استقبال از بهار با آغاز برنامه‌های نوروزی/ آغاز تنفس درخت های فرهنگ، مادر، ایثار و دانش در تهران
کد خبر: 3796076
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
بر خط جامعه/

استقبال از بهار با آغاز برنامه‌های نوروزی/ آغاز تنفس درخت های فرهنگ، مادر، ایثار و دانش در تهران

گروه جامعه ــ جشن های میلاد بانوی دو عالم تا آغاز برنامه‌های نهادها و ادارات در روز نیکوکاری و درختکاری بخشی از فعالیت های هفته گذشته است.

به گزارش ایکنا؛ آغاز هفته‌ای که گذشت همزمان با روز مادر بود و جامعه ایرانی که پیش از این شاهد برگزاری جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بودند جشن میلاد بانوی دوعالم را از اواخر هفته گذشته آغاز کردند و به ابتدای هفته‌ای که گذشت رساندند. در این هفته اتفاقات بسیاری رخ داد که برخی از آن‌ها شامل برگزاری اجلاس سالانه ائمه جماعات استان تهران، برگزاری نشست دبیران ستاد‌های امر به معروف در دستگاه‌های اجرایی، افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، برگزاری نشست خبری محمدرضا جوادی یگانه؛ معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران، اعلام نامزد‌های هشتمین جشنواره بازی‌های ویدئویی، تشدید نظارت بر رستوران‌ها و اماکن اقامتی در طرح سلامت نوروزی، افزایش درمانگاه‌های ایرانی عتبات در نوروز و حادثه تلخ سقوط بالگرد اورژانس در حین نجات جان یک مادر باردار و آغاز هفته نیکوکاری و درختکاری بود.

تهران اجتماعی‎تر می‎شود
شروع هفته‎ای که گذشت با نشست خبری محمدرضا جوادی یگانه؛ معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران، همراه بود که با حضور مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهرداری تهران و برزین ضرغامی، رئیس سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران با هدف تشریح ویژه‌برنامه‌های نوروز شهرداری تهران برگزار شد.

جوادی یگانه در این نشست با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های این معاونت در سال جدید هم به ایکنا، گفت: تلاش این است که در همه حوزه‌ها مردم را وارد کنیم چراکه معتقد هستیم مردم راه‌حل هستند و با مردم مشکلات ما حل می‌شود. در حوزه اجتماعی و فرهنگی تلاش می‌کنیم که زیرساخت، بستر و امکانات را فراهم کنیم تا مردم خودشان وارد این عرصه‌ها شوند و در حوزه فرهنگی به‌ویژه با توجه به اینکه بخشی از فعالیت‌های شهرداری تهران در بر عهده معاونت فرهنگی و اجتماعی شهر تهران است، تلاش می‌کنیم چنین وظیفه‌ای را انجام دهیم که خیریه‌ها، مردم و گروه‌های دینی و مذهبی به مسائل شهری ورود کنند. در حوزه اجتماعی فعالیت اصلی شهرداری تهران این است که شهرداری تهران اجتماعی‌تر می‌شود و بخش‌های ارتباط با مردم فعالیت‌هایشان اجتماعی‌تر شده وملاحظات مردم بیشتر خواهد شد.

چه کار‌ها و اقداماتی در شهر انجام شده یا می‌شود
مراسم اختتامیه سومین جشنواره رسانه‌های شهری، دیگر اتفاقات هفته گذشته بود که روز یک‌شنبه ۱۲ اسفندماه، با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و اعضای شورای شهر و همچنین جمعی از اصحاب رسانه در سالن آمفی تئاتر برج آزادی برگزارشد.

پیروز حناچی، شهردار تهران در این مراسم با اشاره به این‌که باید همگی در خصوص مفهوم کار در شهر، با این رویکرد که «چه کار‌ها و اقداماتی در شهر انجام شده یا می‌شود» به توافق برسیم، تصریح کرد: باید در این خصوص به اشتراک‌نظر برسیم و تا وقتی که این توافق حاصل نشده، مشکلات بسیاری خواهیم داشت. فقدان توافق در این خصوص باعث شد گاهی منابع را در مواردی هزینه کنیم که اولویت نداشتند؛ بعضاً سازه‌های بسیار بزرگی ساختیم، بی‌آن‌که تأثیرگذاری و بهره‌وری آن‌ها را ارزیابی کنیم.

