بالغ بر ۱۷۰۰ کانون فرهنگی هنری در مساجد خراسان‌رضوی فعال است
کد خبر: 3796167
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳

بالغ بر ۱۷۰۰ کانون فرهنگی هنری در مساجد خراسان‌رضوی فعال است

گروه فرهنگی- مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌رضوی گفت: حدود ۱۸۰۰ کانون فرهنگی هنری در استان فعال است که از این تعداد حدود ۱۵۰۰ کانون در این سامانه به ثبت رسیده‌اند و بقیه کانون‌ها که حتی کانون‌های شهری نیز هستند، هنوز اقدامی برای ثبت خود در سامانه «بچه‌های مسجد» نکرده‌اند.

بالغ بر 1700 کانون فرهنگی هنری در مساجد خراسان‌رضوی فعال استبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی محمدحسین عبداللهی بعد از ظهر روز گذشته، 16 اسفندماه، در همایش مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان که در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر کانون‌های فرهنگی هنری به عنوان سنگر مساجد، حتی با کمی اعتبارات، بودجه و امکانات از هیچ تلاشی دریغ نکردند و فعالیت‌های اثرگذار خود را به صورت فعال دنبال کردند. در طول یک سال کاری خود مجموعه برنامه‌هایی که بخشی از آن‌ها توسط ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ارائه می‌شد، برنامه‌هایی که به تناسب نیازی که در هر مسجد احساس می‌شده، برنامه‌ریزی شد و به اجرا رسید.
 
وی با بیان اینکه در این میان برنامه‌ریزی بخشی از فعالیت‌ها نیز مربوط به دبیرخانه این کانون‌ها در استان مربوط است، خاطرنشان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری خراسان‌رضوی در میان دیگر کانون‌های استان‌ها می‌درخشد. در این میان می‌توان به اجرای حدود 5500 برنامه برای اوقات فراغت شامل برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، قرآنی و  تفریحی اشاره کرد که بخشی از ظرفیت‌های این کانون‌ها در استان‌ است.
 
عبداللهی اضافه کرد: برنامه‌های دهه کرامت، ولایت، دهه فجر از دیگر برنامه‌ریزی‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای این ایام خاص بود؛ به عنوان مثال در دهه فجر ساماندهی 5000 نفر در قالب 3245 اجرای سرود در سطح استان را شاهد بودیم که تعداد 150 تا 200 گروه سرود مطلوب و موثر به‌نظر می‌رسد.
 
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: برپایی اولین و بزرگ‌ترین اجلاسیه خواهران فعال و نخبه در سال 97 از مهم‌ترین برنامه این کانون‌ها بود. همچنین برگزاری سیزدهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان» در سال 97 با توجه به اینکه دبیرخانه کشوری این مسابقات هستیم و اردیبهشت سال 98 نیز میزبان برگزاری کشوری این مسابقات خواهیم بود و در استان نیز این مسابقات به صورت استانی اجرا می‌رسد، برای نخستین بار با شرکت 5600 نفر این مسابقات دنبال شد که نسبت به سال‌های گذشته از رشد بسیار خوبی برخوردار بود.
 
وی تصریح کرد: در طرح «1452» مشارکت خوبی صورت گرفت. همچنین در هفته کتاب 300 پایگاه و 405 بسته برنامه‌ای به اجرا رسید. 113 برنامه با موضوع «مسجد، کتاب و مدرسه» پیش‌بینی شد. اجرای 150 برنامه با موضوع مسجد، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با حوزه علمیه خراسان بخشی از برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سال 97 بود.
 
عبداللهی اضافه کرد: از محورهایی که در این سال تلاش شد به خوبی دنبال شود، بازدید از کانون‌ها بود و در این میان از 500 کانون بازدید به عمل آمد و اطلاعات آن‌ها به روز شد و جلسات تمرکز استانی با حضور کارشناسان مربوط نیز به انجام رسید.
 
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌رضوی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه 77 هزار نفر در خراسان‌رضوی در سامانه «بچه‌های مسجد» ثبت‌نام کرده‌اند اما ما جزو استان‌های مطلوب در ثبت اعضای کانون‌ها در این سامانه نیستیم، اظهار کرد: البته باید گفت کانونی 2450 نفر از اعضای خود را در این سامانه به ثبت رسانده اما کانونی را نیز شاهد هستیم که حتی یک عضو آن هم در این سامانه به ثبت نرسیده است.
 
وی گفت: حدود 1800 کانون فرهنگی هنری در استان فعال است که از این تعداد در حدود 1500 کانون در این سامانه به ثبت رسیده‌اند و بقیه کانون‌ها که حتی کانون‌های شهری نیز هستند، هنوز اقدامی برای ثبت خود در سامانه بچه‌های مسجد نکرده‌اند.
 
عبداللهی عنوان کرد: امروز مهم‌ترین دستور کار ما در ستاد عالی کانون‌ها و در دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد توجه به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است که محورهای این بیانیه برای همگان حائز اهمیت است. در این میان دو بند این بیانیه از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این بندها در ارتباط با اخلاق و معنویت که رهبری بر آن تاکید ویژه‌ای داشتند و دیگری سبک زندگی اسلامی است که این موارد باید در مساجد رعایت شود تا بتوانیم تاثیرگذاری بالایی نیز در این موارد داشته باشیم.
 
در ادامه این همایش مرتضی طاهریان، معاون توسعه و شبکه‌سازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، طی سخنانی بیان کرد: اگر هرکدام از ما مسئولیت‌های خود را به نحو احسن انجام دهیم، کاری بر روی زمین نمی‌ماند. اگر مشکلی وجود دارد، قبل از مراجعه به دیگری باید به خودمان مراجعه کنیم. 
 
وی عنوان کرد: چکیده بیانیه گام دوم انقلاب این است که خستگی، افسردگی، یاس و نامیدی نباید در ما جایی داشته باشد و باید با قوت به جلو برویم؛ همانطور که در این 40 سال نیز توانستیم همین روند را پیش ببریم اما باید گفت دهه پنجم انقلاب دهه متفاوتی خواهد بود.
 
انتهای پیام
captcha