طهارت نفس و خدمت صادقانه؛ راه رسیدن به جذبه عرفان
کد خبر: 3795767
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳

طهارت نفس و خدمت صادقانه؛ راه رسیدن به جذبه عرفان

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تویسرکان گفت: جذبه(یکی از مراحل رسیدن به حس درک حق و حقیقت در حالات صوفیانه است) به دو صورت حاصل می‌شود اول کسانی‌که به دین خدا صادقانه خدمت می‌کنند، دوم کسانی که طهارت نفس دارند و هرگز آلوده به گناه نمی‌شوند.

طهارت نفس و خدمت صادقانه به دین خدا؛ راه رسیدن به جذبه عرفانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی برنا، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تویسرکان، امروز، 15 اسفندماه در نشست عشق از دیدگاه عارفان مسلمان در سخنرانی خود با موضوع عشق و محبت از دیدگاه ابن‌سینا در مقایسه با اشعار باباطاهر همدانی، اظهار کرد: شاید تمام انسان‌هایی که اندک بهره‌ای از عرفان دارند، به‌دنبال عشق الهی باشند اما وقتی نگاه می‌کنند درمی‌یابند که اینگونه نیست، باید بدانیم این عارفان از چه راهی رفتند که جمال و جلال خداوند متعال قلب‌های آنها را سوزاند و آنچنان شیفته خدا شدند که به این مقام رسیدند.
وی به نقل از مرحوم آیت‌الله انصاری گفت: ۵ سال از جمکران و بیابان‌های جمکران استفاده کردم تا حقیقت معرفت بر من روشن شد.

از مشکلات عرفان‌های امروزی
برنا با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در دعای عرفه خود از خدا می‌خواهند تا از همان راهی که اهل عشق به سمت خدا می‌روند او را نیز پیش خود ببرد، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که عرفان امروز دارد آن است که تمام عارفان با یک دید نگاه شده و همه را باهم جمع می‌کنند در صورتیکه در مابقی زمینه‌های دانش و فلسفه، هر فرد دید جداگانه خود را دارد.
وی در ادامه بیان کرد: راه آیت‌الله انصاری، راه جذبه است، جذبه(یکی از مراحل رسیدن به حس درک حق و حقیقت در حالات صوفیانه است) به دو صورت حاصل می‌شود اول کسانی که به دین خدا صادقانه خدمت می‌کنند، دوم کسانی که طهارت نفس دارند و هرگز آلوده به گناه نمی‌شوند.
برنا ‌گفت: گاهی افراد مجذوب سالک هستند همچون آیت‌الله انصاری که ۵ سال طول کشید تا به نتیجه برسند، کسی که می‌خواهد به خدا برسد باید در ابتدا به امام برسد چراکه امام آخرین پرده‌ ارتباط با خداوند متعال است.
فروغ احراری، عضو شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سخنرانی خود با موضوع عرفان در زندگی اظهار کرد: تمام انسان‌ها مرهون کارهای خود هستند و همه مسئولند مگر یاران دست راستی، سلوک دو جنبه دارد، سالک فائز و سالک خائز؛ در سلوک سقر، زبان، زبان فطرت است.
احراری با تأکید بر اینکه چطور زرتشتیان آتش را مظهر نور و پاکی می‌دانند و همواره سعی در روشن نگاه داشتن آن دارند، گفت: خود کلمه صلاة به معنای برانگیختن است پس ماهم باید در وجود خود آتش عشق الهی را روشن نگاه داریم.
عضو شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه ایمانی که درد خلق را نداشته باشد، ایمان نیست، اشاره کرد: همین قرآن که هدایت‌کننده است می‌تواند کسانی را نیز گمراه کند، تمام انسان‎ها دارای سلوک هستند، یا سالک الی الله یا سالک الی شیطان، این انسانی که از سوی خدا به این دنیا آمده است تا در تئاتر زندگی صحنه‌ای را بازی کند و بیرون رود، خواه ناخواه دچار خسران می‌شود.
وی در ادامه بیان کرد: سلوک الی الله ابزاری دارد مانند ریاضت، خلوت، تمرین، پیروی از امر مرشد، دنبال پیر رفتن و... اما تمام این‌ها کافی نیست، نمونه‌ بارز آن می‌توان به ابلیس اشاره کرد که بعد از رسیدن به مرتبه ۴ آسمان تنها بخاطر حسد، به زمین خورد، علاوه بر این‌ها هدایت، شکر و بلا نیز واجب است.
احراری افزود: اگر انسان آفریده نشده بود خداوند متعال شناخته نمی‌‎شد.
وی با بیان اینکه بلا نقطه ضعف انسان را نشان می‌دهد، گفت: بلا رکن رکین تمامی مراحل سلوک است به شرطی که از فتنه و مصیبت‌هایی زمینی تمایز داده شود، در پایان بلا، با تمام وجود باید شاکر خداوند باشیم.
انتهای پیام

captcha