شهردار تهران در ادامه این مراسم خطاب به اصحاب رسانه گفت: شما در این زمینه نقش دارید؛ وقتی می‌توانید با یک قلم جلوی تخریب خانه نیما را بگیرید، به این معنا است که می‌توانید کاری کنید تا همگی به معنا و مفهوم درستی از «کار» دست پیدا کنیم. به مرور باور کردیم که شهر می‌تواند و باید تبدیل به کارگاه ساختمانی شود؛ این درحالی است که کمتر کشوری را می‌بینیم که پایتخت آن تا این مقدار دستخوش تغییر شده باشد.

وی گفت: باید با کمک شما اصحاب رسانه و قلم به ریشه‌ها و علت‌های این موضوع بپردازیم؛ لذا از همه اهل قلم دعوت می‌کنم تا تأثیرگذاری کار‌ها و اقدامات را در شهر مورد ارزیابی قرار دهند.

اعلام نامزد‌های هشتمین جشنواره بازی‌های ویدئویی
نشست خبری معرفی نامزد‌های برگزیده هشتمین جشنواره بازی‌های ویدئویی ایران یکی دیگر از اتفاقات هفته گذشته بود که روز، دوشنبه، ۱۳ اسفند‌ماه، با حضور محمد حاجی‌میرزایی، دبیر جشنواره در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

حاجی‌میرزایی در این نشست با بیان اینکه در این دوره تلاش کردیم هزینه‌های برگزاری جشنواره را کاهش داده و آن را به جوایز اختصاص دهیم، گفت: به طور میانگین جوایز افزایش ۱۰ برابری داشت. بر همین اساس به نفر اول و برگزیده ۱۰۰ میلیون تومان اهدا می‌شود. سال گذشته این رقم ۱۰ میلیون تومان بود. همچنین با کمک سایت آپارات قرار است پخش زنده هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران را داشته باشیم تا علاقه‌مندان به طور آنلاین جشنواره را ببینند.

وی در ادامه به آمار شرکت‌کنندگان در این دوره اشاره کرد و گفت: مجموع آثار ارسالی به جشنواره ۱۱۵ مورد بود که از ۲۱ استان دریافت شد. این آثار در ۹ ژانر با زیربخش‌های متنوع انجام شد. از این تعداد ۱۱۱ اثر در بخش اصلی و هشت اثر در بخش بهترین به روز‌رسانی شرکت داشتند.

تشدید نظارت بر رستوران‌ها و اماکن اقامتی در طرح سلامت نوروزی
یکی از اخبار این هفته تاکید محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بود که از آغاز اجرای طرح سلامت نوروزی از ۲۰ اسفند ماه خبر داد و اظهار کرد: با توجه به افزایش سفر‌ها در ایام نوروز، برنامه‌ریزی به اینگونه است که با کمک ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی در ۲۰ اسفندماه تمرین و مانوری نمادین در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور وزیر بهداشت این طرح آغاز می‌شود.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: محور اصلی تمرکز ما در بهداشت فردی و بهداشت غذایی در رستوران‌ها خواهد بود. هدف بعدی ما نظارت بر ابزار و ظروف، سازه و مشکلات آب، فاضلات، پسماند تولید و سازه‌ای که خدمات انجام می‌دهد، است.

افزایش درمانگاه‌های ایرانی عتبات در نوروز
همچنین در این هفته محمد تقی حلی‌ساز، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگویی را با ایکنا پیرامون افزایش درمانگاه‌های ایرانی عتبات عالیات در تعطیلات نوروزی داشت و تصریح کرد: خدمات بهداشتی و درمانی در تعطیلات نوروزی یکسری خدمات ثابتی خواهد بود که از قبل نیز انجام می‌شده است، اما با توجه به افزایش حجم زوار این خدمات نیز تغییر کرده و متناسب با این حجم جدید افزایش یافته است.

حلی‌ساز یادآور شد: در حال حاضر ۳ درمانگاه در کربلا، ۲ درمانگاه در نجف اشرف و یک درمانگاه در کاظمین فعال هستند و با توجه به افزایش حجم زوار در نوروز بر تعداد این درمانگاه‌ها نیز اضافه می‌شود. بر این اساس ۳ درمانگاه در کربلا و ۲ درمانگاه نیز در نجف اضافه می‌شود.

