اجرای طرح آرامش بهاری در ۲۰ بقعه متبرکه چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3795800
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵

اجرای طرح آرامش بهاری در ۲۰ بقعه متبرکه چهارمحال و بختیاری

گروه فرهنگی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری از برگزاری طرح آرامش بهاری در ۲۰ بقعه متبرکه این استان همزمان با ایام نوروز خبر داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، گفت: یکی از وِیژه‌برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ایام نوروز «طرح آرامش بهاری» با رویکرد فضاسازی مناسب در بقاع متبرکه است.

وی با اشاره به برگزاری این طرح از سال 89 در کشور، ادامه داد: در این طرح که همزمان با سراسر کشور در استان چهارمحال و بختیاری اجرا شده و تمامی بقاع متبرکه استان برای پذیرای از میهمانان نوروزی داخل و خارج استان و یا حتی خارج از کشور آماده می‌شود.

‌امیری با بیان اینکه یکی از سنت‌های دیرینه مردم ایران این است که لحظه تحویل سال را در یک فضای معنوی و در کنار فرزندان حضرت زهرا(س) باشند تا سال پر خیر و برکتی را آغاز کنند، اظهار کرد: برای اجرای این سنت حسنه برنامه‌ریزی‌هایی لازم است که از جمله وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه به شمار می‌رود و در کل کشور نیز اجرا می‌شود.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری اولویت اولیه اجرای این سنت دیرینه را تکریم زائران و مسافران نوروزی دانست و گفت: از آنجایی فرهنگ زیارت در شیعه نهادینه شده است لذا در این ایام بقاع متبرکه مورد توجه قرار می‌گیرند.

‌امیری با اشاره به اینکه 100 بقعه متبرکه در سطح استان وجود دارد که باید فضای داخلی همه این امامزاده‌ها برای پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده ‌شوند، تصریح کرد: اعزام مبلغ به این مراکز، آمادگی لازم برای پذیرایی از مهمانان، ارائه خدمات بهداشتی از جمله سرویس بهداشتی در زائرسراها، طرح «خیمه‌های معرفت» و خدمت‌رسانی معنوی به زائران در هر قشر و سنی از جمله امکاناتی است که در امامزاده‌های شاخص استان فراهم می‌شود.

خیمه‌های معرفت؛ طرحی تبلیغی
وی در رابطه با خیمه‌های معرفت تصریح کرد: خیمه‌های معرفت طرحی تبلیغی است که به صورت ابتکاری در همه حرم‌های کشور با حضور مبلغین اجرا می‌شود. در این طرح‌ها مردم از نزدیک با روحانیون ارتباط می‌گیرند و پاسخ شبهات مختلف اعم از دینی، سیاسی و تربیتی را از این عالمان و مبلغان دریافت می‌کنند.

‌امیری تصریح کرد: همچنین در این طرح غرفه‌هایی برای کودکان با نام قرآن بخوان جایزه بگیر، نقاشی بکش جایزه بگیر وجود دارد که مبلغین با استفاده از هنرهای رنگ‌آمیزی، نقاشی و شعر خوانی محیطی شاد و مذهبی را برای کودکان و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کنند. این غرفه‌ها سبب می‌شوند تا ارتباط مردم وخانواده‌ها با دین و روحانیت تقویت شود.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مراسم تحویل سال و طرح آرامش بهاری در 20 امامزاده شاخص استان اجرا می‌شود، ادامه داد: برنامه تحویل سال با حضور مبلغین و مداحان در امامزاده‌های شاخص استان از جمله امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون و امامزاده محمد سبزپوش در شهرکرد، امامزاده حمزه‌علی شهرستان بروجن، امامزاده بابا پیراحمد شهرستان بن، امامزاده روستای شیخ‌شبان و بارده، امامزاده احمد روستای دهنو، امامزاده محمداکبر روستای دستگرد، امامزاده محمد شهرستان فارسان و امامزاده حیدرمالک  شهر باباحیدر برگزار می‌شود.

امامزاده‌ها بر اساس امکانات موجودشان ‌سطح‌بندی شده‌اند
وی با بیان اینکه امامزاده‌ها بر اساس امکانات موجودشان و حضور مردم سطح‌بندی شده‌اند و هر مکان بر اساس سطحی که در آن قرار می‌گیرد امکانات خاصی را به زائران ارائه می‌دهد، افزود: امامزاده حلیمه وحکیمه خاتون شهرکر به عنوان امامزاده شاخص معرفی شده است که از امکاناتی از قبیل باز بودن دائمی، پذیرایی از زوار، برنامه لحظه تحویل سال، نماز جماعت و سه مبلغ برخوردار است. پنج بقعه متربکه نیز در در جه دو قرار گرفته‌اند.

‌امیری در ادامه گفت: پنج امامزاده نیز در سطح یک قرار گرفته‌اند که تنها از حضور دو مبلغ دینی استفاده می‌کنند و داشتن سرویس بهداشی تنها امکاناتشان محسوب می‌شود. 12 امامزاده نیز در سطح سه و ما بقی بقاع متبرکه استان در سطح چهار طبقه‌بندی شده‌اند که فقط در ایام نوروز باز هستند و از امکانات کمتری برخوردار هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری در پایان اظهار کرد: همه این برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده در طول سال و یا به‌صورت ویژه در ایام نوروز با هدف ارتقاء و نشر معارف دین انجام می‌شود تا بستری برای از بین رفتن شبهات دینی برای همه مردم جامعه در هر قشر و سنی را فراهم کنیم.

انتهای پیام

captcha