سرخط خبرهای حوزه و دانشگاه/ حمایت علما و مراجع از بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 3796096
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۶

سرخط خبرهای حوزه و دانشگاه/ حمایت علما و مراجع از بیانیه گام دوم انقلاب

گروه اندیشه ــ حوزه و دانشگاه در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویدادهای مخنلفی اعم از برگزاری نشست‌های علمی و همایش‌های مختلف بود، اما در این بین، حمایت علما و مراجع از بیانیه گام دوم و انتقادات نسبت برخی رویدادها از نکات قابل توجه بود.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:
دروس خارج فقه و تفسیر مراجع و علما

آیت‌الله مکارم شیرازی: اهانت به شورای عالی حوزه اهانت به مراجع است

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، ۱۵ اسفند، در درس خارج خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) با بیان اینکه ایشان فرمود عبادتی که از همه آسان‌تر و زحمت آن برای بدن انسان کم است سکوت و حسن خلق است، گفت: مراد از سکوت، فضول‌الکلام است و گناهان در میان این سخنان اضافه پنهان می‌شوند و سبب می‌شود تا فرد دچار غیبت، تهمت و ... شود.
این مفسر قرآن همچنین با اشاره به مسائل روز گفت: شنیده شده که در جلساتی، برخی افراد کم‌اطلاع به شورای عالی حوزه اهانت کرده‌اند؛ شورای عالی حوزه منتخب مراجع و رهبری است و اهانت به آن اهانت به مراجع و رهبری است، زیرا رهبری و مراجع اعضاء را انتخاب و امضاء کرده‌اند.

آیت‌الله سبحانی: رسیدن به درجات اخلاق بدون محاسبه ممکن نیست

آیت‌الله العظمی سبحانی، ۱۵ اسفندماه، در درس خارج خود در مسجد اعظم قم با قرائت روایتی از امام علی(ع) گفت: براساس این روایت، انسان عاقل کسی است که کارهای بدی را که از نظر دین و مردم بد است و او در طول یک مدت مثلاً یک هفته مرتکب آن شده بنویسد و به ذهن بسپارد و کوشش کند آن‌ها را از خود دور کند.
سبحانی بیان کرد: کسانی که می‌خواهند به درجات عالی اخلاق برسند بدون محاسبه نفس ممکن نیست؛ الان پایان سال است و تاجرها به سود و زیان و حساب اموال خود می‌رسند؛ همین طور ما هم باید به بررسی اعمال خود بپردازیم و نه تنها در پایان سال، بلکه باید پایان یک روز و هفته این کار را بکنیم.

آیت‌الله جوادی‌آملی: گداطبعی عده‌ای خائن به بیت‌المال، کشور را به زحمت انداخته است

آیت‌الله جوادی آملی، ۱۱ اسفندماه در اولین جلسه از تفسیر خود در مسجد اعظم قم بعد از طی کردن دوره بیماری با تقدیر از شاگردانش به علت دعا برای درمان ایشان به بحث سوره جن پرداخت و گفت: در تفاسیر این سوره به نام سوره‌ای است که در آن از جن بحث شده است، نه اینکه نام این سوره واقعاً جن باشد. جن را طوری که قرآن مطرح کرده قبل از انسان خلق شده و اصل آن از آتش است؛ نسلش از آب و نطفه است و مؤمن و کافر دارد و از نظر حرکت بسیار قوی، ولی از جهت ادراک مانند انسان نیست و پیامبرشان از انسان است.
این مفسر قرآن با بیان اینکه قرآن انسان را به رشد که مجموع عقل و عدل است، دعوت می‌کند، اظهار کرد: در قرآن بر بحث رعایت امانت تأکید شده و از مصادیق این امانت که کمرشکن است، آن است که مال و سمتی را به کسی بسپارند، ولی دزدی نکند و اهل رشوه و حقوق نجومی نباشد؛ الان مشکل کشور ما چیست؟ این همه نعمت در کشور است، ولی به هر کسی که مالی دادیم، اختلاس کردند. این گداطبعی چند موش است که کشور را به زحمت انداخته است وگرنه کشور، کشور سلحشوران و انسان‌های مجاهد و شجاعی است که هشت سال در دفاع مقدس حوادث عجیبی خلق کردند.