سقوط بالگرد اورژانس در حین نجات جان یک مادر باردار
حادثه تلخ سقوط بالگرد اورژانس در حین نجات جان یک مادر باردار شاید تلخ‎ترین اتفاق این هفته بود. در جریان این اتفاق یک بالگرد اورژانس در روستای دهدلی چهار محال و بختیاری سقوط کرد. این بالگرد که به قصد نجات یک مادر باردار به پرواز در آمده بود، پنج سرنشین شامل سه خدمه پرواز و دو تکنسین اورژانس را با خود به همراه داشت. در این حادثه رسول طاهری ۳۱ ساله و ستار کاویانی ۳۹ ساله دو تکنسین اورژانس به همراه سه کادر پرواز به شهادت رسیدند.

برگزاری نشست دبیران ستاد امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی کشور از اتفاقات دیگر این هفته بود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در این نشست با انتقاد از زمینه‌سازی ترویج برخی ناهنجاری‌ها در جامعه گفت: وقتی شبکه‌هایی که لجن منتشر می‌کنند، هنوز مورد حمایت محکم برخی مسئولان هستند و معلوم است که در زمینه پوشش و رفتار مردم جامعه ناهنجاری به وجود می‌آید.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ادامه گفت: امر به معروف یک انرژی است که بقیه فریضه‌ها را برمی‌انگیزاند. امر به معروف رشته‌ای است که مصالح عام را تأمین می‌کند. باید فرهنگ و فضای عمومی را به گونه‌ای تغییر داد تا کسی جرئت نکند منکری انجام دهد و کسی از اینکه کار خیر انجام ندهد، خجالت بکشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صدیقی در پایان درباره انتقاد یکی از حاضران که از امام جمعه تهران خواست تا مثل بقیه مردم از حمل و نقل شهری استفاده کند و محافظان را کنار بگذارد، گفت: بسیار عالی و بجاست که همه بتوانند همین قدر صریح نظر خود را بیان کنند و با دلسوزی به یکدیگر تذکر دهند. محافظ و این‌ها مسئله مهمی نیست. من بار‌ها سماجت کرده‌ام که محافظ و راننده نداشته باشم، اما به من تحمیل می‌شود و می‌گویند که نظام برای امثال حقیر خرج کرده است و دیگر متعلق به خودم نیستم. من محافظ داشتن را شأنیت نمی‌دانم و خدا را شاهد می‌گیرم که از آن راضی نیستم.

حجت‌الاسلام جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، هم در این نشست با اشاره به آغاز کمپین «از ما شروع کنید» گفت: من و آقای قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصمیم گرفتیم از همه مردم دعوت کنیم تا ما و همه مسئولان جمهوری اسلامی را صریح و بدون لکنت زبان، مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار دهند. هر کدام از کارمندان و روحانیون ستاد امر به معروف یا سازمان تبلیغات می‌توانند مستقیم با ما و دفتر محل کار تماس بگیرند یا به شکل حضوری مراجعه کنند و انتقاد خود را مطرح کنند. ما این کار را از خودمان شروع می‌کنیم و سعی می‌کنیم به کل کشور تعمیم دهیم.

بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت

افزایش ۲۰۰ میلیاردی بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران یکی دیگر از خبر‌های مهم این هفته بود. بررسی سقف بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران موضوعی بود که در قالب بررسی لایحه بودجه شهرداری تهران در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران در هفته جاری قرار گرفت و با افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی، به تصویب رسید.

‌غرس ۲۲ هزار نهال در قلب پایتخت به‌مناسبت هفته درختکاری
پایان این هفته نیز همزمان با روز نیکوکاری و هفته درختکاری آغاز شد و در این روز‌ها هفته درختکاری و کمپین «بهار می‌شود» امسال در حالی آغاز می‌شود که شهردار تهران به همراه وزیر بهداشت با حضور در بیمارستان شریعتی در مراسم کاشت درخت امید شرکت می‌کند. در سومین روز از هفته درختکاری، درخت ایثار و امنیت با حضور وزیر کشور، شهردار تهران، رییس شورای شهر تهران و خانواده معظم شهدا و ایثارگران در بهشت زهرا کاشته می‌شود.

در چهارمین روز از این هفته، روز شنبه هفدهم اسفندماه شهردار تهران به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی فرهنگ و هنر درخت فرهنگ را در فرهنگسرای بهمن خواهند کاشت.

