بازتاب خبر درگذشت خطیب سابق تهران در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3795193
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸

بازتاب خبر درگذشت خطیب سابق تهران در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها در بین خبرهای معدود امروز 13 اسفندماه از درگذشت خطیب دهه‌های گذشته تهران و از پایه‌گذاران کمیته‌های انقلاب اسلامی خبر دادند.

بازتاب خبر درگذشت خطیب سابق تهران در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ رسانه‌ها امروز 13 اسفندماه اغلب با انتشار یک خبر سعی در به روزرسانی صفحات معارفی خود داشته‌اند. بر همین اساس، خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با تولیت آستان قدس رضوی که در آن بر بحث پرداخت مالیات توسط این آستان از سه سال پیش، تأکید شده را منتشر کرده است.
تسنیم گفت‌وگویی با یکی از قاریان ممتاز کشور با موضوع مهم‌ترین فرصت‌ها و چالش‌های قرآنی دهه پنجم انقلاب اسلامی انجام داده است و ایسنا نیز بحث صله رحم را سوژه یکی از گفت‌وگوهای خود قرار داده است.
ایرنا نشست هم‌اندیشی اعضای قرارگاه‌های استانی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبری در این نشست را منعکس کرده و باشگاه خبرنگاران جوان نیز از درگذشت خطیب دهه‌های گذشته تهران و از پایه‌گذاران کمیته‌های انقلاب اسلامی خبر داده است.
خبرگزاری کتاب ایران نیز از درگذشت چهره ماندگار فقه و حقوق اسلامی خبر داده و دو خبرگزاری مهر و میزان نیز تا زمان تهیه این گزارش هیچ خبری بر روی خروجی صفحات معارفی خود قرار نداده‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی پنج مطلب خبری را منتشر کرده که یکی از آنها بارگذاری تلاوت ترتیل آیات ۲۴ تا ۳۰ سوره مبارکه «فجر» و آیات ۱ تا ۲۰ سوره مبارکه «بلد» واقع در صفحه ۵۹۴ قرآن کریم با صدای «شهریار پرهیزکار» است.
فارس همچنین گفت‌وگوی حجت‌الاسلام «سیدابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی با بخش گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که روز گذشته صورت گرفته است را بازنشر داده است. بخشی از صحبت‌های تولیت آستان قدس رضوی در آن گفت‌وگو در مورد مباحث مالیاتی آستان قدس بود. وی در این زمینه گفته است؛ «تا قبل از حضورم در آستان امام رضا(ع)، این آستان از پرداخت مالیات معاف بود اما در ۳ سال اخیر به امر رهبر معظم انقلاب مالیات‌های جمعی، خرجی و ارزش افزوده را پرداخت می‌کنیم».
این خبرگزاری همچنین از برگزاری نشست «آینده وحدت در جهان اسلام» در روز 14 اسفندماه خبر داده است. این نشست با حضور کارشناسان حوزه فرق و ادیان در ساختمان خبرگزاری تقریب واقع در خیابان مفتح، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان موسوی، روبروی موزه هنرهای اسلامی، پلاک ۱۷۴ و ۱۷۶ برگزار خواهد شد. نقش جریان‌های افراطی در آینده وحدت جهان اسلام، عوامل سیاسی و اجتماعی رشد و گسترش جریان‌های افراطی در جهان تشیع، رویکردها و اهداف جریان‌های انحرافی در مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران، آینده پژوهی وحدت در جهان اسلام، راهبردهای مقابله با جریان‌های وحدت شکن و… از محورهای این نشست است.
فارس در ادامه خبرهای امروز خود از برگزاری نشست مدیران عامل اتحادیه موسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت استانها خبر داده است. در این خبر آمده است: «اولین گردهمایی مدیران عامل اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها، سه‌شنبه 14 اسفندماه در تهران برگزار می‌شود. ارائه گزارش اقدامات انجام شده توسط هیئت رئیسه اتحادیه قرآنی مدغم، تدوین برنامه‌های پیشنهادی سال ۹۸، بررسی روند پیگیری مطالبات اتحادیه از مسئولان و مراجع قانونی و اصلاح اساسنامه اتحادیه واحد کشوری بر اساس مصوبه اولین مجمع عمومی اتحادیه در استان قم از جمله مواردی است که در دستور کار این نشست قرار دارد».