بیانیه آیت‌الله نوری همدانی در حمایت از بیانیه گام دوم انقلاب
آیت‌الله نوری همدانی با صدور بیانیه‌ای در حمایت از بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری آورده است: در این بیانیه ارزشمند ابعاد و احتیاجات آینده اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، و مذهبی کشور مورد عنایت قرار گرفته‌است که هریک از این مسائل نیازمند به ساعت‌ها کار علمی از سوی نخبگان و متخصصان است.
همچنین در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است امروز بعد از گذشت چهل سال پیروزی انقلاب و مقاومت مردم ایران در مقابله با همه تحریم‌ها و تهدیدها و تجاوزها، ملت عزیز، مقتدرانه راه خود را ادامه می‌دهد و چشم این آرزوی دشمنان را برای از بین بردن این انقلاب کور نموده‌است. مردم بزرگ ایران با قدرت، تحت رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری که در این قریب به سی سال با مدیریت عالی، کشور را اداره نموده‌اند، مسیر خود را طی نموده تا سرانجام این انقلاب به ظهور مولایمان حضرت بقیه‌الله الاعظم امام عصر ارواحنا فدا برسد.

پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به همایش «امام علی(ع)؛ الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»
آیت‌الله مکارم شیرازی، ۱۶ اسفند در پیامی به همایش «امام علی(ع)؛ الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» که در دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد با بیان اینکه برپایی این همایش خدمتی بزرگ برای مسلمین و مردم جهان است، تاکید کرد: وقتی نام امام علی(ع) برده می‌شود خود را با اقیانوس عظیمی از علم و دانش و شجاعت و تقوا و عدالت روبرو می‌بینم که از کرانه‌های آن ناپیداست. اعتراف به این فضائل تنها مربوط به شیعیان نیست بلکه طبق اسناد فراوان اکثریت قاطع علمای اسلام به این فضائل اعتراف کرده و غیر مسلمین هم وارد این میدان شده و آثاری چون صوت العدالة الانسانیه از سوی جرج جرداق مسیحی نوشته و از خود به یادگار گذاشته‌اند.
ایشان در بخش پایانی این پیام تأکید کرد: با اینکه خطابه‌ها، گفتار و نامه‌های امام(ع) مربوط به ۱۴۰۰ سال قبل است گویی برای امروز نوشته شده و جای تعجب نیست که عهدنامه مالک اشتر را به زبان‌های مختلف ترجمه و در سازمان ملل منتشر کرده‌اند.

آیت‌الله جوادی آملی ریاکاری و دروغ مردم را از نظام دور می‌کند

همچنین ایشان در افتتاحیه همایش «امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» در قم گفت: عدل با اینکه مفهوم روشن دارد و شیرین است، بدون توحید ممکن نیست. جامعه مدعی عدالت بدون توحید جامعه فرعونی است؛ زیرا عدل یعنی قرار دادن هر شیء در جای خود، ولی اینکه جای شیء کجاست آن را چه کسی شایسته است تعریف کند؟.

این مفسر قرآن با بیان اینکه کف بحث عدل، انجام کاری است که مردم گله‌مند نشوند، بیان کرد: در گام دوم انقلاب که ان‌شاءالله به گام پنجم و دهم و به حکومت مهدوی متصل خواهد شد باید بررسی کنیم که چه شد که عدل علوی به ظلم اموی و غدیر به سقیفه تبدیل شد؛ امام(ع) در توضیح این مسئله فرمود که مالک این‌ها اولین کاری که کردند این بود که مکتب را عوض و دین را اسیر کردند؛ قرآن و عترت و روایات اسیر دست این‌هاست و هر طور که خواستند روایت و قرآن را تفسیر کردند. اول دست دین را بستند که موفق شدند دست مرا ببندند. ابتدا مکتب را خفه کردند و بعد سراغ مردم رفتند، زیرا جامعه اگر در رأس آن امام هم باشد، ولی مردم نباشند شکستش قطعی است؛ پس داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه خلاف گفتن و انحصار و ظاهر و باطن داشتن مردم را می‌راند و اگر مردم جدا شدند رهبر اگر امام علی(ع) هم باشد مساوی شکست است، بیان کرد: با داشتن چنین علی‌ای و راه او محتاج بیگانه نیستیم و نخواهیم بود. این خاندان دست کسی را رد نمی‌کنند و ما را یاری و کمک می‌کنند.


