اختتامیه مسابقات سراسری قرآن ویژه طلاب و روحانیون اهل‌سنت برگزار شد
کد خبر: 3795887
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
امروز در گرگان؛

اختتامیه مسابقات سراسری قرآن ویژه طلاب و روحانیون اهل‌سنت برگزار شد

گروه مسابقات ــ ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه طلاب و روحانیون اهل‌سنت کشور با معرفی نفرات برتر این مسابقات و رونمایی از بسته قرآنی نبأ به کار خود پایان داد.

آیین اختتامیه ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه طلاب و روحانیون اهل‌سنت کشور برگزار شد

به گزارش ایکنا؛ ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه طلاب و روحانیون اهل‌ سنت کشور با معرفی نفرات برتر این مسابقات و رونمایی از بسته قرآنی نبأ به کار خود پایان داد.

حجت‌الاسلام خیرخواه، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل‌ سنت استان گلستان در آئین اختتامیه ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه طلاب و روحانیون اهل‌سنت کشور اظهار کرد: در این دوره از مسابقات، شاهد حضور رقابت‌کنندگان از هشت استان کشور بودیم.

وی افزود: به اعتراف داوران، مسابقات از سطح کیفی خوبی برخوردار بود. هر دوره شاهد این هستیم که مسابقات از هر وجه رو به ارتقا است. امیدواریم در دوره‌های بعدی شرایط بهتری را برای برگزاری هرچه بهتر این مسابقات داشته باشیم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل‌سنت استان گلستان در ادامه با تشکر از دستگاه‌های همراه در این رویداد قرآنی گفت: در برگزاری این دوره از مسابقات، نهادها و دستگاه‌های مختلف مانند استانداری، فرمانداری، صداوسیمای استان، خبرگزاری‌ها و مطبوعات همکاری داشتند. همچنین مجموعه دانشگاه علمی ـ کاربردی خانه کارگر مریم‌آباد، نیروی انتظامی و مجموعه دبیرخانه مدارس اهل‌ سنت کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت بهداشت و هلال‌احمر، هر کدام نقش بسزایی در برگزاری این مسابقات داشتند.

حجت‌الاسلام خیرخواه افزود: افتخار می‌کنیم که خادمی قاریان و حافظان قرآن در انتهای سال 97 رزق و روزی استان گلستان قرار گرفت. همچنین این رویداد قرآنی، برکات خوبی برای استان ما داشته که همه دستگاه‌ها به دنبال این هستند تا بهره‌برداری معنوی خوبی را از این رویداد داشته باشند.

وی با اشاره به رویکرد منفی حکومت طاغوت به قرآن و مقایسه آن با وضعیت کنونی گفت: قبل از انقلاب، تلاش حاکمیت بر این بود که بین مردم و قرآن فاصله بیندازند و قرآن در زندگی مردم وارد نشود. اما از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی بازگشت به قرآن است. از مهد کودک تا دانشگاه همه سنین با قرآن آشنایی دارند و ما باید به این وسیله به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه پرورش نخبگان قرآنی جامه عمل بپوشانیم. حضرت علی(ع) در خطبه‌ای از نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «کسی که با قرآن مأنوس و همنشین باشد از طرف خداوند شامل دو نعمت می‌‌شود: اولین نعمت که شامل حال قرآنیان می‌شود، هدایت است و دومین نعمت، رذیلتی است که خداوند از انسان قرآنی می‌گیرد و آن دو کوردلی و جهل است».

به گزارش ایکنا، حاج‌آخوند میرابی، مدیر حوزه علمیه اهل‌سنت قره‌تپه بندر ترکمن در آئین اختتامیه ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه طلاب و روحانیون اهل‌سنت کشور طی سخنانی گفت: حقیقتاَ افتخار بزرگی است در بین چنین جمعی بودن. جایگاه قاریان قرآن، جایگاه کوچکی نیست، بلکه یکی از بزرگترین جایگاه‌هایی است که انسان را در دنیا و آخرت به سعادت می‌رساند.

میرابی افزود: درود بر قاریانی که قرآن را عملاَ بر محور وحدت قرار داده و این وحدت عملی را ایران اسلامی به‌خصوص استان گلستان که نماد وحدت عملی مسلمانان در دنیا شناخته شده به نمایش گذاشته‌اند. درود بر قاریانی که از استان‌های مختلف در اینجا جمع شدند، به‌عنوان نمایندگان اهل سنت عامل نمایش وحدت بیشتر شدند که این مهم واقعا جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با تقدیر از امام جمعه استان گلستان گفت: ما استان گلستانی‌ها، الگوی خوبی برای نماد وحدت در استانمان به‌نام «آیت‌الله نورمفیدی» داریم که حقیقتاَ همیشه به دنبال حفظ وحدت مسلمانان در این استان هستند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن اظهار کرد: قرآن و پیامبر، لازم و ملزوم یکدیگرند، تلاوت شما قاریان، بسیاری از جوانان را از انحرافات فکری نجات می‌دهد. کار قاریان، کار پیامبر و اصحاب کرام است و قرآن، راه نجات همه مسلمانان بوده و هست. این تجربه در صدر اسلام هم ثابت شده، در صدر اسلام که تعداد مسلمانان به بیست نفر هم نمی‌رسید، کفار سعی کردند تا مسلمانان را ترور کنند، همانطوری که الان دشمنان اسلام به وسیله فضای مجازی و دیگر وسایل ارتباطی سعی دارند تا اعتقادات جوانان را ترور کنند. در صدر اسلام هم این اتفاق افتاد، که پیامبر به مسلمانان دستور داد تا به حبشه هجرت کنند، اما مشرکان باز هم دست بردار نبودند، تا اینکه دو نفر از ثروتمندان کفار با کلی پول، طلا و جواهر راهی حبشه شدند تا با رشوه دادن مسلمانان را بازگردانند و گفتند اینها برده‌های فراری ما هستند...

