حرکت‌های مردمی؛ خاکریز نخست تربیت قاریان جوان
کد خبر: 3795659
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
حمایت از قاریان و حافظان جوان/ قاسم‌آبادی تأکید کرد:

حرکت‌های مردمی؛ خاکریز نخست تربیت قاریان جوان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدرس و قاری قرآن با تأکید بر اینکه هنوز قاریان و حافظانی هستند و اقرار می‌کنند که ما تربیت شده جلسات محفلی و منزلی قرآن هستیم، گفت: در زمینه انگیزه‌سازی به خوبی عمل می‌کنیم. اما آنچه که این زنجیره را منقطع کرده و حلقه گمشده است، این است که تربیت این همه قاری برای چیست؟

علی قاسم‌آبادی، مدرس و قاری ممتاز کشورمان با تأکید بر اینکه در حال حاضر نیز بسیاری از قاریان و حافظان اذعان دارند، تربیت یافته جلسات سنتی قرآن هستند، جلساتی که نام هیچ نهادی را همراه ندارد و به دلیل مردمی بودنش تاکنون سرپا است، اما این به معنای این نیست که دستگاه‌ها کاری انجام نداده‌اند.
وی در بخش دیگر از این مصاحبه، محدود شدن برنامه‌های قرآنی به شبکه قرآن و رادیو قرآن را اشتباه دانست و اظهار داشت برنامه‌های مخاطب‌محور شبکه قرآن باید در کنار پخش از شبکه قرآن و معارف سیما، از دیگر شبکه‌های پرمخاطب نیز پخش شود. قاسم‌آبادی همچنین بر انجام پژوهش‌های لازم در عرصه‌های مختلف قرآنی تأکید کرد تا با اسناد موثق و مطمئن صحبت گفته شود. در ادامه، مشروح گفت‌وگوی این قاری بین‌الملی را با خبرنگار ایکنا، می‌خوانید؛
سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع ۹۷ درباره اینکه پیشکسوتان قرآنی کشورمان چه میزان در تربیت نسل جدید قرآنی دخیل بوده‌‌اند، گفت: اعتقادم بر این است که حرکت‌های مردمی به مراتب از حرکت‌های دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی بهتر و با کیفیت‌تر بوده است. البته این به آن معنا نیست که دستگاه‌ها کارکرد خود را نداشته‌اند، بلکه آنچه که در توان داشته‌، انجام داده‌اند، اما اقداماتشان کفایت موضوع را نمی‌کند، بلکه نیاز به برنامه‌ریزی بیشتر و کار بیشتر است.
وی ادامه داد: هنوز قاریان و حافظانی هستند و اقرار می‌کنند که تربیت شده جلسات محفلی و منزلی قرآن هستند. جلساتی که در منازل و مساجد برگزار می‌شود. اما سؤال این است که جلسات سنتی را چه فرد و یا افراد و یا سازمان و دستگاهی سازماندهی می‌کند! سازمان دارالقرآن الکریم، شورای عالی قرآن و سازمان اوقاف و امور خیریه و ... خیر، بلکه این جلسات به صورت خودجوش شکل گرفته است و مردم و اساتید خودشان در این جلسات حضور پیدا کرده‌اند و جلسات سنتی قرآن پای‌ریزی و تشکیل شده است.
قاسم‌آبادی با اشاره به اینکه حرکت‌های مردمی در این جریان به عنوان خاکریز نخست عمل کرده‌اند، اظهار کرد: اما این به معنا نیست که دستگاه‌های قرآنی کاری انجام نداده‌اند، بلکه، فعالیت داشته‌اند، اما نه آنگونه که باید و شاید.
وحدت رویه در مدیریت امور قرآنی کشور نیست
وی درباره اینکه کدام نهاد و دستگاه قرآنی متولی باید این حمایت‌ها را انجام دهد؟ گفت: آنچه که به نظر می‌رسد پژوهش در این عرصه کم است. پژوهشی که در آن وظایف دستگا‌ه‌ها مشخص شود و سپس با کمک این گزارش دستگاه‌ها، به امر ارزیابی پرداخته شود به این گونه که سازمان دارالقرآن الکریم و یا وزارت آموزش و پرورش در حوزه آموزش عمومی قرآن چه کرده است؟ و شورای عالی قرآن در خصوص نخبه‌پروری چه کرده است؟
این قاری بین‌المللی کشور با ابراز گلایه از اینکه وحدت رویه در مدیریت امور قرآنی کشور نیست، ادامه داد: نمی‌خواهم درباره تجمیع امور قرآنی صحبت کنم، اما باید گفت سهم دستگاه‌های قرآنی از فعالیت‌های قرآنی مشخص شود و میزان فعالیت‌هایشان براساس سهمیه‌ای که برای آنها مشخص شده است، ارزیابی شود. آن هنگام، مشخص می‌شود کدام دستگاه‌ها کم کاری کرده و یا کدام دستگا‌‌ه‌ها به خوبی به وظایفش عمل کرده است.