نشست‌های علمی
نشست حقوق شهروندی از منظر ادیان ابراهیمی برگزار شد
نشست حقوق شهروندی از منظر ادیان ابراهیمی، 15 اسفند در قم برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرمحمدی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه مفید قم در این نشست با بیان اینکه نقاط و اهداف مشترک میان ادیان در حوزه حقوق شهروندی وجود دارد، به تعریف حقوق شهروندی پرداخت و گفت: به مجموعه حقوقی که قانون اساسی یکی کشور برای افراد تعریف کرده یا مجموعه حقوقی که یک فرد به دلیل ارتباط با دولت از آن برخوردار است، حقوق شهروندی گفته می‌شود که در متون قدیمی دینی از آن تعبیر به رعیت شده است.
وی افزود: در حقوق شهروندی قانون‌گذاران و دولت و افراد رابطه متقابل با یکدیگر دارند و دولت موظف است از افراد حمایت و دفاع و مهم‌ترین نیازهای آنان را برآورده کند؛ عدالت قضائی و کیفری ایجاد و حقوق مدنی و سیاسی و اجتماعی آنان را تضمین کند.
همچنین رئوون فایرستون، استاد مطالعات تطبیقی اسلام و یهودیت در آمریکا نیز در این نشست بیان کرد: وقتی در آیات یهود تعارضی وجود داشته باشد، برای رفع تعارض یک راه این است که می‌گویند اکثریت جامعه یهودی باید آن قانون را بپذیرند که این مسئله از برخی آیات سفر خروج استنباط می‌شود.
همایش امام علی(ع)؛ عدالت و معنویت در جهان امروز برگزار شد
کمیسیون حکمرانی عادلانه همایش «امام علی(ع)؛ عدالت و معنویت در جهان امروز»، 16 اسفند برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این مراسم بیان کرد: وقتی به سیره امام علی(ع) و اندیشه ایشان می‌نگریم می‌بینیم میان عدالت و اعتدال رابطه تکاملی و تعاملی وجود دارد که زمینه را برای پویایی جامعه اسلامی فراهم می‌کند. ایشان در تعریف عدالت فرمودند ایتاء کل ذی حق حقه؛ طبیعی است که وقتی این مسئله رخ می‌دهد که اعتدال در تمام رفتارها و گفتارها و کردار حاکمان وجود داشت باشد؛ لذا در بحث عدالت سیاسی بحث از ارزشی است که فراگیری آن به رعایت حقوق سیاسی کمک می‌کند.