از دیگر خبرهای این خبرگزاری می‌توان به انتشار خبر درگذشت حجت‌الاسلام «سیدمرتضی صالحی خوانساری» منبری مطرح و از کمیل‌خوانان کشور اشاره کرد. راه‌اندازی کمیته انقلاب اسلامی ایران همراه با مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی، فرماندهی کمیته تهران، نماینده امام(ره) و مسئول عقیدتی سیاسی شهربانی کشور، مسئول جذب، گزینش و استخدام روحانیون سراسر کشور در نیروی انتظامی و یک دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، از مسئولیت‌های او در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم امروز 13 اسفندماه در صفحه دین، قرآن و اندیشه و تا زمان تهیه این گزارش به انتشار دو مطلب خبری پرداخته است. گفت‌وگو با «سیداحمد مقیمی» قاری ممتاز و مدرس قرآن‌کریم، در مورد مهم‌ترین فرصت‌ها و چالش‌های قرآنی دهه پنجم انقلاب اسلامی یکی از ماطلب منتشر شده در این خبرگزاری است.
مقیمی در بخشی از صحبت‌های خود در این گفت‌وگو گفته است: «فعالیت‌های قرآنی در 40 سالی که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد به هیچ وجه با پیش از انقلاب، قابل قیاس نیست. فعالیت‌های قرآنی در پیش از انقلاب، به جلسات خانگی اندک و محافل مختصری محدود بود و به هیچ وجه، از اعتبار و وجاهتی که امروز در جریانات قرآنی مشاهده می‌شود، وجود نداشت. بی‌شک پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فعالیت‌های قرآنی را متبلور کرد. امروز فعالیت‌های قرآنی کشور به‌عنوان یک مطالبه عمومی در جامعه مطرح شده است، گرچه اگر بخواهیم به‌صورت کارشناسی به موضوع بنگریم، بالاخره یک سری ضعف‌هایی هم وجود دارد امّا مجموع برآیند فعالیت‌های قرآنی مثبت بوده و می‌توان گفت، 80 درصد رشد داشته‌ است».
پیام آیت‌الله‌العظمی «ناصر مکارم شیرازی» به همایش «نقد مبانی سلفی‌گری» دیگر مطلب منتشر شده در خبرگزاری تسنیم است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «شک نیست که سلفی‌گری و وهابیت نه تنها بلای بزرگی برای جهان اسلام است، زیرا چهره اسلام را بسیار بدنما کرده‌اند، بلکه بلای بزرگی برای دنیای بشریت است و غیر مسلمین هم از آثار شوم اینان بی‌بهره نمانده‌اند. آنان که تفاوت این گروه منحرف را با اکثریت قاطع مسلمین نمی‌دانند، گمان می‌کنند آنچه را که می‌گویند آموزه‌های اسلام است و از آن وحشت می‌کنند. محصول این مکتب - اگر نام آن را مکتب بگذاریم - همان گروه تکفیری و فرزندخوانده آن‌ها داعش و امثال داعش است. البته از نظر نظامی گرفتار شکست شده‌اند و نفس‌های آخر خود را می‌کشند و پایان عمرشان نزدیک شده، هرچند به وسیله دلارهای نفتی عربستان سعی می‌شود از مرگ حتمی رهایی یابند».
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران تا زمان تهیه این گزارش با انتشار یک مطلب خبری صفحه دین و اندیشه را به روزرسانی کرده است. تنها مطلب مخابره شده این خبرگزاری به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمدحسین حق‌جو» کارشناس اخلاق و ماشوره خانواده اختصاص یافته است.
