زبان هنر قدرتمندتر از صدها منبر است
کد خبر: 3795451
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران:

زبان هنر قدرتمندتر از صدها منبر است

گروه جهاد و حماسه ــ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی در اختتامیه نخستین جشنواره اینفوگرافیک «رسم سرخ» گفت: برای حفظ فرهنگ ایثار و شهادت بهترین مسیر تمسک به زبان هنر است، زیرا گاهی هنر کاربردش از صدها منبر بیشتر است؛ همانند اتفاقی که آثاری چون «روز واقعه»، «مختارنامه» و «امام علی(ع)» رقم زد.

زبان هنر قدرتش از صدها منبر بیشتر است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه نخستین جشنواره اینفوگرافیک (رسم سرخ) امروز سه‌شنبه، 14 اسفندماه، در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید محمدحسن کاویانی‌‌راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، اظهار کرد: به تازگی 40 سالگی انقلاب را پشت سر گذاشتیم. برای همین نیاز است در گام دوم، که چهل سال بعد را شکل می‌دهد، از آرمان‌های شهدا بهتر پاسد‌اری کنیم.

وی ادامه داد: بقا و استمرار هر فرهنگی مدیون محتوا و شکل است. به برکت انقلاب اسلامی در زمینه محتوا، کمبودی احساس نمی‌کنیم، اما در زبان و قالب با نارسایی‌هایی مواجهیم. برای همین دوستان برگزارکننده این جشنواره بر آن شدند که با ادبیاتی جدید در 40 سال دوم انقلاب حافظ آرمان‌های شهدا باشیم.

کاویانی‌راد با بیان اینکه اینفوگرافیک هنری کم‌هزینه است، گفت: اینفوگرافیک مزیت‌های بسیاری دارد که اهمیت آن را برای ما بیشتر می‌کند؛ از جمله اینکه کم‌هزینه است و زمان زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد، اما تأثیرگذاری آن بسیار زیاد است. برای همین امیدوارم به‌ واسطه این جشنواره بتوانیم قدمی محکم برداریم تا سال‌ها اینفوگرافیک زمینه‌ای برای تبلیغ آرمان‌های انقلاب باشد. در این جشنواره با توجه به زمان کم 300 اثر به دبیرخانه ارسال شد و این تعداد نشان از استقبال هنرمندان از این رویداد هنری دارد.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد ارتباطات، اظهار کرد: تصویر یک واقعیت در بیرون و یک بازنمایی از درون دارد. مردان خدا و شهدا جزء آن دسته‌ هستند که نگاهشان به خداست. در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم. جهان پر شده از داده‌های اطلاعاتی، امروز انباشت اطلاعات حرف اول را در جهان می‌زند. پس کم‌کاری در این حوزه به شدت نگران‌کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه تحلیل داده‌ها امروز جزء گرانترین فعالیت‌هاست، گفت: فقط از آغاز سال 2019 تا به امروز 80 درصد جست‌وجوهای اینترنتی تصویری است. این موضوع نشان‌دهنده جایگاه و اهمیت تحلیل در نوشته است.

این استاد ارتباطات ادامه داد: یکی از شاخص‌های انقلاب اسلامی تسهیل زندگی مردم است. این خواسته زمانی محقق خواهد شد که از داده‌های اطلاعاتی کمک گرقته شود. جالب است که بدانید مقام معظم رهبری 20 سال پیش این مطلب را بیان کردند و برای انجام آن تذکر لازم را داده بودند.

وی در بخش دیگری از سخنانش پدر و مادرانی را موفق دانست که فرزندانی توانمند تربیت می‌کنند و افزود: مراقبت اگر فیزیکی باشد، فقط در سنین به خصوصی کارکرد دارد، اما اگر بتوانیم فرزندانی توانمند تربیت کنیم، به آن‌ها این قدرت را داده‌ایم که بین خوب و بد بتوانند تشخیص دهند. در این صورت هیچ گاه نگران آینده فرزندانمان نخواهیم بود. راه‌حل‌های فردی، اجتماعی و ساختاری مسیرهایی هستند که می‌توان در آن تهدیدهای فضای مجازی را به فرصت تبدیل کرد.

وی در انتهای سخنانش تأکید کرد: اگر بتوانیم داده‌های پاک را به درستی در معرض دید جهانیان قرار دهیم، حتی قادر به جذب مخاطبان غربی نیز خواهیم بود، چون جهان غرب به شدت از خلأ اخلاق رنج می‌برد.

بعد از سخنان عاملی، فرزند شهید نیک فرجام به اجرای برنامه پرداخت و دو آهنگ از آثارش را که با محوریت شهدا بود اجرا کرد. پس از این اجرا یونس شکرخواه، کارشناس ارشد ارتباطات، سردبیر سایت اینترنتی همشهری آنلاین و ... ضمن تشکر از برگزارکنندگان این اختتامیه بیان کرد: زیاد از شکل‌گیری گرافیک خبری زمانی نمی‌گذرد. اگر اشتباه نکنم آغاز آن در سال 1982 در آمریکا بود. در همان دوره یک مقاله درباره اهمیت اینفوگرافیک در روزنامه کیهان به چاپ رساندم. گرافیک تجلی عینیت است، یعنی در جایی که خبرنگار یا فیلمبردار وجود ندارد می‌توان از این ابزار استفاده کرد. شهید هم فقط یک عکس نیست، بلکه یک خانواده و تبار است. برای همین به برگزارکنندگان توصیه می‌کنم کیفیت را فدای کمیت نکنند. اگر می‌خواهید در حوزه شهدا کار گرافیکی انجام دهید، باید با بالاترین کیفیت اقدام کنید، زیرا تصویر هیچ محتوای ضعیفی را نجات نمی‌دهد.