گفت‌وگو با حوزویان و اندیشمندان
حجت‌الاسلام لک‌زایی: تقویت جنبش نرم‌افزاری و تحویل در علوم در گام دوم انقلاب
حجت‌‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و نقش حوزه درباره آن گفت: یک قاعده‌ای وجود دارد که عوامل و عللی که یک پدیده را ایجاد می‌کنند، در بقای آن پدیده نیز ایفای نقش می‌کنند. اگر این ایفای نقش دچار خلل شود بقای آن پدیده نیز تهدید خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه حضور روحانیت در تبیین و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، شرط لازم در حفظ انقلاب است، اظهار کرد: در دهه پنجم این حضور باید جدی‌تر، باشکوه‌تر و منسجم‌تر از گذشته وجود داشته باشد و اگر این رخ دهد انقلاب در سه بُعد تقویت خواهد شد.
منوچهر صدوقی‌سها: دین بدون عرفان مُشتی احکام بی‌روح است
پژوهشگر و مدرس برجسته فلسفه و عرفان با اشاره به تفاوت‌های عرفان و تصوف بیان کرد: فلسفه تاریخ دارد. از فارابی شروع می‌شود و اوج آن به صدرا می‌رسد، اما عرفان این طور نیست. کارهای بشری سیر صعودی و نزولی دارند، اما اگر معرفت حقیقی از اول پیدا شود، برای این تکامل معنا ندارد؛ کاملاً متولد می‌شود و کاملاً هم می‌ماند.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) بیان کرد: می‌گویند کسی به حضرت صادق(ع) فرمود که «ما الحب»، این کلمه عشق در قرآن که نیست، در حدیث نیز بسیار کم است، همیشه در قبال این عشق در احادیث کلمه حب می‌آید؛ تقریباً همان عشق است و عشق مرتبت بالاتر حب است. کسی به امام صادق(ع) می‌گوید که حب چیست؟ یعنی عشق چیست؟ امام(ع) فرمود: «هل الدین الا الحب»؛ فرمودند که مگر دین غیر از حب است، مگر دین غیر از عشق است؟ خداوند نیز فرمود: «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ».
صدوقی‌سها گفت: عرفان نیز یکی از شواکل عمده‌اش همین عشق است؛ عشق الهی است، اگر بنا باشد که حقیقت دین حب باشد، جواب سؤال مشخص می‌شود. می‌خواهم بگویم اگر عرفان را از دین بگیرید جز یک مشت احکام بی‌روح نخواهد ماند. مگر غیر از این است؟ متأسفانه یک مغالطه هم داریم، الان اگر راه بیفتید در خیابان از استاد، شاگرد، رهگذر و ... بپرسید که دین یعنی چه؟ به شما چه می‌گویند؟ خواهند گفت که نماز و روزه، اما دین واقعاً همین است؟ دین فقط احکام است؟
سایر رویدادها
دیدار رئیس و معاونان سازمان اوقاف با آیت‌الله صافی گلپایگانی
آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی ۱۴ اسفند، در دیدار رئیس و معاونان سازمان اوقاف اظهار کرد: امیدواریم اقدامات گسترده این سازمان مورد رضایت خداوند و عنایت امام عصر(عچ) قرار بگیرد. خیرین و نیکوکارانی که تمکن مالی داشته‌اند در طول تاریخ اموالی از خود به یادگار گذاشته‌اند که در قالب وقف، مسبب برکات و آثار خیر فراوان شده است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه مدیریت وقف باید مطابق دستورات شرع و نیت واقفان صورت بگیرد گفت: لازم است نظر واقفان به صورت دقیق و کامل تامین شود. باید مواظب باشید مقاصد افرادی که وقفی از خود به یادگار گذاشته‌اند کاملاً محفوظ بماند و دلیل ماندگاری وقف نیز همین مسئله است.
درگذشت حجت‌الاسلام سیدمرتضی صالحی خوانساری
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری از سخنرانان مطرح کشوری و استاد حوزه علمیه قم، ۱۳ اسفندماه به دلیل بیماری و پس از تحمل یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت. وی از جمله استادان حوزه علمیه قم بود که در بسیاری از دفاتر مراجع تقلید به مناسبت‌های مختلف سخنرانی می‌کرد.
انتشار کتاب خاطرات و اسناد منتشرنشده از آیت‌الله العظمی بروجردی
اسماعیل راهنورد، مسئول کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به انتشار کتاب ««حقیقت پنهان»، گفت: این کتاب مجموعه‌ای یکپارچه و زیبا و دربرگیرنده ابعاد مختلف زندگی آیت‌الله العظمی بروجردی است و اسناد و تصاویر مختلف ویژگی خاصی به آن بخشیده است. نکته قابل توجه اینکه برخی اسناد و مطالب پیرامون معظم‌له، برای اولین‌بار در این اثر منعکس شده است.
وی با اشاره به مباحث هر مجلد گفت: جلد اول «مقدمه، شرح زندگانی آیت‌الله بروجردی، خاطرات در آئینه مصاحبه‌ها، مقالات و شنیده‌ها، خاطرات در آئینه مجلات و جرائد و تصاویر»، جلد دوم «خاطرات مربوط به آن مرجع فقید در آئینه کتب» و جلد سوم «خدمات علمی، اجتماعی، اجازات، مکاتبات، استفتائات، رحلت آیت‌الله فقید به همراه فهرست اعلام» را شامل می‌شود.
ارسال ۲۲ هزار اثر به جشنواره علامه حلی
هدی مظاهری، مدیر اجرایی دهمین جشنواره علامه حلی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: ۲۱ هزار و ۹۹۶ اثر از سراسر کشور به دهمین جشنواره علامه حلی واصل شده است.
وی با اشاره به فرایند ارزیابی آثار بیان کرد: آثار ابتدا در هر استان به صورت جداگانه و در ده گروه علمی مورد داوری قرار گرفتند و در نهایت ۴۰۰ اثر منتخب استانی به دبیرخانه مرکزی همایش رسید.
انتهای پیام

captcha