در زمینه انگیزه‌سازی به خوبی عمل کرده‌ایم.
وی درباره حمایت‌هایی که باید از جوانان فعال این عرصه انجام شود و نمی‌شود، افزود: در یک بخش چون انگیزه‌سازی به خوبی عمل می‌کنیم، به طور مثال برپایی مسابقات قرآن و طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن و جلسات آموزشی قرآن نیز کارکرد خودش را دارد. اما آنچه که این زنجیره را منقطع کرده و حلقه گمشده است، این است که تربیت این همه قاری برای چیست؟ اینکه یک نفر در مسابقات اول شود پس سایر قاریان و حافظان چه کاری را انجام دهند؟ اصلا برنامه‌ای برای آنها نداریم و مهم‌ترین موضوع در این زمینه بی‌برنامگی است.
قاسم‌آبادی با تأکید بر اینکه انجام پژوهش‌ در این زمینه ضروری است، بیان کرد: اینکه برای مسابقات چه میزان هزینه می‌شود و چه میزان فضاسازی می‌کنیم تا از ظرفیت و پتانسیل این قاریان و حافظان برای اجرای برنامه در مکان‌های مختلف استفاده می‌کنیم، مهم و قابل اهمیت است.
همه نباید به سمت مسابقات قرآن هجوم ببرند
این مدرس قرآن درباره اینکه در زمینه معرفی این قاریان جوان نیز کم‌کاری شده و آنگونه که باید عمل نشده است، اضافه کرد: اگر برای قاریان جوان، کرسی تلاوت و فضای تلاوت قرآن فراهم شود و این محافل قرآنی تنها ویژه قراء ممتاز و بین‌المللی نباشد و کرسی‌های تلاوت، مختص افرادی برگزار شود که شایستگی تلاوت قرآن را در جمع‌های مختلف دارند و این شایستگی نه براساس نُرم مسابقات بلکه نُرمی که در جامعه درباره قاری مطرح است، در نظر گرفته شود، آن هنگام به سمت کیفیت‌بخشی حرکت می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه کرسی‌های تلاوت قرآن برای همه افراد شایسته در نظر گرفته و برنامه‌ریزی شود، اضافه کرد: با این شرایط لزومی ندارد همه به سمت مسابقات قرآن هجوم ببرند و این برایشان مهم و معیار شود.
قاسم‌آبادی درباره اینکه آیا کم کاری در زمینه معرفی قاریان به کمی مراسم تجلیل و تکریم از آنها نیز بستگی دارد؟ افزود: برگزاری مراسم تجلیل و تکریم، مقطعی جواب می‌دهد، به گونه‌ای که فردی که برگزیده مسابقات قرآن می‌شود، همان سال نخست طی مراسم از او تجلیل و تکریم می‌شود و سپس فراموش می‌شود، به ویژه اگر فرد برای یکی از شهرستان‌ها باشد، به این معنا که در تهران موقعیت‌هایی است که در شهرهای دیگر نیست البته باید گفت در چند شهر دیگر چون اصفهان و مشهد موقعیت‌هایی فراهم شده، اما در سایر شهرها این شهرها فراهم نیست.
قاریان از سفره قرآن فیض می‌برند و همان برایشان برکت است
وی با تأکید بر اینکه قاریان از سفره قرآن فیض می‌برند و همان برایشان برکت است، اظهار کرد: هر چند معتقدم، خود این افراد باید زحمت بیشتر بکشند و کار بیشتری انجام دهند، اما باید به این امر اقرار کنیم اینها در شهرستان‌ها معمولا مغفول هستند.
این مدرس قرآن درباره نقش صدا و سیما در زمینه معرفی این قله‌های قرآنی، بیان کرد: شبکه قرآن و معارف سیما برای معرفی افراد قرآنی نوک پیکان است اما یکی از مصیبت‌هایی که جامعه قرآنی به آن دچار شده است، محدود شدن برنامه‌ها به شبکه قرآن و رادیو قرآن است. اما این موجب شده است که برنامه‌های قرآنی در دیگر شبکه‌های پربیننده، کم رنگ و بعضا نیز حذف شود.
وی ادامه داد: برنامه اسرا، برنامه مخاطب پسندی با قشر نوجوانان است. آیا این برنامه نمی‌تواند در شبکه پویا و نهال و ... نمایش داده شود، مدیران صدا و سیما تفکرشان این است که برنامه قرآن به مسیر خود در شبکه قرآن برود، نمی‌گویم این برنامه‌ها در شبکه قرآن نباشد، اما این موجب نشود که برنامه‌های قرآنی سایر شبکه‌ها کم و کمتر شود.
انتهای پیام

captcha