این کارشناس اخلاق در بخشی از گفت‌وگوی خود با بیان این مطلب که صله رحم حتی با اقل امکانات و روش‌های مختلف باید صورت گیرد، گفته است: «اصل صله رحم بر تجملات و فکر اینکه چند نوع غذا و میوه باشد نیست بلکه صله رحم برای رفع نیازهای عاطفی افراد است. در معارف دینی بر بحث صله رحم تاکید بسیار زیادی شده است. در فرهنگ ایرانی ما نیز بر این موضوع به وضوح دیده می‌شود. از نظر فکری و اقلیمی ارتباط داشتن با سایر افراد باعث می‌شود که روح انسان به آرامش بیشتری برسد. در روایات وارد شده است که صله رحم عمر را زیاد می‌کند و فقر را کم می‌کند؛ علی رغم این که شاید برخی فکر کنند رفت و آمد باعث می‌شود که خرج آنها زیاد شود اما پیامبر (ص) تاکید می‌کند که صله رحم فقر را از بین می‌برد. در دیگر احادیث وارد شده که اگر دوست دارید رزقتان زیاد شود و بلا دفع شود صله رحم کنید. در حدیثی آمده که از طریق صله رحم است که شهرها آباد می‌شود».
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه معارف و تا زمان تهیه این گزارش به انتشار یک خبر پرداخته است. تنها خبر این خبرگزاری به صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدجواد حاج علی‌اکبری» در نشست هم‌اندیشی اعضای قرارگاه‌های استانی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اختصاص یافته است.
بر اساس آنچه در این خبر آمده است؛ نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزی به تبیین بیانیه گام دوم انقلاب صادره از رهبر معظم انقلاب پرداخته و این نامه را از جنس نامه 31 نهج‌البلاغه امیرالمومنین علی(ع) خطاب به امام حسن مجتبی(ع) دانست.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز امروز از درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمرتضی صالحی خوانساری»، خطیب دهه‌های گذشته تهران و از پایه‌گذاران کمیته‌های انقلاب اسلامی خبر داده است. این روحانی که از سن ۲۰ سالگی منبر می‌رفته و در داخل و خارج از کشور به تبلیغ دینی مشغول بوده در سن ۲۳ سالگی توسط ساواک بازداشت شد و بعد از آن، به هر منبری که می‌رفت، گزارش آن به ساواک می‌رسید که نتیجه این گزارش‌ها یا دستگیری، یا احضار بود.
باشگاه خبرنگاران در ادامه به ارائه شرح مختصری از زندگینامه امام هادی(ع) پرداخته و پس از آن نیز حدیثی از امام رضا(ع) با موضوع مال و ثروت را بر روی خروجی قرار داده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران نیز با مخابره یک خبر صفحه دین را به روزرسانی کرده است. تنها خبر این خبرگزاری به خبر درگذشت «علیرضا فیض» استاد پیشکسوت دانشگاه تهران و چهره ماندگار رشته فقه و حقوق اسلامی اختصاص یافته است.
علیرضا فیض، فرزند آیت‌الله میرزامحمد فیض، پژوهشگر فقه و اصول و فلسفه اسلامی، حقوق‌دان و استاد دانشگاه تهران بود که ظهر روز یکشنبه (12 اسفندماه) در سن 93 سالگی دار فانی را وداع گفت. وی از سال 1317 تا 1332 در حوزه علمیه قم و نجف به تحصیل دروس سطح خارج فقه و اصول در نزد آیات عظام محمد کاظم شیرازی و سیدابوالقاسم خویی مرجع مشهور شیعه مشغول شد و افتخار اجتهاد دکتر از سوی آیت‌الله العظمی محمدتقی خوانساری، عباسعلی شاهرودی و محمد فیض نصیب او شد. پیکر وی سه‌شنبه 14 اسفند ساعت 9 از مقابل ساختمان شماره 3 دانشکده الهیات دانشگاه تهران واقع در خیابان شهید مفتح، نرسیده به تقاطع شهید مطهری، جنب متروی شهید مفتح تشییع می‌شود.
همچنین دو خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی و میزان در صفحه دین و اندیشه هیچ مطلبی خبری را تا زمان تهیه این گزارش مخابره نکرده است.

انتهای پیام

captcha