در پنجمین روز این هفته، درخت صلح و دوستی توسط شهردار تهران، وزیرامور خارجه و سفرای مقیم تهران در باغ کتاب کاشته خواهد شد.
درخت دانش نیز در ششمین روز این هفته توسط شهردار تهران، وزیر آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه و فرهنگیان، روحانیون و دانش آموزان در بوستان جنگلی چیتگر کاشته خواهد شد.

آخرین روز هفته درختکاری نیز به نام درخت مادر نام گذاری شده و شهردار تهران با همراهی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و گروه‌های داوطلب مردمی در بوستان بانوان نرگس درخت خواهد کاشت. پیش‌بینی شده تا پایان اسفندماه و در راستای طرح استقبال از بهار بیش از دویست هزار درخت در سطح شهر تهران کاشته شود.

تحقق گام دوم انقلاب؛ شعار مرکز امور مساجد در سال ۹۸
اجلاس سالانه ائمه جماعات استان تهران از دیگر اخبار این هفته بود که حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، پنج‌شنبه، ۱۶ اسفندماه، در این اجلاس، با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب یک پیام معمولی نیست و افق ۴۰ سال آینده کشور را تبیین می‌کند، اظهار کرد: تمرکز برنامه‌های مساجد در سال آینده بر محوریت تحقق گام دوم انقلاب خواهد بود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با بیان اینکه این بیانیه یک پیام عادی نبود و افق ۴۰ ساله آینده کشور را تبیین کرد، گفت: مقام معظم رهبری برای نگاشتن این بیانیه وقت زیادی گذاشتند. بسیاری از مراجع در ابتدای درس خارج خود این بیانیه را مورد تاکید قرار می‌دهد. لازم است در این بیانیه تأمل کنیم و نکات مسجدی آن را استخراج کنیم. باید بدانیم و هوشیار باشیم که دشمن به دنبال تضعیف این بیانیه است.
 
چرا فعالیت خیریه‌ها بی نتیجه و فاقد اثر مطلوب است؟
پایان هفته‎ای که گذشت همزمان با آغاز هفته احسان ونیکوکاری بود، که بر همین اساس ایکنا؛ گفت‎وگویی را با سید محمد جواد شوشتری، مدیرعامل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) انجام داد. وی در این گفتگو ضمن بررسی چالش‌ها و موانع پیش‌روی کار خیر و خیریه‌ها، به برخی از مسائل و خلأ‌های موجود در این حوزه اشاره کرد و ضمن ارزیابی و آسیب‎های نظام مدیریتی این عرصه به بایسته‎های خط‌مشی‌گذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی، اجرا، نظارت و کنترل در امور خیر پرداخت گفت: در حوزه کار‌های خیر خلأ‌های بسیاری داریم که نبود مدیریت برای ساماندهی مراکز خیریه، عدم مطالعات علمی و آینده‌پژوهی از جمله این موارد است، لذا باید جایگاه فضا‌هایی مانند خمس، زکات، صدقه و مانند آن در کار خیر مشخص شود و تا زمانی که هر کسی برای خودش در این حوزه کار کند، نمی‌توان این خلأ‌ها را پر کرد.

بخشی از فقر و محرومیت در کشور به سیاست‌گذاری اقتصادی مربوط می‌شود و ممکن است فردی با یک سیاست‌گذاری غلط در چند سال ملت ایران را دچار مشکل کند؛ این مهم است که ما در جایی با فقر مبارزه کنیم، اما متاسفانه می‌بینیم در جایی یکی از مسئولان اعلام می‌کند که خوشبختانه افراد تحت پوشش ما از ۱۰۰ هزار نفر به ۱۵۰ هزار نفر رسیده و به این موضوع افتخار می‌کند؛ اما این دقیقا باید بر عکس باشد و ما کاری بکنیم که افراد تحت پوشش کمتر شوند. چرایی افزایش فقر و محرومیت در کشور به دلیل عدم مدیریت در این حوزه است؛ در حالی که کشور ما یکی از بزرگترین کشور‌ها در حوزه کانی‌ها و مواد عالی است، اما سوال اینجاست که چرا ما تاکنون نتوانسته‌ایم از این مواد به درستی برای کاهش فقر و محرومیت استفاده کنیم؛ لذا این نشان می‌دهد که مسئله اصلی در این رابطه به مدیریت و عدم اعتماد به مردم در بحث اقتصادی باز می‌گردد، که نتوانسته‌ایم سیستم اقتصادی خودمان را درست مدیریت کنیم.

انتهای پیام
captcha