آخرین سخنران این مراسم حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین شهیدی محلاتی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید، بود. وی سخنان خود را چنین آغاز کرد: بنیاد شهید 22 اسفند 1358 با فرمان امام راحل شروع به کار کرد. تشکیل این بنیاد در آن سال نشان از تیزبینی امام راحل داشت، چون این بنیاد به جامعه کمک کرد تا فرهنگ ایثار زنده بماند.از سال 41 تا زمانی که بنیاد شهید تشکیل شد، 3هزار شهید به انقلاب تقدیم شد. در زمان جنگ نیز 230 هزار شهید به انقلاب اهدا و 562 هزار جانباز و 43 هزار آزاده در راه انقلاب جانفشانی کردند. این تعداد وظیفه بنیاد شهید را بسیار پراهمیت و دشوار کرده است.

شهیدی ادامه داد: وظیفه بنیاد شهید به دو محور اتکا دارد. ابتدا رسیدگی به خانواده ایثارگران و دوم ترویج فرهنگ شهادت است. هشت سال جنگ تحمیلی همه معیارها را شکست، زیرا ملت سرفراز ایران با دستان خالی در مقابل دشمنی که از سوی همه قدرتمندان حمایت می‌شد به پیروزی رسید. ما مسئولیم تا سرافرازی کشور را که با خون جوانان وطن به ارمغان آمده است حفظ کنیم.

رئیس بنیاد شهید تأکید کرد: درباره کارکرد بنیاد شهید در حوزه فرهنگ ذکر نکته‌ای ضروری است؛ آن هم اینکه در این عرصه هنر کارآمدترین ابزار است. مقام معظم رهبری در سخنانی بیان کردند که هشت سال جنگیدیم، اما اگر سال‌ها درباره آن سخن بگویم، هنوز سخنانی برای بازگو کردن وجود دارد. در این میان هنر قادر است از صدها منبر مؤثرتر باشد. بهترین مثال در این زمینه فیلم روز واقعه و سریال‌های مختارنامه و امام علی(ع) است.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از سفارش‌های راهبردی رهبری توجه به خانواده شهدا بوده و هست. ایشان فرمودند که دیدار از خانواده شهدا می‌تواند چراغی باشد که ما را از آسیب‌های احتمالی دور نگاه می‌دارد. در ضمن دفاع از فرهنگ و عظمت ایران فقط با سفارش و نگارش محقق نمی‌شود، بلکه همان گونه که رهبری فرمودند باید هنر وارد میدان شود.

برگزیدگان نخستین جشنواره اینفوگرافیک

بخش شایسته تقدیر/ رضا فراهانی /«ایران نانو»

بخش اینفوگرافیک متحرک/ رتبه سوم/ محمد یزدان پرست/ «پیشرفت حوزه صنعت»

بخش اینفوگرافیک متحرک/ رتبه دوم/ بهروز غزل/ «حمله شیمیایی»

بخش اینفوگرافیک متحرک/ رتبه اول/محمد ملانژاد/ «شماره 655»

بخش اینفوگرافیک ایستا/ شایسته تقدیر / عباس فرنگی/ «حمله به آژ سه»

بخش اینفوگرافیک ایستا/ رتبه سوم/ حسین رستمی، مهدی پناهی، مجتبی غریب/« جنایات آمریکا در جنگ/

بخش اینفوگرافیک ایستا/ رتبه دوم/ علی عباسی نیا/ «دفاعی که مقدس شد»

بخش اینفوگرافیک ایستا/ رتبه اول/ ایمان خاکسار بنی اسدی/«فتح غریب»

بخش ویژه

هانی بهمن آبادی برای ساخت «چشمک به زندگی» جایزه بخش ویژه را دریافت کرد.

تقدیر از اساتید اینفوگرایک در این بخش یونس شکر خواه و مریم سلیمی تجلیل شد.

بخش مدعوین ویژه

در این بخش از مرضیه هاشمی تجلیل شد. وی بعد از دریافت جایزه خود گفت: خیلی خوشحالم که در محضر خانواده شهدا هستم. در ضمن باید بگویم بازداشت من در آمریکا ارتباط مستقیم با ایران دارد، چون قدرت ایران آن‌ها را به هراس انداخته و از هرکس که با ایران و ایرانی مرتبط است واهمه دارند. در ضمن از فرنگیس حیدرپور و پدر شهید ثارالله موسوی و همچنین مهناز فتاحی، نویسنده کتاب فرنگیس، تجلیل به‌عمل آمد.

در انتهای این مراسم یک قاب اینفوگرافیک به پاس زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی محلاتی به وی اعطا شد.

انتهای پیام

captcha