در ادامه حجت‌الاسلام کاظم لطفیان، دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی ضمن قدردانی از همه دست‌اندرکاران این برنامه گفت: گلستان، استان وحدت و همدلی است و خوشحالیم که چنین برنامه وحدت آفرینی در این منطقه برپا شد.

وی در ادامه با اشاره به اثرات شفادهنده قرآن بر روح و جسم انسان اظهار کرد: انسان امروز، غافل از شناخت خود و خداست و تا وقتی این غفلت‌ها وجود داشته باشد، انسان نمی‌تواند انسان ملکوتی باشد. آدمی علم دارد، دانش دارد، اما این علم و دانش صرفاَ آگاهی را افزایش می‌دهد، اما به انسان بصیرت نمی‌دهد. علمی که به انسان آگاهی و بصیرت می‌دهد، علمی است که به وسیله سرچشمه وحی الهی برسد.

دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی در ادامه گفت: غفلت، عنصر منفی بزرگی در مقابله با خودشناسی و خداشناسی انسان است، که بعد از خداحافظی با غفلت، مرحله پالایش انسان از پلشتی‌ها است، که این کار فقط به وسیله قرآن صورت می‌گیرد. اگر علم امروز توانسته آلام و امراض جسمی بشر را درمان کند، به یقین نمی‌تواند مشکلات روحی بشر را التیام بخشد. آیا علم می‌تواند افسردگی و اضطراب را درمان کند؟ خیر. آیا علم می‌تواند مرگ را درمان کند؟ خیر. اما نسخه شفابخش قرآن درمانی برای همه این آلام است، نه به این معنی که می‌تواند از مرگ جلوگیری کند، اما به این معنا است که می‌تواند مرگ راحتی را فراروی بشر قرار دهد و پریشانی و اضطراب را از وجود انسان دور کند.

قرآن طرفدار تفکر و عقلانیت

لطفیان بیان کرد: قرآن فراتر از عقلانیت است. هانری کربن اندیشمند مسیحی فرانسوی که با علامه طباطبایی خیلی ارتباط داشته، تعبیر جالبی در این‌باره دارد، او می‌گوید: عده‌ای می‌گویند قرآن کتاب خرافی است، من به دلایل متعدد اثبات می‌کنم که اینطور نیست و اگر قرآن کتاب خرافه بود و از ناحیه غیر از خداوند متعال نازل می‌شد، این قرآن انسان را به تفکر و تعقل فرا نمی‌خواند تا جایی که خداوند بیش از 90 بار در قرآن انسان را به تفکر و تعقل فرامی‌خواند. مرحوم علامه طباطبایی نیز در این‌باره می‌گوید: انسان عاقل با انسان اولوالالباب به تعبیر قرآن متفاوت است، ممکن است عقلانیت را با دانش طبیعی به دست آورد، اما جایگاه قرآن آنجا نیست. 

قرآن، شفای دردهای ظاهری مردم

وی افزود: علاوه بر مسائلی که گفته شد، قرآن حتی دردهای ظاهری مردم را هم درمان می‌کند، مثلاَ به خودت مراجعه می‌کنی و می‌بینی گرفتاری‌هایی در وجودت ایجاد شده، این گرفتاری‌ها را به هر دانشمند و روانشناسی ارجاع دهی می‌بینی که امکان ندارد بتوانی به وسیله آن‌ها این دردهای خود را درمان کنی، اما ساحت مقدس قرآن مجید برای این دردها نیز درمان دارد. بعضی‌ها گرفتار شهوت می‌شوند که این شهوت فقط شهوت در حوزه جنسی نیست، شهوت‌های متعددی می‌تواند سراغ انسان بیاید، قرآن می‌فرماید: کسی که در هر حوزه‌ای گرفتار شهوت شده اگر در نماز خود تجدیدنظر کند دردش درمان پیدا می‌کند و این حرف قرآن است که  تبعیت از شهوت بخاطر تضییع نماز است. کدام نسخه انسانی می‌تواند برای درمان این دردها مرهم باشد؟

وی در آخر با اشاره به خطبه 198 امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه اظهار کرد: حضرت علی(ع) دوجا در این خطبه 198 صحبت که می‌کند انگار بیهوش می‌شود، یکجا درباره پیامبر و دیگری درباره قرآن است. حضرت علی(ع) در این خطبه بیش از 50 ویژگی قرآن را متذکر می‌شود، مانند این جملات که همه انوار عالم، حتی خورشید یک روز نورش از بین خواهد رفت، فقط یک نور است که همیشه تابنده بر بشریت می‌تابد که وجود قرآن است.

در انتهای این مراسم از بسته قرآنی نبأ که توسط شش نفر از قاریان و حافظان اهل‌سنت برگزیده ادوار گذشته این مسابقات، تولید شده بود رونمایی به عمل آمد و همچنین از برگزیدگان این دوره از مسابقات تجلیل شد.

محمدرضا رجبی

انتهای پیام

captcha