یک نیاز فطری است، بیان کرد: باید توجه داشت با نمازی که صرفاً نام نماز بر آن نهاده شود و از سر رفع تکلیف خوانده شود، نمی‌توان سلوک داشت.
این مبلغ حوزوی ادامه داد: نماز بهترین وسیله و کامل‌ترین عمل عبادی است که تمامی نیاز انسان به پرستش خداوند لاشریک را پاسخ داده و فرد را به آرامش واقعی می‌رساند. به‌وسیله نماز لحظاتی تمرکز می‌کنیم و با فیضی که می‌توانیم از عالم ملکوت دریافت کنیم، خود را بازسازی کرده و برای فعالیت دوباره آماده می‌شویم.
غزالی با بیان اینکه نماز راه جلوگیری از غره شدن و افتادن در دام هلاکت غرور و سرمستی است، گفت: نماز، پنج نوبت در روز کشتی نجات انسان شده و با ابزارهایی که در خود نهفته دارد، فروتنی و خشوع را در انسان پیاده کرده و او را متوجه اصل و ریشه خود می‌کند تا او در مقابل پروردگار و مخلوقاتش سرکشی نکند.
وی اظهار کرد: آیت‌الله مشکینی معتقد بودند که آداب باطنی نماز، حقیقت و روح نماز است و رعایت آداب ظاهری افعال و اقوال نماز، به تحقق آداب باطنی کمک می‌کند. مراد از اخلاص در نماز، قصد عنوان نماز همچون نماز ظهر یا عصر می‌خوانم، نیست بلکه در خصوص قصد قربت و نزدیکی به خدا در قلب و جان است که با یقین همراه باشد، نه فقط تنها گذراندن بر زبان یا فکر.
این کارشناس مذهبی افزود: به تعبیر آیت‌الله علی‌اکبر مشکینی چون نیت نماز دارای درجاتی است و صحت نماز نيز مراتبی دارد؛ نیت روح عمل است و عمل با آن زنده می‌شود و می‌میرد، لذا عبادت، با قصد قربت، صحیح می‌شود و بدون آن باطل است.
وی گفت: جوان دانشجوی نمازگزار اول باید اهمیت، جایگاه و پایگاه ویژه نماز را در دین بشناسد، تا نماز برای او و امثال او مهم‌ترین بخش زندگی شمرده شود. دوم اهمیت حضور قلب در نماز و آثار و برکات آن را بداند تا برای تحصیل آن همت عالی داشته و در این مسیر، تلاشی مستمر و مداوم به کار بندد و هیچ‌گاه گرفتار نا امیدی نشود. سوم عوامل مؤثر برای تحصیل حضور قلب و موانع آن را بشناسد و برای ایجاد عوامل و برطرف کردن موانع، با برنامه‌ای حساب شده عمل کند.
حجت‌الاسلام غزالی بیان کرد: جوان دانشجوی نمازگزار برای درک فیض نماز حقیقی، باید کمر همت ببندد و علاقه‌های خود را کنترل کند و برای هدفی بسیار بزرگ‌تر و عالی‌تر که همان بندگی خالص است، از دنیای پست و فانی بگذرد. از نگاه آیت‌الله مشکینی جوان دانشجوی نمازگزار، برای رسیدن به حقیقت نماز، که حضور قلب است، از بدی‌ها و زشتی‌ها دور می‌شود و چه دستاوردی از این بالاتر.
یادآور می‌شود، در پایان پس از دفاع و تأیید هیئت داوران، دانشنامه و مدرک علمی سطح چهار مقطع دکتری به حجت‌الاسلام ابوالفضل غزالی اعطا شد.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha