حفظ آرمان شهدا علاوه بر زبان ابوذر به منطق سلمان نیاز دارد
کد خبر: 3795062
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
کاویانی‌راد:

حفظ آرمان شهدا علاوه بر زبان ابوذر به منطق سلمان نیاز دارد

گروه جهاد و حماسه ــ معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: اشاعه فرهنگ شهادت و چهره برداشتن از دشمنان علاوه بر اینکه به زبان ابوذر نیاز دارد، منطق سلمان هم لازم است، زیرا مبارزه با تزویر سخت‌تر از مبارزه با زر و زور است.

برای حفظ آرمان شهدا علاوه بر زبان ابوذر نیاز به منطق سلمان است

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدحسن کاویانی‌راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، به مناسبت 22 اسفند‌ماه، روز بزرگداشت شهدا، امروز، 13 اسفندماه، برگزار شد. در ابتدای این جلسه کاویانی‌راد اظهار کرد: بنیاد شهید به فرمان امام(ره) تشکیل شد، اما این اتفاق پیام ویژه‌ای دارد که نباید از آن غافل شویم، امام(ره) با راه‌اندازی این بنیاد می‌خواست فرهنگ شهادت را در کشور زنده نگاه دارد، زیرا بدون داشتن چنین فرهنگی دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی غیرممکن است.

وی افزود: در شرایط فعلی نیاز به فرهنگ شهادت و ایثار بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، چون دشمن جنگی دیگر را آغاز کرده، اما این بار این جنگ اقتصادی است. پس نیاز است که با فرهنگ ایثار و شهادت بار دیگر پشت دشمن به خاک مالیده شود. بسیار متعجبم وقتی می‌بینیم که بنیاد شهید و امور ایثارگران در دستگاه‌های فرهنگی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بیشتر به این بنیاد نگاه خدماتی و رفاهی می‌شود. این نقصان در شرایطی است که جانفشانی و ایثار رزمندگان با تکیه بر ایمان و باورهایشان بود که ریشه در فرهنگ داشت.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید امور ایثارگران با بیان اینکه این مرکز فقط متولی حفظ فرهنگ شهادت در کشور نیست، گفت: باید با این تفکر مقابله کرد که فقط بنیاد شهید موظف است پاسدار فرهنگ و خون شهدا باشد، بلکه دیگر نهادها و مردم نیز نباید این فرهنگ را فراموش کنند و همیشه به خاطر داشته باشند امنیتی که امروز وجود دارد به واسطه جانفشانی شهدا به دست آمده است.

وی تأکید کرد: در سال جاری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را پشت سر گذاشتیم. همه نهادها به این مناسبت‌های ویژه‌ تأکید داشتند، زیرا دشمنان انقلاب درباره این سالگرد تبلیغات وسیعی را انجام داده بودند، اما حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن نشان داد که ملت ایران همچنان انقلاب خود را دوست دارند. در همین راستا بنیاد شهید نیز به مناسبت چهل سالگی انقلاب اقدامات مختلفی را انجام داده است.

وی اظهار کرد: در کنار مراسم‌ ویژه چهل سالگی انقلاب، اقداماتی از 22 بهمن تا 22 اسفندماه انجام شده که بخشی از آن‌ها را بیان می‌کنم. برگزاری ششمین کنگره ملی روز بزرگداشت شهدا در 22 بهمن‌ماه اقدامی است که در آن از شهدای عرصه امنیت تجلیل خواهد شد.

کاویانی‌راد تأکید کرد: دستیابی به امنیت بدون هزینه نیست. در این باره انقلاب اسلامی هزینه‌های زیادی داده است که نمود بارز آن را می‌توان در شهدای ترور، شهدای امنیت، شهدای دفاع مقدس و ... توصیف کرد. برای همین باید بدانیم که اگر به دنبال پاسداری از خون شهدا هستیم، باید در حفظ آرمان‌های آن‌ها نیز بکوشیم. برخی شهدا حتی نامشان به دلایل امنیتی مطرح نمی‌شود، اما یاد آن‌ها همیشه در قلب و روح ایرانیان باقی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: اخیراً ملت ایران شهادت 27  پاسدار مرزهای ایران اسلامی را تجربه کرده است. این مسئله نکته‌ای را به ما  یادآور می‌شود و آن هم اینکه تا وقتی که فرهنگ شهادت و ایثار در کشور وجود دارد، در معرض گزند دشمنان نخواهیم بود. شهدای امر به معروف و نهی از منکر بخش دیگری از همایش امسال را تشکیل می‌دهد. این شهدا بسیار مظلوم‌اند، زیرا برای اصلاح امور جامعه جانشان را تقدیم کرده‌اند. پس باید کاری کنیم که فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر همیشه در یادها باقی بماند. شهدای نیروی انتظامی، سازمان اطلاعات و سایر نهادهای امنیتی دیگر بخشی است که به آن توجه خواهیم داشت.

وی درباره جشن شمیم کوثر نیز گفت: بخش دوم فعالیت‌های ما به برگزاری جشنی چون شمیم کوثر اختصاص پیدا می‌کند. در این جشن از هفت هزار جانباز زن و هشت هزار شهید زن تجلیل به‌ عمل آمد. مراسم برافراشتن و تعویض پرچم مزار شهدا از دیگر برنامه‌هایی است که با حضور خانواده شهدا برگزار می‌شود.

وی جشنواره جایزه ملی ایثار را دیگر اقدام بنیاد شهید ذکر کرد و گفت: در چهار سال گذشته تلاش کردیم که افراد خبره را در میان خانواد‌های شهدا شناسایی و با تجلیل از آن‌ها انگیزه ایجاد کنیم. در این راستا از 71 نخبه تجلیل خواهد شد.

کاویانی‌راد درباره جشنواره رسم سرخ نیز اظهار کرد: این برنامه اولین بار است که برگزار می‌شود و هدف از آن هم ترویج فرهنگ شهادت با زبانی متفاوت است. پس 300 اثر در حوزه اینفوگرافی ارسال شد که به زودی نفرات برگزیده آن معرفی خواهند شد. برگزاری سی‌امین دوره مسابقات قرآن کشوری هفته گذشته با حضور 700 نفر در قم برگزار شد. این اقدام نیز در راستای ترویج فرهنگ شهادت بود. برگزاری مسابقات ورزشی ویژه جانبازان نخاعی نیز از دیگر اقدامات بنیاد شهید بوده است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید امور ایثارگران با بیان اینکه از تمبر جدید شهدا رونمایی می‌شود، گفت: در زمان برگزاری کنگره‌ای در 22 اسفندماه از جدیدترین تمبری که با موضوع شهدا تهیه شده رونمایی می‌شود. همچنین از 50 عنوان کتاب با محوریت شهدا رونمایی به‌ عمل خواهد آمد.

وی اضافه کرد: رونمایی از سامانه مدیریت اسناد ایثارگران، تهیه و اجرای طرح‌های تبلیغاتی، همایش ویژه تجلیل از خادمان قرآن، ادای احترام به خانواده شهدا از دیگر اقدامات بنیاد شهید است. طرح سپاس از دیگر برنامه‌های بنیاد شهید است که در آن از 40 هزار خانواده شهدا دیدار خواهیم کرد. همچنین در صحن مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت از خانواده 4 شهید تجلیل می‌کنند. جشن کوثر دیگر اقدامی است که سعی دارد به همت خواهران بسیجی مروج فرهنگ شهادت باشد. همچنین، تجلیل از دستگاه‌های برتر که بیشترین تلاش را برای احیای فرهنگ شهادت داشتند و تجلیل از مروجان فرهنگ شهادت اقدام بعدی بنیاد شهید است.

وی متذکر شد: اعزام دو هزار و 500 نفر از پیام‌آوران فرهنگ شهادت که بنیاد شهید آن را برگزار می‌کند اقدام دیگری است که  فرهنگ ایثار را یادآوری می‌کند. همچنین سخنرانی مسئولان بنیاد شهید در خطبه‌های پیش از نماز جمعه در این ایام فعالیتی دیگر از بنیاد شهید است که باید آن را قدمی در راستای حفظ فرهنگ ایثار و شهادت دانست.

کاویانی‌راد در انتهای این مراسم در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه حفظ فرهنگ شهادت در گرو عملی شدن آرمان‌های شهدا در جامعه است و این خواسته با زندگی برخی از مدیران دولتی همخوانی ندارد، گفت: برای اصلاح امور علاوه بر زبان ابوذر، منطق سلمان هم نیاز است، چون با زور و زر می‌توان مبارزه کرد، اما مبارزه با تزویر بسیار سخت است. با وجود این بنیاد شهید هیچ گاه از فعالیت‌های روشنگرانه خود غافل نبوده و نخواهد بود.  

انتهای پیام

captcha